رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توضیح پلیس درباره غیرفعال شدن برخی حساب‌های بانکی

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با تاکید براینکه چیزی به عنوان اجاره کارت بانکی نداریم، گفت: اگر کسی کارت بانکی‌اش را اجاره می‌دهد مطئمن باشد که از کارت وی برای مقاصد مجرمانه استفاده شده و اولین کسی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد مالک حساب است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایلنا، «سرهنگ رامین پاشایی» معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره انسداد و غیرفعال شدن برخی از حساب‌ها گفت: در حال حاضر هماهنگی خوبی بین پلیس فتا، قوه قضاییه و بانک مرکزی برای برخورد با سوءاستفاده از حساب‌های بانکی ایجاد شده است.

وی با اشاره به انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی ادامه داد: ما با پدیده‌ای به نام اجاره کارت بانکی روبرو بودیم، این کار آفتی بود که امنیت روانی و اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند. بیش از ۹۰ درصد کارت‌هایی که اجاره داده می‌شود برای مقاصد مجرمانه از جمله شرط‌بندی و قمار، کلاهبرداری در حوزه رمز ارز، کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش آنلاین است. بیشتر فروشگاههای اینترنتی که اقدام به کلاهبرداری می‌کنند اغلب از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با اشاره به هماهنگی بین پلیس فتا قوه قضاییه و بانک مرکزی گفت: با هماهنگی ایجاد شده بین این دستگاه‌ها به سرعت این افراد مجرم شناسایی می‌شوند و با هماهنگی مرجع قضایی و پلیس فتا و همکاری بانک مرکزی این حساب‌ها مسدود می‌شود.

سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد که فرد مبادرت به اجاره کارت بانک کرده؛ در صورتی که محرز شود این کار با اطلاع شخص و عمدا صورت گرفته و سرقت حساب انجام نشده است، تمام حساب‌های این شخص برای جلوگیری از این اقدام مجرمانه مسدود می‌شود.

وی گفت: نوع دیگری از کلاهبرداری‌ها به این صورت است که حجم وسیعی از پرونده‌های کلاهبرداری به ما داده می‌شود. با بررسی حساب ها متوجه شدیم که اطلاعات حساب فرد یا افرادی هک و سرقت شده و مبالغی پول به این حساب وارد و برداشت می‌شود. البته ممکن است فرد متوجه این موضوع هم نشود. ما با شکایتی که صورت می‌گیرد و شناسایی این حساب‌ها بلافاصله حساب را مسدود می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با اشاره به کپی کارت‌های بانکی تصریح کرد: نوع دیگر از کلاهبرداری ها به این صورت است که از کارت های بانکی با دستگاه اسکیمر کپی شده و حساب مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. با بررسی این پرونده‌ها متوجه شدیم که به طور مثال از یک فروشگاه، پمپ بنزین، دستفروش و … از حجم زیادی از حساب‌ها پول برداشت می‌شود. با اقدامات فنی که بر روی این حساب‌ها انجام می‌شود فرد متخلف را که ممکن است در یک فروشگاه، پمپ بنزین یا… باشد، شناسایی کردیم. این فرد با دستگاه اسکیمر اقدام به کپی کردن کارت‌های بانکی مشتریان کرده و از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: با دستگیری این فرد ما مجبور می‌شویم برای امنیت کاربران، کارت بانک تمام مشتریان این فروشگاه را در آن بازه زمانی که کلاهبرداری صورت گرفته با هماهنگی بانک غیرفعال کنیم و به صاحبان حساب ها اطلاع می‌دهیم. گاهی اوقات ممکن است در این بازه زمانی که کلاهبرداری انجام شده، بیش از ۵ هزار نفر به طور مثال از پمپ بنزین استفاده کرده باشند، البته ممکن است از همه حساب‌ها سوءاستفاده نشده باشد اما ما برای ایمنی کاربران تمام حساب‌ها را غیرفعال می‌کنیم و از صاحبان کارت‌ها میخواهیم کارت مجدد دریافت کنند.

وی با تاکید براینکه چیزی به عنوان اجاره کارت بانکی نداریم، تصریح کرد: اگر کسی کارت بانکی‌اش را اجاره می‌دهد مطئمن باشد که از کارت وی برای مقاصد مجرمانه استفاده می‌شود و اولین کسی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد مالک حساب است و در برخی موارد باید تمام خسارت مالباخته را خودش پرداخت کند.

به گفته سرهنگ پاشایی افراد برای اینکه مورد سوءاستفاده قرار نگیرند در تمام فروشگاهها، پمپ بنزین‌ها و… تمام عملیات خرید را صاحب کارت انجام دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.