«بالا رو نگاه نکن»، طنزی تلخ و تاریک از دوران کرونا

فیلم «بالا رو نگاه نکن» طنز تاریکی است که آدام مک‌کی با آن سیاستمداران و رسانه را مورد هدف قرار داده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر قرار بود ظرف مدت شش ماه سیاره زمین به خاطر برخورد یک شهاب سنگ عظیم به آن از بین برود، شما چه کار می‌کردید؟ آیا سعی می‌کردید که زمان بیشتری را با عزیزانتان بگذرانید؟ آیا از قالب شخصیتی خودتان خارج می‌شدید و کار‌های نامتعارف می‌کردید؟

بیشتر بخوانید:

یا شاید هم همانگونه که آدام مک‌کی، کارگردان «بالا رو نگاه نکن» (Don’t Look Up) مطرح کرده است، ترجیح می‌دهید کسی باشید که از چنین فاجعه‌ای چشم‌پوشی می‌کند و تنها رویداد‌های روز خود را مانند تلویزیون و گوش دادن به حرف سیاستمداران را پیش بگیرد.

چنین مسائلی هسته اصلی فیلم «بالا رو نگاه نکن» است؛ یک فیلم طنز که تولید آن پیش از زمان فراگیری کرونا آغاز شد، اما تمام وقایع فیلم نشان‌دهنده رویداد‌های دو سال اخیر بوده است. ایده اصلی تغییرات آب و هوا در جهان، یعنی دغدغه اصلی کارگردان است و طنز فیلم بیشتر سیاستمداران، رسانه و شرکت‌های بزرگ فناوری را مورد هدف قرار می‌دهد، اما مک‌کی با این شاهکار جدید خود موفق شده است تا یک طنز تاریک بسازد که با تماشاگران خسته از وضعیت جهان طنین‌انداز شود.

در فیلمنامه «بالا رو نگاه نکن» آمده است که کیت دیبیاسکی (با بازی جنیفر لارنس) در حال رصد ستاره‌هاست که متوجه می‌شود یک شهاب‌سنگ بزرگ در حل نزدیک شدن به کره زمین است و در صورت اصابت، کل کره زمین از بین خواهد رفت، اما وقتی او و همسرش دکتر رندال میندی (با بازی لئوناردودی‌کاپریو) تلاش می‌کنند تا این قضیه را به گوش جهان برسانند، اما سیاستمداران هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌کنند.

در این میان، سیاستمداران زیاد به حرف‌های دانشمندان فیلم گوش نمی‌کنند و هشدار‌ها را جدی نمی‌گیرند و موضوع زمانی وخیم می‌شود که مدیرعامل ناسا که یک تاجر است و هیچ تجربه و دانشی در زمینه ستاره‌شناسی ندارد، اعلام می‌کند که همه چیز خوب است.

آدام مک‌کی با تجربه چندین ساله‌ای که در نوشتن کار‌های تلویزیونی و سینمایی طنز دارد، خوب می‌داند که چگونه از مخاطب خود خنده دریافت کند. وی برای نوشتن این فیلمنامه از دیوید سیروتا، یک سیاستمدار مشاوره گرفته است و خط به خط فیلمنامه و دیالوگ‌ها پر از حرف‌های هوشمندانه است.

علاوه بر فیلمنامه فوق‌العاده، تیم بازیگران «بالا رو نگاه نکن» هم یک تیم حرفه‌ای هستند که توانسته‌اند فیلم را به خوبی در بین مخاطبان جا بیندازند. از جمله ستارگانی که در کنار جنیفر لارنس و لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم حضور دارند می‌توان به مریل استریپ، جونا هیل، تیموتی شلمی، آریانا گرانده، کریس ایونز و …، اشاره کرد.

فیلم «بالا رو نگاه نکن» شاید از دید برخی از افراد چندان جالب نباشد، اما اکثر تماشاگران آن، این فیلم را عاملی برای در فکر فرو بردن افراد می‌دانند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.