رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ایران در بین ده کشور دارای فیلترشده‌ترین اینترنت است

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام اینکه ایران در بین ده کشور دارای فیلترشده‌ترین اینترنت است، اذعان داشت که حاکمیت نخواسته فضای مجازی را به حال خود رها کند. او گفت که با وجود این نظارت دسترسی به محتوای نامناسب همچنان ممکن است و نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی این فضا را کنترل کرد اما نباید آن را هم رها کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، «ابوالحسن فیروزآبادی» در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به صورت آنلاین برگزار شد ضمن اعلام اینکه آنها به صیانت حقوق کودکان در فضای مجازی تاکید دارند اعلام کرد که این مرکز با همکاری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دسترسی متفاوت به اینترنت را برای ۴ دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تعریف کرده است: «این کار را کردیم تا شاهد این نباشیم که از کودک خردسال تا فرد ۹۰ ساله به یک میزان از محتوای اینترنت دسترسی دارند.»

او همچنین گفت که طرح مدیریت VPN قانونی با همکاری سایر دستگاه‌ها پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرد که به زودی این طرح به نتیجه برسد. فیروزآبادی باور دارد فضای مجازی بحث تضعیف دولت‌ها است و دشمنان ایران از امکانات شبکه‌ای و تکنولوژیکی در این حوزه برخوردار هستند و توانسته‌اند بر این فضا حکمرانی کنند: «با توجه به جنس فضای مجازی توقع اعمال حاکمیت ۱۰۰ درصدی در این فضا مقدور نیست. اما ما تاکیدمان بر این است که باید قلمروسازی صورت گیرد.»

او با اشاره به اینکه ایران در زمینه سیستم عامل و حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری نقاط ضعف دارد اعلام کرد که بخشی از این مشکلات با سیاست‌گذاری برطرف می‌شود: «بخشی نیز از طریق ایفای نقش مردم برای قلمروسازی. تا زمانی که این وحدت ملی وجود نداشته باشد نمی‌توان امیدوار به رفع ضعف‌ها بود.»

اشاره فیروزآبادی از وحدت ملی به عدم موفقیت پیام‌رسان‌های بومی بود. او اعلام کرد «هیچ اراده سیاسی در کشور وجود نداشت و هیچ جناحی نمی‌خواست یک پیام رسان خوب بومی راه بیفتد.» به گفته فیروزآبادی همین مساله باعث شده که پیام‌رسان بومی پا نگیرد. فیروزآبادی با اشاره به اینکه هم اکنون صاحبان پلتفرم‌ها، صاحبان قدرت هستند، گفت: «ما یک کشور مصرف کننده روی پلتفرم اینستاگرام هستیم و تا زمانی که پلتفرم بومی خودمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم در این فضا اعمال سیاست کنیم.»

فیروزآبادی کشور چین را الگوی رهایی از حکمرانی دیگر کشورها در فضای مجازی دانسته و در این باره گفت: «کشوری مانند چین شعارش رهایی از سیستم عامل ویندوز و سخت افزار اینتل است. اما در کشور ما دولت و مجریان، تلاشی در این باره نمی‌کنند. به طور کل هیچ نهادی در کشور وجود ندارد که کشور را از وابستگی انحصار این سخت افزارها و نرم افزارها رها کند و ما را از اندروید و iOS و ویندوز خلاص کند.»

فیروز آبادی در این نشست همچنین خبر از تشکیل ستاد مقابله با اقدامات تحریمی آمریکا خبر داد که در خصوص برخی موارد مانند توسعه ارز مجازی ملی سیاست‌گذاری می‌کند و این کارها را با تقسیم کار با سایر نهادها پیش می‌برد: «برای مثال در خصوص سیاست کشور در توسعه ارز مجازی ملی تقسیم کار ملی با محوریت بانک مرکزی انجام شد.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.