به بهانه تولد فاطمه معتمدآریا

فاطمه معتمدآریا بازیگر برجسته سینمای ایران ۶۱ ساله شد.

اینتیتر – مریم آهنگری؛ فاطمه معتمدآریا از بازیگران قدرتمند سینما به شمار می رود. این بانوی دوست داشتنی سینما ایران تاکنون نقش های ماندگار بسیاری را ایفا کرده و هر کدام از این نقش ها خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن سینمادوستان به وجود آورده است. معتمدآریا با نگاه پرنفوذ و کلام پرقدرتش به گونه ای در نقش ها فرو می رود که دیگر کوچک ترین تفاوتی را نمی توان میان خود او و نقشی که ایفا می کند، قائل شد. در واقع او نقش داستان را به صورت کاملا رئال و واقعی از آن خود میکند. به همین خاطر است که زمانی که نام این بازیگر را می شنویم قبل از هر چیزی شخصیت هایی که تاکنون در فیلم ها داشته را به یاد می آوریم.

فاطمه معتمدآریا با نام مستعار سیمین در هفتم آبان ماه سال ۱۳۴۰ در تهران چشم به جهان گشود. او در ۱۳ سالگی اش وارد کانون پرورش فکر کودک و نوجوان شد و دو سال بعد به عنوان هنرجوی هنر در دانشسرا هنر مشغول تحصیل شد و در سال ۱۳۵۸ مدرک خود را در این رشته دریافت کرد. او همزمان در این سالها با گروه تئاتر دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا همکاری می کرد.

گیلانه

در سال ۱۳۶۰ بود که معتمدآریا وارد تلویزیون شد و به عنوان عروسک گردان مجموعه مدرسه موش ها فعالیتش را در این عرصه آغاز کرد. چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۴ او با فیلم جدال وارد سینمای حرفه ای شد و تاکنون در فیلم های بسیاری به ایفای نقش پرداخته است.

همکاری او با ایرج طهماسب و حمید جبلی در مجموعه فیلم های کلاه قرمزی، دختر شیرینی فروش و زیر درخت هلو از نقشهای ماندگار و محبوبی است که در اذهان سینمادوستان هک شده است. معتمدآریا در طی سالهای فعالیتش با کارگردانان نام آوری چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد و بهمن فرمان آرا همکاری داشته است. او از پرافتخارترین زن های سینمای ایران است که نقش هایش در جشنواره های داخلی و خارجی مورد توجه ویژه داوران بوده و جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرده است.

اینجا بدون من

حال به بهانه تولد فاطمه معتمدآریا، سیمین سینمای ایران به مرور آثار برگزیده او خواهیم پرداخت.

جدال، جهیزیه ای برای رباب، ریحانه و برهوت از جمله فیلم های ماندگاری است که معتمدآریا در دهه شصت در آنها به ایفای نقش پرداخته است. او در دهه هفتاد در آثار مسافران، هنرپیشه، همسر، روسری آبی و مرد عوضی نقش آفرینی کرده است.او در سالهای اخیر در آثار گیلانه، اینجا بدون من، آباجان، بهمن، بنفشه آفریقایی و خنکای ختم خاطره بازی کرده است.

تحریریه اینتیتر، زادروز فاطمه معتمدآریا بازیگر فاخر سینمای ایران را به ایشان و اهالی سینما تبریک میگوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.