رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

برجام در دولت رییسی احیا می‌شود؟

شواهد و قراین نشان می‌دهد دور تازه مذاکرات احیای برجام در وین به این زودی برگزار نمی‌شود و حتی ممکن است ادامه این مذاکرات مدت زمان طولانی و تا تشکیل دولت آینده به تعویق بیافتد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرارو، روز گذشته وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی گزارش پایانی خود را درباره وضعیت برجام و مذاکرات هسته‌ای وین به مجلس ارائه کرد.

در این گزارش آخرین جزییات مذاکرات وین و پیشرفت‌های آن اعلام شده است. ظریف در نامه خود به مجلس ابراز امیدواری کرده که مذاکرات وین در ابتدای دولت سیزدهم «تکمیل» شود. این بیان ظریف به معنای آن است که برجام در دولت روحانی احیا نخواهد شد و این ماموریت در دولت رئیسی دنبال می‌شود.

تاکنون شش دور از مذاکرات در وین برگزار و ظاهرا متن هایی نیز برای توافق احتمالی تدوین شده است. آنگونه که طرفین مذاکرات می‌گویند حالا نوبت تصمیمات سخت سیاسی است که باید در پایتخت‌ها اتخاذ شود.

بنا به گفته دیپلمات‌ها دور هفتم مذاکرات می تواند پایان آن باشد اما تاکنون زمانی برای آن اعلام نشده است این در حالی است که حدود سه هفته دیگر ابراهیم رئیسی رسما کارش را به عنوان رییس جمهور ایران آغاز می‌کند.

ابهام در زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات احتمالا ناشی از آن است دولت جدید ایران مستقر شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته دور هفتم مذاکرات «وین» در خصوص برجام زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نخواهد شد.

اولیانوف در این مصاحبه با روزنامه کامرسنت در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکرات برجامی در وین چه زمانی آغاز می‌شود گفت: «تا امروز، هیچ‌کس از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این سوال ندارد.»

اولیانوف در ادامه گفت: «قابل درک است. ایران به تازگی رئیس‌جمهور ایجاد کرده و تیم جدیدی قرار است روی کار بیایند. آنها برای در دست گرفتن امور به زمان نیاز دارند.»

او افزود: “نظر ما این است که مذاکرات هر چه زودتر آغاز شوند بهتر است. من فکر می‌کنم گفت‌وگوها زودتر از ده روز دیگر شروع نمی‌شوند، شاید هم دیرتر از این موعد.”

میخائیل اولیانوف همچنین برآورد کرد که تا کنون در ۶ دور مذاکرات وین ۹۰ درصد از مسیر احیای برجام پیموده شده است.

او گفت: «اما ۱۰ درصد باقی‌مانده شامل مسائلی حساس از لحاظ سیاسی هستند که می‌توانند باعث عقب‌گرد شوند. این نکته را نباید از نظر دور داشت.»

آمریکا: آماده هفتمین دور مذاکرات وین هستیم

در همین حال امروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش آماده هفتمین دور مذاکرات وین است و به محض تعیین تاریخ، نماینده ویژه آمریکا و هیات مربوطه آماده بازگشت به وین هستند.

ند پرایس روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات وین و بیست و دومین گزارش برجامی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: “به محض تعیین تاریخ برای ادامه مذاکرات، راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم او آماده بازگشت به وین برای هفتمین دور مذاکرات هستند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد این ایران است که برای دور هفتم مذاکرات باید تصمیم بگیرد.

او گفت: «آمریکا ضرب‌ الاجلی تعیین نکرده اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است که تأخیر افتادن در ادامه مذاکرات و پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته ای می تواند بر تصمیم آمریکا بر بازگشت به توافق هسته ای (برجام) سال ۲۰۱۵ تأثیرگذار باشد.»

ظریف و علی باقری علی باقری گزینه احتمالی وزارت خارجه در دیدار رئیسی با وزیرخارجه هند

در روزهای اخیر مقامات وزارت خارجه ایران درباره زمان آغاز درو هفتم مذاکرات وین سکوت کرده‌اند به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران در این رابطه منتظر تغییر دولت هستند. برخی ناظران پیش بینی می‌کنند احتمالا دور هفتم مذاکرات وین در شهریور ماه برگزار شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: « باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان گفت به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. برخی موضوعات حل‌نشده کماکان باقی است، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که وزن موضوعات حل‌شده خیلی بیشتر از مسائل حل‌نشده است.»

او افزود: “ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدواریم طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند، در این صورت ما نیز می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب همگان خواهد شد.”

هنوز مشخص نیست سکاندار وزارت خارجه در دولت ابراهیم رئیسی چه کسی خواهد بود اما ریاست تیم دیپلماسی او را فعلا علی باقری مذاکره کننده پیشین ایران در پرونده هسته‌ای و معاون امور بین الملل قوه قضائیه بر عهده دارد. باقری در دیدار وزیر امور خارجه هند با ابراهیم رئیسی در کنار ظریف حضور داشت.

به نظر می رسد او بیشترین شانس را برای تکیه زدن بر کرسی وزارت خارجه دارد البته نام‌های دیگری نیز در این بین مطرح است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه در گزارش روز گذشته به مجلس توصیه‌هایی به تیم دیپلماسی دولت آینده کرد.

در بخشی از توصیه های آمده است: «.. اینک در آستانه واگذاری مسئولیت به برادران و خواهرانی تازه نفس و پرنشاط لازم است چند تجربه و نکته به عنوان جمع‌بندی صادقانه و مشورت مشفقانه تقدیم شود. برجام حاصل کوششی عاشقانه برای رهانیدن ایران از دام امنیتی‌سازی امریکا و تحریم‌های ظالمانه، در عین حفظ توان هسته‌ای با رعایت حداکثری خطوط قرمز در شرایطی دشوار بود؛ ولی همچون هر توافق دیگری حاصل مذاکره و داد و ستد بین‌المللی است که در شرایطی خاص در سال ۱۳۹۲ و به دنبال رأی قاطع مردم به حل و فصل موضوع هسته‌ای بر اساس تعامل سازنده و عزتمند شکل گرفت. هیچ توافقی برای هیچ‌یک از طرف‌های آن توافق بی‌نقص نیست. هر یک از طرف‌ها از بخش‌هایی از توافق ناراضی و ناخوشنود است. این طبیعت هر توافقی است؛ لذا لازمه رسیدن به توافق درک این واقعیت است که بدون توجه به حداقل قابل قبولی از نگرانی‌ها و مطالبات همه طرف‌ها، امکان مصالحه وجود ندارد. گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی‌پایان می‌انجامد؛ که تقریباً در تمامی شرایط ضرر و یا لااقل عدم النفع آن برای کشور و مردم از منافع فرضی رسیدن ــ ناممکن ــ به توافق ایده‌آل کمتر نیست. تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل – بازی با حاصل جمع صفر – به ناکامی هر دو طرف- بازی با حاصل جمع منفی – می‌انجامد؛ البته ممکن است ضرر همه طرف‌ها یکسان نباشد.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.