رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تاثیر افزایش دستمزد نیروی کار بر مشارکت تولیدی ها در مناقصات ایران

به طور کلی سازمان های تولیدی به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند. این دسته بندی بر اساس عوامل تولید در نظر گرفته شده است.

به گزارش اینتیتر، دسته اول سازمانهایی هستند که نیرو محور برنامه ریزی شده اند و در دنیای مدیریت به آنها سازمانهای نیروبر میگویند. در واقع رکن اصلی آنها نیروی انسانی یا کارکنان (در اینجا به انگلیسی : labour) و فعالیتهای وی است. دسته دوم سازمانهایی هستند که بیشتر بر پایه تکنولوژی میچرخند و به آنها سرمایه بر (در اینجا به انگلیسی : capital input) میگویند. بنابراین برای بنیان گذاری چنین شرکتهایی نیاز به سرمایه مالی زیادتری نسبت به دسته اول هست.

مناقصه

حالا فرض کنید شما مدیر یک شرکت نیروبر هستید که با چالش افزایش سطح دستمزدها روبرو شده اید و در عین حال میخواهید برای یک فرصتِ استثناییِ درآمدزایی، تصمیم گیری کنید.

خب با این حساب، از یک سو هیجان درآمد بیشتر شما را ترغیب میکند که وارد آن عرصه شوید و از سوی دیگر با توجه به نوع فعالیتتان، امکان افزایش درآمد بدون نگهداری کارکنان و یا استخدام بیشتر، برایتان مقدور نیست. پس این چالش یک دو راهیِ جدی بر سر راهتان میگذارد.

ما در این نوشته میخواهیم تاثیر افزایش دستمزد نیروی کار بر مشارکت تولیدیِ نیروبر، در مناقصات ایران را به صورت کیفی بررسی کنیم.

مشارکت تولیدی ها در مناقصات:

با شروع تحمیل تحریم ها بر کشور، تنها راه تامین نیازمان به برخی کالاها یا خدمات، تامین داخلیِ آنها بود. بنابر این در ابتدای کار افراد و شرکتهای زیادی به تولید برخی کالاها پرداختند.

در همین راستا تولیدکنندگان زیادی وارد عرصه مناقصات شدند تا کالاها و خدمات خود را بدون دنگ و فنگ های تحریم برای صادرات، در دلِ ایران داد و ستد نمایند.

در اقتصاد میتوان چنین شور و اشتیاقی را که برای تولید شکل گرفته است، با روشهای هدفمند، تا همیشه روشن نگه داشت اما قطعا نقطه مقابل آن نیز امکان پذیر است.

بنابراین آنچه تاثیر مستقیم (تاثیر معکوس) بر میزان تولید دارد استفاده از مشوق ها (موانع) تولید است.

مشوق ها و موانع تولید:

مشوق تولید: حمایتهایی که در جهت بالابردن میزان تولیدات هر کشور صورت میگیرد به نوعی مشوق تولید است. به طور مثال پرداخت یارانه ، معافیت از پرداخت مالیات و … همگی از مشوق های تولید به شمار می آیند. به طور کیفی مشوق تولید بر میزان تولید اثر مستقیم دارد. یعنی هرچه مشوق ها بیشتر (کمتر) شوند، تولید بیشتر (کمتر) میشود.

موانع تولید: فاکتورهای زیادی مثل بالا رفتنِ نرخ دستمزدها، زیاد شدنِ هزینه تامین مواد اولیه، اخذ مالیاتهای سنگین بر در آمد و …. را میتوانیم به عنوان موانع تولید در نظر بگیریم. بر عکس مشوق ها این گروه تاثیر معکوس بر میزان تولید دارند. یعنی هرچه موانع تولید بیشتر (کمتر) شوند، میزان تولید کمتر (بیشتر) میشود.

مزایده

بالارفتن دستمزدها در تولید به عنوان مانعی بر سر راه تولید شرکت های نیرو بر:

۱) از آنجایی که رکن اصلی شرکت های تولیدی نیروبر، نیروی انسانی است، بیشتر هزینه ها بر محور دستمزدها میچرخد. با فرض ثابت بودن هزینه های سایر عوامل تولید، در واقع این پرداختی دستمزدها است که میتواند اثر زیادی بر بهای تمام شده محصولات داشته باشد. گرانتر شدن محصولات همان چیزی است که فروش تولید کننده را محدود میکند چون تقاضا برای آن کالا به شدت کاهش می یابد.

مثال برای مناقصاتی که پیشتر برگزار شده اند: تولیدی کفش بیهقی در سال ۱۴۰۰ ، مناقصه تامین کفش های سازمان خاصی را برنده شده است. قیمت پیشنهادی کفش بیهقی متناسب با پیش بینی دستمزد سال ۱۴۰۱ بوده است بنابراین با افزایش دستمزدها بیش از حد انتظار، شرکت بیهقی یا سود خود از شرکت در مناقصه را از دست میدهد و یا متضرر میشود چون بهای تمام شده پیش بینی شده اش محقق نشده است.

۲) مناقصه هایی که هنوز رخ نداده اند: مناقصه نیز یکی از همین تقاضاها به شمار می آید. بنابراین بالارفتن سطح دستمزدها با تاثیری که بر بهای تمام شده دارد ، باعث میشود پیشنهادات تولید کننده به عنوان مناقصه پذیر برای مناقصه گزار جذاب نباشد و به همین راحتی فرصت از دست برود یا با کالاهای صنعتی تر جایگزین شده و امکان اشتغال نیروی انسانی را کاهش دهد.

۳) ممکن است تولیدکننده کلا سرمایه ای برای اختصاص بیشتر روی نیروی انسانی نداشته باشد و یا توابع تولید برایش نشان دهنده صرفه اقتصادی نباشند و مجبور به ترک تولید شود.

توابع تولید از نظر اقتصاددانان مختلف متفاوت است که چون در این نوشتار بحث بررسی کیفی را مطرح کرده ایم از بیان حسابهای کمّی میپرهیزیم. ( راهنمایی: اگر میخواهید به صورت کمّی به بررسی نمودارهای اقتصادی در این موضوع بپردازید، بهتر است بدانید حرف L برای نشان دادن نیروی انسانی و حرف K برای نشان دادن سرمایه به کار گرفته میشود. )

نتیجه گیری:

در اقتصاد فاکتورهای زیادی بر تولیدات هر کشور تاثیر گذار است. در نوشته بالا تنها دو فاکتور اصلی نیروی انسانی و سرمایه در نظر گرفته شدند. با فرض اینکه تولید فقط به همین دو مورد بستگی داشته باشد و عوامل مدیریتی در آن دخیل نباشند، میزان تولید به تغییراتِ سطح دستمزدها بیش از پیش واکنش نشان میدهد.

با این حال چنانچه پیش بینی های درستی تا کنون از آینده داشته اید حتما در مناقصات و مزایدات کشور شرکت کنید تا فرصت های خرید و فروش بیشتری به دست آورید.

خبرگزاری پارس نماد داده ها با اطلاع رسانی به روز و به لحظه اخبار مناقصه و مزایده در دسته بندی های صنفی و تخصصی به شما کمک میکند تا در شلوغی مناقصات، برنده باشید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.