راهنمای خرید آسیاب قهوه + معرفی انواع دستگاه آسیاب قهوه

کد خبر : ۲۸۷۳۹۳
راهنمای خرید آسیاب قهوه + معرفی انواع دستگاه آسیاب قهوه

آیا همیشه به دنبال قهوه تازه آسیاب شده مخصوص متد دم آوری خودتان بوده اید؟ قهوه آسیاب شده ای که مخصوص خودتان آسیاب شده باشد؟

آیا همیشه به دنبال قهوه تازه آسیاب شده مخصوص متد دم آوری خودتان بوده اید؟ قهوه آسیاب شده ای که مخصوص خودتان آسیاب شده باشد؟ در این صورت با خرید آسیاب قهوه این امکانات را خواهید داشت. می توانید درشتی و ریزی خروجی نهایی را بر اساس میزان مورد نیاز خود مشخص کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع آسیاب های قهوه را روانه بازار کرده که انتخاب از میان آن ها کمی مشکل به نظر می رسد. در ادامه به معرفی آسیاب های قهوه خواهیم پرداخت. در این مقاله به راهنمای شما در خرید آسیاب قهوه طبق نیاز شما خواهیم بود.

چرا باید آسیاب قهوه خرید ؟

یکی از ارکان اصلی در تهیه یک فنجان قهوه بی نظیر، استفاده از قهوه تازه آسیاب شده است. دانه های قهوه ای که قبل از عصاره گیری آسیاب می شوند، باعث لذت بردن افراد از تازگی و عطر خاص قهوه می شود. با این وجود اگر به دنبال یک فنجان قهوه خوش طعم می گردید، بهتر است به دنبال یک آسیاب قهوه مناسب باشید.

· کیفیت قهوه

قهوه هایی که به صورت آماده و آسیاب شده در بازار موجود هستند، مدت زمان طولانی تری قبل از خرید آسیاب شده اند. زمانی که شما قهوه مورد نظر خود را آسیاب می کنید، قهوه به سرعت شروع به آزاد کردن عطر خود می کند و شما هنگام نوشیدن قهوه به راحتی متوجه این تفاوت خواهید شد. سرعت آزاد سازی عطر قهوه در فضا آنقدر سریع است که حتی ۱۵ دقیقه قبل از عصاره گیری آسیاب شوند تفاوت فاحشی با قهوه های آسیاب شده تازه دارند. پس اگر به دنبال تجربه و لذت بردن از عطر و بوی مطبوع قهوه هستید، سعی کنید از آسیاب قهوه تازه استفاده کنید تا به بهترین شکل از کیفیت قهوه خود بهره مند شوید.

· امکان انتخاب درشتی یا ریزی آسیاب قهوه

برای اینکه با قهوه ساز های مختلف همانند دم افزارهای نسل سوم قهوه تهیه کنید، نیاز به دانستن اندازه دقیق آسیاب قهوه خود خواهید داشت. دانش اندازه درشتی یا ریزی قهوه برای روش دم آوری قهوه بسیار حائز اهمیت است زیرا هر روش دم آوری سایز قهوه ی آسیاب شده مخصوص به خود دارد.

قهوه های از پیش آسیاب شده نه تنها مشکل بیات شدگی دارند، حتی ممکن است برای دم افزار شما زیادی ریز یا زیادی درشت باشند و مناسب دم افزار شما نباشد. در نظر داشته باشید با وجود اینکه اکثر آسیاب های قهوه اندازه های متفاوتی را پوشش می دهند، بعضی از آن ها سایز مناسبی برای آسیاب کردن قهوه برای دم آوری قهوه ترک را ندارند.

· تهیه پودر قهوه برای روش های دم آوری متفاوت

در صورتی که به روش های متنوع دم آوری قهوه علاقه مند هستید، قطعا نیاز به یک آسیاب قهوه خواهید داشت. به عنوان مثال v60، فرنچ پرس یا یک دستگاه اسپرسو خانگی نیاز به پودر قهوه با درجه درشتی یا ریزی خاصی خواهد داشت. در صورتی که آسیاب قهوه نداشته باشید مجبور خواهید شد برای هر کدام، نوعی قهوه متفاوت تهیه و خریداری کنید. علاوه بر تازگی و دسترسی سریع به آسیاب قهوه مورد نیاز، سایز مناسب آسیاب قهوه خود را با آزمون و خطا و تجربه برای عصاره گیری خوب و موفق خواهید آموخت.

· در انتخاب دستگاه آسیاب قهوه دقت کنید

استفاده از گونه های ضعیف تر قهوه و آسیاب کردن آن به روشی نامناسب می تواند منجر به نتیجه ی یک فنجان قهوه بد و بی کیفیت شود. عدم توجه به نوع دستگاه و تیغه های آن می تواند باعث خروجی نامناسب شود. نتیجه قهوه ای بیش از حد تلخ یا ترش خواهد بود!

در صورتی که از دستگاه آسیاب قهوه نامناسبی استفاده کنید ممکن است قهوه خروجی تلفیقی از دانه های آسیاب شده ریز و درشت باشد. تصور کنید که بهترین دم افزارهای قهوه و قهوه تخصصی را در اختیار دارید اما به دلیل نامناسب بودن آسیاب قهوه تان نمی توانید قهوه مطلوبی تهیه کنید.

چگونه دستگاه آسیاب قهوه مناسب خود را انتخاب کنیم ؟ آسیاب آج دار یا تیغه ای ؟

اکنون که به اهمیت دستگاه آسیاب قهوه پرداختیم، نگاهی بر انواع دستگاه آسیاب قهوه خواهیم انداخت. به صورت کلی دستگاه های آسیاب قهوه در دو نوع آج دار و تیغه ای در بازار عرضه می شوند.

آسیاب های تیغه ای

در این آسیاب ها، دانه های قهوه به شدت خرد می شوند و زمان در میزان ریز کردن قهوه ها دخیل است. به این معنی که هرچه مدت زمان بیشتری دستگاه آسیاب قهوه شما کار کند، دانه های قهوه ریزتر می شوند.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • استفاده آسان برای تازه کاران

معایب

  • ناهمسانی سایز قهوه های آسیاب شده (درشتی و ریزی)
  • سوختگی و برشتگی مجدد دانه ها بر اثر داغ شدن تیغه های آسیاب
  • صدای نسبتا زیاد

آسیاب های آج دار

همانگونه که از نام آن مشخص است، این آسیاب ها دو آج دارند که یکی از آن ها ثابت و دیگری به موتور دستگاه متصل است و با چرخش خود قهوه را له می کند. با توجه به اینکه اثر گذاری تیغه ها بر یک نقطه مشخص متمرکز نیست، خروجی پودر قهوه به مراتب بهتر است و دانه های قهوه، یکنواخت آسیاب می شوند. برای آسیاب کردن قهوه در این نوع آسیاب ها، قهوه با عبور از بین تیغه ها له و پودر می شوند و عامل تاثیر گذار در درجه آسیاب، فاصله تیغه ها از یکدیگر خواهد بود. در این نوع آسیاب ها، شما می توانید دانه های قهوه را از خیلی ریز تا خیلی درشت آسیاب کنید و دیگر زمان عامل موثر در خرد کردن دانه ها نخواهد بود.

مزایا

  • دقت
  • یکنواختی آسیاب
  • عدم داغ شدن تیغه ها
  • صدای کمتر

معایب

  • قیمت
  • اندازه
  • وزن
  • مصرف انرژی بالاتر

انواع آسیاب های آج دار

آسیاب های آج دار در دو نوع تخت و مخروطی در بازار عرضه می شوند. اکنون اگر تصمیم گرفته اید تا آسیاب آج دار خریداری کنید، بهتر است به دو نوع آن نیز توجه کنید.

آسیاب های آج دار از نوع تخت

آسیاب های آج دار تیغه تخت توسط نیروی گریز از مرکز، دانه های قهوه را به سمت دندانه ها هدایت می کند. برای تنظیم میزان درجه آسیاب قهوه خود می توانید به راحتی صفحات تیغه را به هم دور (برای درجه آسیاب درشت) و یا به هم نزدیک (برای درجه آسیاب ریز) کنید. در مقایسه بین آسیاب قهوه تخت و مخروطی باید گفت که قیمت تمام شده دستگاه نوع تخت نسبت به مخروطی کمتر است اما این آسیاب صدای بیشتری تولید می کند. با این وجود این آسیاب ها به مراتب از آسیاب های تیغه ای است.

آسیاب های آج دار از نوع مخروطی

این نوع آسیاب ها را می توان یکی از بهترین آسیاب های قهوه نام برد. متخصصان بر این باورند که این سبک آسیاب ها از دقت بالاتری برخوردار است. از مزایای این آسیاب ها می توان به صدا، گرما و اصطحلاک کمتر و سرعت بالا تر اشاره کرد. این ویژگی ها سبب می شود تا قیمتی بیشتر نسبت به مدل تخت داشته باشد که البته منطقی به نظر می رسد.

جنس تیغه آسیاب های آج دار

آسیاب های آج دار اغلب با دو ماده فولاد و سرامیک ساخته و عرضه می شوند. انتخاب اینکه کدام می تواند گزینه ای بهتر باشد همچنان بحث برانگیز است. هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به اصلی ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

جنس تیغه ای فولاد یک هادی حرارتی است، به این معنی که به سرعت سرد و گرم می شود اما در طرف مقابل، سرامیک هدایت گرمایی کمتری دارد و مدت زمان بیشتری نسبت به فولاد طول می کشد تا گرما را به قهوه منتقل کند. همچنین آسیاب های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند اما ایراد اصلی، خاصیت شکنندگی آن است. در صورتی که لابه لای دانه های قهوه درون مخزن دستگاه، تکه سنگی کوچک قرار گیرد می تواند باعث مشکل شود. این دلیلی است که اکثر صاحبان کافی شاپ نوع فولاد را ترجیح می دهند.

انواع دستگاه آسیاب قهوه بر اساس استفاده

راهنمای خرید آسیاب قهوه + معرفی انواع دستگاه آسیاب قهوه

در صورتی که به دنبال خرید دستگاه آسیاب قهوه باشید، انواع مختلفی را در بازار مشاهده خواهید کرد. در ادامه به معرفی دستگاه های آسیاب قهوه بر اساس نیاز خواهیم پرداخت.

· آسیاب قهوه صنعتی

این آسیاب ها برای مصارف سنگین طراحی و ساخته شده اند و طور معمولی گزینه ای ایده آل برای کافی شاپ ها، رستوران ها، مکان های تجاری جهت فروش قهوه و … استفاده می شوند. از مزایای آسیاب قهوه صنعتی می توان به سرعت بالای آسیاب اشاره کرد. سه مدل آسیاب قهوه صنعتی در بازار ایران شامل موارد زیر می شود :

۱-۱ آسیاب قهوه آندیمند

راهنمای خرید آسیاب قهوه + معرفی انواع دستگاه آسیاب قهوه

آسیاب قهوه آندیمند به دقت، سرعت و کیفیت شناخته می شود. این دستگاه های اتوماتیک با امکان انتخاب درجه آسیاب، قهوه را بر اساس نیاز (سینگل شات، دبل شات) با بهترین کیفیت آسیاب می کند. آسیاب قهوه آندیمند گزینه ای ایده آل برای مصارف خانگی بالا، کافی شاپ و رستوران است. از دیگر مزایای آسیاب قهوه آندیمند می توان به تنظیم درجه زبری و نرمی پودر قهوه، تنظیم میزان خروجی قهوه بر اساس ثانیه، عدم سوزاندن دانه های قهوه در هنگام آسیاب، سرعت بالا، صدا و لرزش کمتر نسبت به سایر آسیاب های قهوه، گیرنده پرتافیلتر درون محفظه، ظاهری جذاب با اندازه مناسب و … اشاره کرد.

۱-۲ آسیاب قهوه دوزدار (مخزن دار)

آسیاب های دوزردار را می توان مقایسه کرد. اصلی ترین تفاوت چشمگیر، قرار گرفتن مخزن خروجی قهوه به جای گیرنده پرتافیلتر است. این آسیاب ها از مخزن پودر قهوه بهره می برند و قهوه مستقیما به مخزن هدایت می شود. بعد از اتمام آسیاب دانه ها، می توان به میزان دلخواه از پودر قهوه درون مخزن جهت عصاره گیری استفاده کرد. قرار گیری مخزن به جای گیرنده پرتافیلتر امتیازی برای مکان های تجاری شلوغ است که باریستا می تواند مدام پرتافیلتر خود را پر کند.

آسیاب قهوه دوزر دار، ایده آل برای مکان های شلوغ با مصارف بالاست که فرصت آسیاب قهوه در لحظه وجود ندارد.

۱-۳ آسیاب قهوه فروشگاهی (پاکت خور)

آسیاب قهوه صنعتی پاکت خور را می توان یکی از سریع ترین آسیاب های قهوه ممکن در بازار دانست. این آسیاب ها که گیرنده پاکت دارند برای مکان های فروش قهوه شلوغ بسیار ایده آل هستند. از مزایای این آسیاب ها می توان به سرعت آسیاب بالا و کیفیت اشاره کرد.

· دستگاه آسیاب قهوه نیمه صنعتی

این آسیاب ها مابین دستگاه های صنعتی و خانگی قرار می گیرند و برای نیاز متوسط مابین صنعتی و خانگی اما با کیفیت بالا در نظر گرفته می شوند. دستگاه های آسیاب قهوه نیمه صنعتی مناسب برای کافی شاپ ها و منازل است.

· دستگاه آسیاب قهوه خانگی

آسیاب های خانگی برای استفاده در منازل طراحی و عرضه شده اند. این دستگاه ها برای تهیه قهوه با حجم کم ایده آل هستند و به مراتب ساده تر از نوع نیمه صنعتی و صنعتی هستند.

نکات مهم دیگر در هنگام خرید دستگاه آسیاب قهوه

در این مقاله به نکات اساسی پرداخته شد اما نکات مهم دیگری وجود دارند که در هنگام خرید باید به آن ها توجه کنیم. برخی نکات شامل اندازه و وزن دستگاه، قابلیت نظافت آسان، تنظیمات دستگاه، حجم مخزن، سرعت آسیاب، مصرف انرژی، خدمات پس از فروش، برند و … می شود.

از طرفی نیاز خود را بشناسید و سپس شروع به انتخاب دستگاه آسیاب قهوه کنید. حجم مصرفی خود را در نظر بگیرید و از مشاوره با متخصصین این زمینه غافل نشوید. برای مشاوره قبل از خرید می توانید به فروشگاه کافه مال مراجعه کنید.

چگونه از دستگاه آسیاب قهوه خود نگهداری کنیم ؟

در صورتی که به دنبال افزایش طول عمر دستگاه قهوه خود هستید بهتر است برنامه نظافت هفتگی داشته باشید. البته در نظر داشته باشید نظافت دستگاه آسیاب قهوه با میزان استفاده از آن رابطه مستقیم دارد. به صورت کلی بهتر است برای تمیز کردن دستگاه خود از شرکتی که دستگاه را خریداری کرده اید کمک بگیرید. امروزه افراد متخصص زیادی وجود دارند که می توانید سرویس آسیاب قهوه خود را به آن ها بسپارید. در صورتی که شما از دستگاه آسیاب قهوه خود زیاد استفاده می کنید یا صاحب کافی شاپ یا رستوران هستید پیشنهاد می کنیم نیروهای کافه خود را توسط یک متخصص جهت نظافت کامل دستگاه آموزش دهید تا هر یک الی دو هفته نظافت انجام شود. با نظافت مکرر دستگاه آسیاب قهوه نه تنها عمر آن افزایش می یابد بلکه کیفیت خروجی قهوه تان نیز مجددا افزایش پیدا می کند. البته بهتر است هر چند ماه یکبار دستگاه آسیاب قهوه خود را به دست یک متخصص بسپارید تا آن را تا کوچک ترین عضو سرویس و تمیز کند.

مراحل تمیز کردن آسیاب قهوه

در صورتی که برای اولین بار قصد نظافت دستگاه آسیاب قهوه خود را دارید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. البته تمیز کردن آسیاب قهوه کار سختی نیست اما به دقت، دانش و تجربه نیاز دارد. برای نظافت دستگاه آسیاب قهوه خود مراحل زیر را انجام دهید.

  • دستگاه آسیاب را خاموش و از برق جدا کنید.
  • محفظه و مخزن را از دستگاه جدا کرده و تمام قطعاتی که مشاهده می کنید را با پارچه ای تمیز کنید. در صورتی که روغن قهوه به خوبی پاک نمی شود می توانید یک مایع شست و شو با آب گرم درست کنید و دستمال خود را با محلول آغشته و مجددا دستگاه را تمیز کنید. اگر از مایع شوینده استفاده کردید سریعا آن را از دستگاه و تیغه ها پاک کنید تا آسیاب قهوه آسیبی نبیند.
  • با توجه به نوع آسیاب قهوه می توانید تیغه ها را به راحتی در بیاورید و تمیز کنید اما بهتر است از جدا کردن تیغه ها خودداری کنید زیرا نصب و جا انداختن مجدد آن نیاز به تجربه و آموزش دارد.
  • در صورتی که تیغه ها را از دستگاه جدا کردید می توانید هرجایی که میبینید را تمیز کنید تا پودر و روغن قهوه ای بر روی دستگاه باقی نماند.
  • تیغه ها، محفظه و مخزن را مجددا سر هم کنید. سپس کمی قهوه آسیاب کنید. کمی روغن قهوه پس از نظافت، می تواند از پوسیدگی و زنگ زدگی تیغه ها جلوگیری کرده و اگر دستگاه نیاز به کالیبره کردن داشته باشد متوجه شوید.

نظافت دستگاه آسیاب قهوه شاید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان بگیرد اما با صرف این زمان کوتاه می توانید عمر دستگاه آسیاب خود را افزایش دهید. همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد بهتر است نظافت دستگاه آسیاب خود را به یک متخصص بسپارید اما اگر خودتان تصمیم به این کار گرفتید و بعد از نظافت به مشکلی برخوردید می توانید به دفترچه راهنمای دستگاهتان مراجعه کنید. توضیحاتی کامل از نحوه استفاده و جایگذاری تیغه ها در دفترچه راهنمای آسیاب ها وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به موارد مهمی جهت خرید دستگاه آسیاب قهوه اشاره شد. واقعیت اینجاست که همچنان آسیابی که از هر لحاظ کامل باشد وجود ندارد. اگرچه آسیاب هایی هستند که عملکرد فوق العاده ای دارند و در بازار از جایگاه ویژه ای برخوردارند اما همواره طراحان و متخصصین در تلاش اند تا مدل جدید و بهتری را ارائه کنند. قبل از خرید آسیاب قهوه، نیاز خود را مد نظر قرار دهید که چه میزان آسیاب قهوه لازم خواهید داشت. در صورتی که امکان هزینه دارید، آسیاب های آج دار تخت و مخروطی گزینه های ایده آلی خواهند بود.

نظرات بینندگان