توافق هسته‌ای ایران یک سند حیاتی است

معاون وزیرخارجه بحرین در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی ضمن حمایت از برجام اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران یک سند حیاتی است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، عبدالله الخلیفه معاون وزیرخارجه بحرین در امور سیاسی جمعه شب در این مصاحبه ادعا کرد، توافق هسته‌ای ایران “می‌تواند به تهدید مشترک که همه ما نظر مشابهی در مورد آن داریم رسیدگی کند. “

درحالی که بحرین در سال‌های گذشته با ادعاهای بی‌اساس علیه ایران همسو با برخی کشورهای منطقه و همچنین آمریکا گام برداشته است، عبدالله الخلیفه نیز ادعاها را تکرار کرد و گفت ایران به مدت ۴۰ سال با مصونیت عمل کرده و به صورت مکرر در امور داخلی بحرین دخالت کرده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه “ایران همسایه مهم در منطقه” برای بحرین است ادعا کرد: اما ایران مسئولیت پذیر، کشوری است که به مرزهای همسایگان خود احترام بگذارد، از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای و بالستیک خود خودداری کند و از حمایت از تروریسم و افراط گرایی دست بردارد.

این مقام بحرینی با انتقاد از آنچه به ادعای وی حمایت ایران از انصارالله یمن است مدعی شد که ایران در کشورهای همسایه خود از گروه‌های نیابتی حمایت می‌کند و “این امر جدیدی نیست. “

به گزارش ایرنا، هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.