رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

افزایش ریسک مبتلا شدن به کرونا با ویروس‌های زیرشاخه‌ امیکرون

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سرایت پذیری بالای دو زیرسویه اخیر امیکرون، در عین حال از شناسایی زیرشاخه فرعی دیگری از سویه BA۲ امیکرون خبر داد و گفت: جدیدترین شاخه آن BA.۲.۷۵ است که به نظر می‌رسد BA.۲.۷۵ از زیرسویه BA۵ هم سرایت‌پذیری بیشتری داشته و هم میزان گریزش از ایمنی بالاتر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ شاخه زیرواریانت از امیکرون شناسایی شده است، گفت: طی یک یا دو ماه اخیر بیش از ۵۵ درصد از مواردی که در دنیا مورد پایش ژنتیکی قرار گرفته است از زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ است. این زیرسویه‌ها بسیار انقال پذیر هستند به شکلی که اگر ضریب انتقال پذیری (هر فرد آلوده به ویروس امکان انتقال بیماری به چند نفر را دارد) در سویه ووهان ۳ بود، برای دلتا ۵، برای امیکرون BA۲ عدد ۱۳ و برای BA۴ و BA۵ عدد ۱۸.۶ است که این یعنی هر فرد مبتلا به این دو زیرسویه می‌تواند حدودا ۱۸ نفر را آلوده کند.

او با تاکید بر گریزپذیری بالای BA۴ و BA۵ از سیستم ایمنی بدن، بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته مشخص شده است که حتی کسانی که به سویه‌های اولیه امیکرون مبتلا شده بودند نیز بعد از ۴ تا ۶ هفته از بهبودی تا ۱۶ درصد احتمال ابتلا به BA۴ و BA۵ را دارند.

ناجی همچنین تاکیدکرد: علی‌رغم این موضوع البته مطالعات تاکید دارند که هرچند واکسن‌ها بر علیه سویه‌های جدید نیستند اما تزریق واکسن هنوز هم کارایی مناسبی دارد و تا ۷۰ درصد از بیماری شدید، بستری شدن در آی سی‌یو و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند. مطالعات دیگری نشان داده است مبتلایان به زیرسویه‌های BA۱ و BA۲ در صورت عدم تزریق واکسن تا ۸ برابر بیشتر در خطر ابتلا به BA۴ و BA۵ هستند، اما این خطر برای کسانی که واکسن زده‌اند ۳ برابر بیشتر است.

وی با اشاره به این که واکسن توانایی کاهش گردش ویروس در جامعه را دارد، ‌ تصریح کرد: واکسن از مرگ و میر و بیماری‌های شدید جلوگیری می‌کند.

ناجی با بیان اینکه خود زیر سویه‌های امیکرون هم ‌می‌توانند زیرشاخه‌هایی داشته باشند، گفت: زیرسویه BA۲ یکی از این موارد است که زیرشاخه‌های زیادی دارد که جدیدترین شاخه آن BA.۲.۷۵ است که حدود دو ماه قبل از هندوستان شناسایی شد و اکنون بیش از ۱۴ کشور این زیرسویه را شناسایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد BA.۲.۷۵ از زیرسویه BA۵ هم سرایت‌پذیری بیشتری داشته و هم میزان گریزش از ایمنی بالاتر است.

او ادامه داد: تا زمانی که ویروس در جوامع در گردش است و کشورها سیاست یکسانی در واکسیناسیون ندارند و برخی کشورها در واکسیناسیون بسیار ضعیف هستند، باید انتظار خیزهای بیماری را داشته باشیم. در این شرایط لازم است که واکسن‌ها متناسب‌ با زیرسویه‌های جدید آپدیت (به‌روز) شوند که در حال حاضر این موضوع در کشورها در دستور کار است؛ اما این به معنای عدم استفاده از واکسن‌های موجود نیست و باید از ظرفیت فعلی هم استفاده کنیم. در کنار این موارد رعایت بهداشت در سطح جامعه شامل استفاده از ماسک، ‌ رعایت فاصله فیزیکی و … اهمیت بسزایی دارد. این در شرایطی است که در سطح جامعه توجه به این نکات بسیار کم شده و شاهد هستیم که حتی خیلی از برنامه‌های تلویزیونی هم بدون استفاده از ماسک ضبط می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آغاز موج هفتم کرونا، ‌ اظهار کرد: این موج از حدود ۲۰ روز قبل آغاز شده است، اما اینکه چه زمانی به قله موج برسیم وابسته به این موضوع است که ما چه اقدامی در برابر ویروس انجام دهیم و با وجود اینکه مشکلی در تهیه واکسن نداریم، ‌ مردم چقدر به تزریق واکسن ترغیب شوند. مردم همچنان باید نسبت به تزریق دزهای یادآور واکسن، استفاده از ماسک و عدم برگزاری تجمعات و مهمانی‌ها تشویق شوند.

وی در این راستا افزود: مدت زمان زیادی از تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا گذشته است و علی رغم تمام تاکیدات، استقبال از تزریق دزهای یادآور واکسن پایین بود و تازه در این شرایط که مجددا هشدارها از سرگرفته شده است برخی مردم به فکر تزریق واکسن افتادند؛ درحالیکه می‌بایست در شرایط آرامش گذشته تزریق واکسن انجام می‌شد. درصد واکسن دزهای بوستر و یادآور اهمیت بسیار زیادی دارد که باید نقصی که در این زمینه داریم برطرف شود.

وی افزود: امیدوارم که مجددا شرایط آمار مرگ و میر سه رقمی ناشی از کرونا در کشور را تجربه نکنیم اما اگر تعداد موارد ابتلا افزایش یابد این موضوع هم دور از ذهن نخواهد بود.

ناجی درباره مدت زمان قرنطینه در سویه‌های جدید امیکرون تاکید کرد: در ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون هم مدت زمان قرنطینه نسبت به گذشته فرقی نکرده است، البته از زمانی که امیکرون شیوع پیدا کرد مدت زمان قرنطینه را به ۵ روز تقلیل دادند که این یک تصمیم اقتصادی بود؛ زیرا وقتی تعداد زیادی از افراد مبتلا می‌شوند نمی‌توان به همه مرخصی طولانی مدت داد اما مدت زمان علمی قرنطینه بین ۷ تا ۱۰ روز است.

وی همچنین گفت: عمده علائم در امیکرون گلودرد است البته این به معنای آن نیست که مبتلایان سایر علائم مانند تب و بدن درد و… را ندارند، اما گلودرد شایع‌ترین علامت در بین مبتلایان است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.