انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن بر سئو

کد خبر : ۱۷۶۷۸۳
انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن بر سئو

انتخاب و ثبت دامنه، نخستین گام برای ورود به حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین است.

به گزارش اینتیتر ، با توجه به مرور زمان و افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی، انتخاب نام دامنه برای وب‌سایت‌ دشوار شده و ممکن است، دامنه‌ای که قصد خرید آن را دارید، قبل از شما توسط شخص دیگری خریداری شده باشد.

در این مقاله انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن بر سئو را بررسی می‌کنیم تا بتوانید، دامنه متناسب با کسب‌وکار خود را خریداری و ثبت کنید.

انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن بر سئو

آیا نام دامنه شما بر سئو تاثیر می‌گذارد؟ یکی از متداول‌ترین سوالات در بین کاربران، تاثیر نام دامنه بر سئو است. برای پاسخ به این سوال با ما در ادامه همراه باشید.

عوامل بسیار مهمی مانند بارگذاری سریع وب‌سایت، کیفیت محتوا و بک‌لینک‌های با کیفیت وجود دارد که روی سئو تاثیر می‌گذارد و انتخاب نام دامنه مناسب، یکی از آن موارد است.

در گذشته، وب‌سایت‌ها با استفاده از کلمات کلیدی باعث رشد و بهبود رتبه‌بندی ‌سایت خود می‌شدند. با گذشت زمان و بروزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل، توجه به کیفیت محتوا برای بهبود رتبه‌ها، افزایش پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۱، بیل اسلاوسکی ثبت دامنه مطابق با گوگل را بررسی و به اطلاعاتی زیادی دست پیدا کرد. او این نظریه را مطرح کرد که طبق پتنت(Patent) ممکن است، وجود کلمات کلیدی در دامنه‌ها بهتر عمل کنند.

در همان سال، مت کاتس نگرانی‌های مربوط به نام دامنه را در یک وب‌مستر مطرح کرد. بنابراین، در سال ۲۰۱۱ نام دامین بر رتبه‌بندی موتورهای جستجوی گوگل تاثیر بالایی داشت؛ اما در سال ۲۰۱۲، کاتس در توییتر پستی به اشتراک گذاشت که اگر از کلمات کلیدی در دامنه‌ها استفاده شود، بر رتبه‌بندی سئو تأثیر منفی می‌گذارد.

جان مولر از گوگل در سال ۲۰۲۰ گفت: وجود کلمه کلیدی در نام دامین‌ وب‌سایت‌ها، دلیل بر ارجحیت آن‌ها به دیگر وب‌سایت‌ها نیست و به همین دلیل، وب‌سایت‌ها نیازی به استفاده از کلمه کلیدی در نامه دامنه خود ندارند.

با توجه به گفته‌ها و آمارها نام دامین بر سئو تاثیرگذار نیست اما ممکن است، تاثیرگذاری کمی داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر شخصی یک دامنه مانند فسبوک را جستجو کند، در موتورهای جستجوی گوگل www.facebook.com نمایش داده می‌شود و نمایش وب‌سایت اصلی به دلیل،‌ وجود نام دامنه است و به همین دلیل، وجود نام فیسبوک در URL به بالا بودن رتبه آن کمک می‌کند.

داشتن مناسب‌ترین نام دامنه، می‌تواند به هدف قرار دادن مخاطبان مرتبط شما و سرعت بخشیدن به رتبه‌بندی جستجوی شما کمک کند؛ اما ابتدا لازم است یک وب‌سایت بهینه‌سازی شده برای نام دامنه خود داشته باشید تا به بهبود رتبه‌های شما، کمک کند.

دامنه چیست؟

دامنه یا Domain آدرس وب‌سایت شما است که کاربران آن را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنند تا وارد وب‌سایت شوند. دامنه از یک نام و پسوند، تشکیل شده است. دامنه تشکیل شده از رشته‌های عددی IP و هر IP به یک رایانه، مختص است که با استفاده از DNS، اعداد IP به نامی که تایپ می‌کنیم، تبدیل می‌شود.
هنگامی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید، دامین ثبت شده برای شما منحصر به فرد است و شخص دیگری نمی‌تواند، از آن استفاده کند.

خرید دامنه

انواع دامنه

پسوندهای مختلف دامنه، می‌تواند اطلاعات بیش‌تری در مورد یک وب‌سایت نشان دهد. در ادامه برخی از رایج‌ترین پسوندهای دومین را بررسی می‌کنیم:

• TLD (دامنه سطح بالا)

دامنه سطح بالا یا Top-Level Domain یک پسوند دامنه است. TLDهای مختلفی وجود دارند که .COMها در بین آن‌ها، بسیار محبوب‌ هستند و بیش‌تر وب‌سایت‌ها از پسوند دومین .COM استفاده می‌کنند.

• ccTLD (دامنه سطح بالای کد کشور)

دامنه سطح بالای کد کشور یا Country Code Top-Level Domain، دامنه‌هایی مخصوص برای استفاده کشورها است و با توجه به کدهای بین‌المللی کشورها، متشکل از دو حرف هستند. مانند پسوند US. که برای ایالات متحده و UK. برای بریتانیا است.

ccTLD برای شرکت‌هایی مفید است که روی یک کشور خاص تمرکز دارند و به همین دلیل، شرکت‌های بین‌المللی، می‌توانند محتوای خود را برای مناطق مختلف، متمایز کنند.

• gTLD (دامنه سطح بالای عمومی)

دامنه سطح بالای عمومی (Generic top-level domains) پسوندی است که به کد یک کشور متکی نیست و هیچ معیار خاصی برای دریافت آن وجود ندارد. مانند پسوند .org که با وب‌سایت‌های سازمانی مرتبط است.
از دیگر انواع دومین‌ها، می‌توان edu. را نام برد که قابل استفاده برای موسسات دانشگاهی است یا سازمان‌های دولتی که می‌توانند از .gov استفاده کنند.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه مناسب

برای انتخاب دامنه مناسب وب‌سایت نکات مهمی وجود دارد. در ادامه ۷ اصول مهم در انتخاب دامنه مناسب را بررسی می‌کنیم:

• پسوند دامنه سطح بالا (TLD) آخرین قسمت از URL شما است که بعد از نام وب‌سایت، قرار می‌گیرد. از محبوب‌ترین پسوندها می‌توان .com، .org و .net را نام برد. در میان تمام TLD ها، .com اغلب انتخابی محبوب است و دیگر TLD های موجود مانند xyz، .shop، .club، .online، .art، .inc، و .party هستند. TLD هایی مانند .marketing و .technology به شما این امکان را می‌دهند که موضوعات مرتبط با صنعت خود را دنبال کنید. استفاده از ccTLD (کدهای کشور) نیز یکی از گزینه‌های بسیار محبوب است.

• کلمات کلیدی فقط برای استفاده در متن محتوا نیستند. موتورهای جستجو از نام دامنه شما برای درک موضوع سایت شما و کمک به تعیین رتبه‌بندی جستجو استفاده می‌کنند. بنابراین، درج کلمات کلیدی در صورت امکان، یکی از موارد مهم و ضروری است. کلمات کلیدی که برای نام دامنه خود انتخاب می‌کنید، لازم است با وب‌سایت شما مرتبط بوده و مخاطبان شما را هدف قرار دهند. اگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی دچار مشکل شدید، می‌توانید از Google Keyword Planner استفاده کنید. Google Keyword Planner ابزاری رایگان است که شناسایی کلمات کلیدی را براساس میزان جستجو را برای شما ممکن می‌سازد.

انتخاب دامنه مناسب

• تبلیغاتی که توسط کاربران شما به دیگر افراد انجام می‌شود، یکی از موثرترین شیوه‌های تبلیغاتی است و تنها زمانی کار می‌کند که مردم بتوانند دامنه شما را به راحتی تلفظ کنند. تلفظ راحت و املای آسان باعث می‌شود به خاطر سپردن دامنه آسان باشد و شما اینگونه، شانس بازدید از سایت خود را افزایش می‌دهید.

• استفاده از خط تیره ممکن است روشی خلاقانه برای به دست آوردن نام دامنه مورد نظر شما باشد اما، بیان شفاهی آن سخت است و همچنین، باعث دشوار شدن تایپ دامنه می‌شود. یکی دیگر از عواملی که لازم است رعایت کنید، استفاده از اعداد است که باعث اشتباه تایپ کردن کاربران می‌شود.

• دلایل مختلفی وجود دارد که دامنه‌های کوتاه بهتر هستند. به خاطر سپردن آن‌‌ها راحت‌تر و تایپ سریع‌تری دارد. URL های طولانی باعث گیج شدن کاربران می‌شود و درصد اشتباه تایپ کردن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

• این احتمال وجود دارد که دامنه‌ای که قصد خرید آن را دارید، مالک قبلی داشته باشد. بهتر است قبل از خرید دومین، تاریخچه آن را بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. ممکن است، دامنه انتخابی شما متعلق به یک تجارت شکست خورده باشد که نام آن را کاربران به خاطر سپرده باشند. برای بررسی تاریخچه دامنه‌ها می‌توانید از Wayback Machine و Whoxy استفاده کنید.

• ممکن است شما برای جلوگیری از رقابت دیگر کسب‌وکار، دامنه‌هایی با پسوندهای مختلف را تهیه کنید. بهتر است در این صورت،‌ فعالیت خود را مختص به یک دامنه انجام دهید تا کاربران شما گمراه نشوند و وب‌سایت اصلی شما را فراموش نکنند.

جمع‌بندی

خرید هاست و دامین مناسب با وب‌سایت، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود. در این مقاله به موضوع انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن بر سئو پرداختیم تا شما بتوانید، بهترین نام دامین برای وب‌سایت خود را پیدا کنید.

شما می‌توانید برای ثبت و خرید دامنه و خرید سرویس‌های هاست به برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان با سابقه این مجموعه، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین، می‌توانید با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

منابع:
https://www.bertina.ir/domain
https://www.dreamhost.com/blog/how-to-chooseright-domain-name/

نظرات بینندگان