اقدام جدید قانونگذاران آمریکایی برای منع فروش اف ۱۶ به ترکیه

مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه‌ای را در بودجه دفاعی به تصویب رساند که عرضه جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا به ترکیه را محدود می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، این اصلاحیه شامل درخواست ارائه تضمین‌هایی از سوی ترکیه است مبنی بر این که از این جنگنده‌ها برای حمله به حریم هوایی یونان استفاده نمی‌شود.

۲۴۴ نماینده کنگره به این اصلاحیه رای مثبت دادند و ۱۷۹ نماینده آن را رد کردند.

این لایحه در صورت تصوی ب نهایی تبدیل به قانونی می‌شود که از فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه ممانعت به عمل می‌آورد. این تازه‌ترین تلاش کنگره برای کنترل بر فروش اف ۱۶‌ها به ترکیه به عنوان یک متحد عضو ناتو است.

مجلس نمایندگان پنجشنبه لایحه بودجه دفاعی حدودا ۸۵۰ میلیارد دلاری را به تصویب رساند.

این لایحه پس از مجلس نمایندگان باید به تصویب سنا برسد و سپس هر دو مجلس باید نسخه تلفیقی از پیش نویس بودجه را تهیه کنند تا در نهایت به امضای رئیس جمهوری این کشور برسد.

این درحالی است که پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به فروش این جنگنده‌ها به ترکیه ابراز تمایل کرده بود.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی از لغو یکی از لوایح محدود کننده فروش اف-۱۶ به ترکیه در کنگره آمریکا خبر داد.

طبق گزارش این خبرگزاری، نماینده ایالت نیوهمپشایر از حزب دموکرات در کنگره آمریکا که به نزدیکی‌ به لابی یونان در کنگره معروف است، خواستار لغو لوایح محدود کننده فروش اف-۱۶ به ترکیه شد.

کریس پاپاس، نماینده حزب دموکرات از ایالت نیوهمپشایر که به نزدیکی‌ به لابی یونان در کنگره آمریکا معروف است، طی نشست کمیته قانون‌گذاری مجلس نمایندگان خواستار لغو بررسی یکی از دو لایحه محدود کننده فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه و تجدید نظر در مورد لایحه دوم شد.

پاپاس در نشست کمیته قانون‌گذاری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد پیش‌نویس قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) که شامل بودجه ۲۰۲۳ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) می شود، بدون ذکر نام ترکیه اعلام کرد که اولین لایحه مبنی بر «ممنوعیت فروش تسلیحات به کشوری که بارها حریم هوایی غیرمجاز علیه متحد ناتو را نقض کرده است» پس گرفته شده است.

در وب‌سایت کمیته قانونگذاری مجلس نمایندگان آمریکا از عبارت «انصراف» در خصوص لایحه مذکور استفاده شده است. در سایت این کمیته آمده است که پیش‌نویس دوم نیز بازبینی و اعلام خواهد شد.

در این لایحه دو شرط برای فروش اف-۱۶ به ترکیه وجود داشت. در این لایحه آمده است که رئیس‌جمهور، کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس سنا، این فروش را «در راستای منافع ملی» ایالات متحده انجام می‌دهند.

همچنین تاکید شده که باید توضیح دقیقی در مورد اقدامات انجام شده برای اطمینان از عدم استفاده ترکیه از این اف-۱۶ ها برای پروازهای غیرمجاز بر فراز خاک یونان ارائه شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.