رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهکار ایران برای خروج از فشار تحریمی از نگاه عابدینی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سیاست جمهوری اسلامی در گسترش روابط با همسایگان، عضویت در شانگهای، تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی و هماهنگی با روسیه و چین و دیگر کشورهایی که خودشان در باشگاه تحریمی‌های غرب و آمریکا بوده‌اند سبب شد که ایران به‌راحتی بتواند از فشار تحریمی خارج شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، حسن عابدینی در ارزیابی خود از تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایالات متحده آمریکا و البته غرب که منظورمان بیشتر سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان است از دیرباز در قبال مردم ایران سه راهبرد را دنبال می‌کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: نخستین راهبرد تهدید نظامی بود و هرازگاهی این موضوع را مدنظر قرار می‌دادند که زمینه برای احتمال اجرای گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم است و حتی گاهی وقت‌ها بحث روی میز بودن گزینه نظامی را در رسانه‌ها مطرح می‌کردند. این گزینه در گذر زمان به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران به یک مصونیت راهبردی رسیده، در عمل کارایی خود را از دست داده و دیگر بحث گزینه نظامی مطرح نمی‌شود.

عابدینی موضوع دوم را تحریم اقتصادی دانست و عنوان کرد: موضوع تحریم‌ اقتصادی طی ۴۳ سال گذشته به صورت مستمر در قالب ادعاهای مختلف مطرح بوده یا در چارچوب مسائل حقوق بشر مدعی برخی رویکردها بودند که ظاهراً از دید غربی‌ها حقوق بشر استاندارد و معیار دوگانه دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از مسائل زمانی که برای خودشان مطرح می‌شود به هیچ عنوان بحث حقوق بشر نیست اما اگر همین موضوعات برای سایر کشورها مطرح شود چنانچه آن کشور با راهبردهای آمریکا و یا با ارزش‌های فرهنگ غربی مخالف باشد این موضوع را به‌راحتی در چارچوب معیارهای دوگانه مطرح می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بحث تحریف که آن را طریق امپراتوری رسانه‌ای خود دنبال می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع که بیش از ۲۰۰ – ۳۰۰ شبکه تلویزیونی علیه جمهوری اسلامی راه انداخته‌اند و در حوزه‌های عقیدتی، سیاسی، فیلم، سریال و حتی حوزه اخلاقی روی جامعه ایران فعال هستند نشان می‌دهد در هر سه حوزه همه توان خود را به کار گرفته‌اند.

عابدینی ادامه داد: زمانی هم که یکی از این حوزه‌ها با دشواری مواجه می‌شود و نمی‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای روی مردم ایران داشته باشد به موضوع دوم و سوم فشار بیشتری می‌آورند و در آن حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که آمریکا برای پیشبرد راهبرد استکباری خود در منطقه غرب آسیا از جمله برای ایجاد فتنه مذهبی، طائفی، جنگ مذهبی، تجزیه منطقه، تامین امنیت رژیم صهیونیستی، مستهلک کردن مردم منطقه و از بین بردن توانمندی و جلوگیری از پیشرفت مردم منطقه، بیش از ۷ تریلیون دلار یعنی بیش از هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: زمانی که نفت ایران تحریم نبود و قیمت نفت هم بالای ۱۰۰دلار بود این هفت هزار میلیارد دلار به منزله ۷۰ سال صادرات نفت ایران بوده است زمانی که ما آن شرایط را داشتیم این هزینه روی دست آمریکایی‌ها به وجود آمده و معتقد هستند که در لشکرکشی به عراق، افغانستان و دیگر کشورها ضرر کرده‌اند و برآوردهای خودشان این است که این هزینه سرسام‌آور که روی دست آمریکایی‌ها مانده از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شده است.

عابدینی خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی در گسترش روابط با همسایگان، عضویت در شانگهای، تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی و هماهنگی با روسیه و چین و دیگر کشورهایی که خودشان در باشگاه تحریمی‌های غرب و آمریکا بوده‌اند سبب شد که ایران به‌راحتی بتواند از فشار تحریمی خارج شود و آنها این شرایط را دیده‌اند.

وی اظهار کرد: اینکه عنوان می‌کنند به فلان شخص اجازه ندهند به فلان کشور اروپایی برود، زمانی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که افرادی که مورد تحریم واقع شده‌اند طی عمرشان هرگز به آمریکا و اروپا نرفته‌اند، یا به عنوان مثال دارایی فلان شخص در آمریکا بلوکه شد، درحالی که این فرد در آمریکا و اروپا دارایی ندارد که بلوکه شود. بنابراین تحریم‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد تا جنبه عملیاتی و تاثیرگذاری.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.