رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اولویت حج ۱۴۰۲ با چه کسانی است؟

معاون سازمان حج و زیارت با بیان این‌که سهمیه حج سال ۱۴۰۲ ایران هنوز تعیین نشده و پس از مذاکره با عربستان تعداد زائرانی که از ایران به حج اعزام خواهند شد، ‌مشخص می‌شود، گفت: در هر صورت، دارندگان فیش حج تمتع که در سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده بودند، ‌ در اولویت اعزام به حج در سال ۱۴۰۲ هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سهمیه هر کشور برای حج تمتع، یک هزارم جمعیت آن کشور است که سهم ایران در سال‌های اخیر میانگین ۸۵ هزار نفر بود. این سهمیه در سال ۱۳۹۹ به ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر رسیده بود که به دنبال همه‌گیری کرونا و درحالی‌که حدود ۷۴ هزار نفر در ایران برای حج تمتع ثبت‌نام و بخشی از هزینه آن را واریز کرده بودند، ‌ حج تمتع با تصمیم عربستان لغو شد.

درسال ۱۴۰۰ عربستان همچنان حج را بدون حضور زائران خارجی و با حدود ۱۰ هزار زائر مقیم این کشور برگزار کرد و به این ترتیب زائران کشورهای دیگر، از جمله ایران به مدت دو سال از حج تمتع محروم شدند.

سال ۱۴۰۱ با کمرنگ شدن اثرات ویروس کرونا در جهان، عربستان سهمیه کشورها را تقریبا به نصف رساند و این مراسمِ واجب دینی را با یک میلیون نفر برگزار کرد که ۸۵۰ هزار نفر آن‌ها از خارج عربستان بودند. سهمیه ایران در آن سال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود که سازمان حج و زیارت اولویت را به زائرانی داد که در سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام و هزینه این سفر را واریز کرده بودند. هرچند عربستان شرایط سختگیرانه‌ای را در حج گذشته اعمال کرده بود و فقط به زائران کمتر از ۶۵ سال که کامل واکسینه شده بودند اجازه این سفر را داد.

وضعیت حج تمتع در سال ۱۴۰۲ هنوز نامعلوم است، مذاکرات کشورها با وزارت حج عربستان آغاز نشده و سهمیه‌ای حج پیش‌رو نیز همچنان نامشخص است. با این وجود، معاون سازمان حج و زیارت می‌گوید:‌ «اولویت در حج آینده با ودیعه‌گذارانی است که در سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند»؛ همان افرادی که سه دوره از حج جا مانده‌اند.

اکبر رضایی ـ معاون سازمان حج و زیارت ـ با بیان این‌که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند که این متقاضیان در سال‌های ۸۶ و قبل از آن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: فعلا نمی‌توان میزان سهمیه ایران را اعلام کرد، اما پس از انجام مذاکرات حج و تعیین سهمیه قطعی در چارچوب شرایط تعیین شده، اولویت اعزام اعلام می‌شود.

او در ادامه، تمام دارندگان فیش‌های حج تمتع را، فارغ از این‌که در سال آینده قصد تشرف به حج دارند یا خیر، فراخواند تا در سامانه Reserve.haj.ir اطلاعات خود را تکمیل و به‌روز رسانی کنند، افزود:‌ در صورتی که فردی اطلاعات خود را به‌روزرسانی نکند، زمینه اطلاع‌رسانی از سوی سازمان حج و زیارت نخواهد بود، اما با تکمیل اطلاعات در جریان اطلاعیه‌ها و اخبار مهم مربوط به حج قرار خواهند گرفت.

معاون سازمان حج و زیارت در این‌باره توضیح داد: صاحبان تعدادی از فیش‌های حج تمتع فوت کرده‌اند و خانواده آن‌ها معمولاً فیش را در اختیار یکی از اعضای خانواده برای انجام حج قرار داده است، انتشار فراخوان تکمیل اطلاعات دارندگان فیش‌های حج تمتع به این دلیل است که اطلاعات دقیقی از صاحبان فیش‌های حج داشته باشیم تا بتوانیم برای این سفر برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود:‌ برای برخی از متقاضیان به دلیل جابه‌جایی شهر یا استان محل سکونت، امکان برنامه‌ریزی‌ برای اعزام و آموزش وجود ندارد و اطلاع‌رسانی در بستر شبکه‌های مختلف برای آینده را دچار مشکل می‌کند، بنابراین ضروریست که تمام ودیعه‌گذاران اطلاعات خود به‌روز رسانی کنند.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: نیاز است همه دارندگان فیش‌های حج تمتع، اطلاعات خود از جمله شماره تلفن همراهشان را در سامانه ثبت و بروز کنند. این به‌روز رسانی به منظور ارسال به موقع پیام‌ها و اطلاعیه‌ها مربوط به حج برای متقاضیان است.

رضایی بیان کرد:‌ سازمان حج و زیارت بانک اطلاعاتی ودیعه‌گذران و اعداد و ارقام و اطلاعات افرادی که حتی سال ۶۰ ثبت‌نام کرده‌اند را در اختیار دارند، اما به‌روزرسانی اطلاعات مهم است؛ چرا که ثبت‌نام‌های جاری که از سال ۷۷ اغاز شده به‌گونه‌ای است که نیاز به روزرسانی اطلاعات دارد تا برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اعزام، آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.