رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

این ویتامین آلزایمر را فلج می‌کند

بررسی محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد که اسید فولیک (ویتامینB۹) احتمالاً موجب کاهش ابتلاء به آلزایمر یا کاهش فرایند پیشرفت این بیماری می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از  مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، تاو پروتئین یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های سلول‌های عصبی است که در انتقالات پیام عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند. تجمعات این پروتئین در تمامی بیماری‌های تحلیل برنده عصبی از جمله آلزایمر دیده می‌شود.

کمبود ویتامین B9 در بیماری‌های تحلیل‌برنده سیستم عصبی دیده می‌شود که می‌تواند بر نقش قابل‌توجه این ویتامین در جلوگیری از ایجاد تجمعات تاو پروتئینی دلالت داشته باشد. ویتامین B9 یا فولیک اسید با دادن یک واحد کربن به آنزیمی که بر روی این پروتئین تاثیر دارد (PP2A)، می‌تواند از تجمعات تاو جلوگیری کند.

در این پژوهش، برهم‌کنش فولیک اسید و تاو پروتئین با استفاده از تکنیک‌های فلوریمتری، دورنگ‌نمایی دورانی، تست THT و میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی‌ها نشان داد که ویتامین B9 باعث کاهش ایجاد تجمعات پروتئینی تاو می‌شود و می‌تواند پیشنهاد‌کننده این فرضیه باشد که ویتامین B9 احتمالاً باعث کاهش ابتلا به آلزایمر یا کاهش فرایند پیشرفت این بیماری می‌شود.

ویتامین‌های خانواده B یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های ویتامینی بوده که در فرایندهای مختلفی نقش ایفا می‌کنند. ویتامین B9 یا فولیک اسید به عنوان یکی از ویتامین‌های خانواده B، در انتقال گروه‌های تک‌کربنه در بدن نقش دارد. این ویتامین محلول در آب است که در درمان کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید، بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته استفاده می‌شود. همچنین فولیک اسید به‌عنوان مکمل غذایی برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین در طول بارداری، برای زنان باردار تجویز میشود.

ویتامین B9 برای ساخته‌شدن DNA و RNA و متابولیسم آمینواسیدها که برای تقسیم سلول مورد نیاز هستند، ضروری است. از آنجایی‌که انسان‌ها قادر به ساخت فولیک اسید نیستند، این ویتامین باید از منابع غذایی تأمین شود. منابع غنی فولات شامل گیاهانی با برگ تیره، عصاره مخمر، مرکبات، جگر و عدس است.

کمبود فولیک اسید و ویتامین B12 باعث ایجاد کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود. میزان پایین‌تر از استاندارد فولیک اسید با بالا رفتن احتمال ایجاد نقص لوله‌های عصبی، هایپر هموسیستئینمی(که باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود) و کم شدن متیلاسیونDNA (افزایش خطر سرطان) در ارتباط است.

گفتنی است، این مطالعه، از سوی ثمین قاسم‌زاده، با راهنمایی استاد غلامحسین ریاضی ، در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی اثر فولیک اسید بر ایجاد تجمعات پروتئینی تاو در شرایط in vitro» صورت گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.