رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اگر فقط یک وعده غذا در روز بخوریم چه اتفاقی رخ می دهد؟

خوردن تنها یک وعده غذا در روز همچون عملیاتی غیر ممکن به نظر می رسد، با این حال افراد زیادی دست به این کار می زنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، OMAD که به معنای تنها یک وعده در روز است، نوعی رژیم روزه داری متناوب (Intermittent fasting) است که تصور می شود که به کاش وزن کمک می کند. البته همه به دنبال کاهش وزن نیستند و برخی تنها می خواهند بدن سالم تری داشته باشند یا پول کمتری صرف غذا کنند. از هر دسته ای که باشید، باید بدانید که در پیش گرفتن چنین رژیمی با بدن شما چه می کند.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر فقط یک وعده غذا در روز بخوریم چه اتفاقی رخ می دهد.

۱- ممکن است وزن اضافه کنید

بدن در مواجهه با کمبود غذا وارد «حالت گرسنگی» می شود و همه ی غذایی که می خورید را ذخیره می کند تا آن را برای زمانی نگه دارد که به آن بیشتر نیاز دارد. این امر باعث پایین آمدن سرعت سوخت و ساز بدن می شود. در نهایت، سطح کورتیزیول یا همان هورمون اضطراب بالا می رود و این مسأله باعث ذخیره ی چربی در بدن می شود.

۲- سطح قند خون ممکن است وضعیتی ناپایدار پیدا کند

غذا نخوردن به مدت طولانی معمولاً به ناپایداری سطح قند خون بیانجامد. هیپوگلیسمی یا همان افت قند خون در بسیاری از موارد به دلیل نرسیدن غذا به بدن به مدت طولانی رخ می دهد، به خصوص اگر به دیابت نوع دو مبتلا باشید. ممکن است بعداً دچار تنش عضلانی شوید که باعث سردرد می شود.

۳- ممکن است دچار کمبود ویتامین شوید

با تنها یک وعده غذا در روز ممکن است نتوانید مقدار ویتامین کافی برای بدن خود را تأمین کنید. در نتیجه، ریسک بروز عوارض ناشی از کمبود ویتامین در شما بالا می رود. مثلاً ریزش مو در بسیاری از مواقع بر اثر کمبود مواد مغذی رخ می دهد. لکه های سفید رنگی که روی ناخن ظاهر می شوند (لوکونیشیا) هم معمولاً نتیجه ی کمبود زینک (روی) و کلسیم هستند.

۴- ممکن است مخل زندگی اجتماعی تان شود

ساعت ناهار سر کار، دورهمی های خانوادگی و جشن تولدها – شما همه ی این رویدادهای اجتماعی را به خاطر محدود بودن برنامه ی غذایی تان به تنها یک وعده در روز از دست می دهید. در نتیجه، خانواده و دوستان تان به شما درباره ی اصلاح رژیم غذایی تان نصیحت می کنند و به ناچار عقل تان را زیر سؤال می برند. جدا از آن، به خاطر گرسنگی، زودرنج تر هم می شوید.

۵- ممکن است دچار سردرد شوید

سردردهای رژیمی در میان کسانی که می خواهند هر چه سریع تر وزن خود را کم کنند، بسیار رایج است. این سردردها به دلایل مختلفی رخ می دهند؛ مثلاً به دلیل اینکه بدن هنوز در تلاش است تا خود را با رژیم غذایی جدید مطابقت دهد یا به خاطر افت قند خون، کمبود منیزیم و بسیاری موارد دیگر.

۶- ممکن است دائم احساس سرما کنید

خوردن تنها یک وعده در روز باعث می شود جریان خون به سمت ذخایر چربی بدن معطوف شود. با این کار، انرژی ذخیره می شود تا در موقعیت اضطراری، به شما قدرت و چابکی ببخشد. وقتی کالری دریافتی بدن پایین باشد، دائماً احساس سرما و گرسنگی می کنید.

۷- احتمال داشتن یک تغذیه ی ناسالم بیشتر می شود

ممکن است وسوسه شوید با غذاهای ناسالم مملوء از کربوهیدرات و قند پرخوری کنید چون فقط یک وعده غذا در روز می خورید و این امر این تصور اشتباه را در شما به وجود می آورد که هر چه بخورید ایرادی ندارد. احتمال پرخوری و داشتن انتخاب هایی غذایی ناسالم در شما بالا می رود. بعد از ۲۴ ساعت گرسنگی، یک کاسه کلم بروکلی ممکن است آخرین چیزی باشد که مایل به خوردنش باشید. بعد از یک غذای سنگین ممکن است احساس سنگینی کنید و میلی به کار نداشته باشید

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.