رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهکار وزارت علوم برای افزایش اقبال از رشته‌های کم طرفدار چیست؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم، تفاهم‌نامه‌ای در ارتباط با رشته‌های کم‌طرفدار با بنیادملی نخبگان ذیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضاء کرده است، گفت: براساس این تفاهم‌نامه، رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ رشته‌های ریاضی‌فیزیک، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی و رتبه‌های ۱ تا ۵۰ گروه‌های آزمایشی زبان خارجی و هنر به شرط تحصیل در رشته‌های هدف‌دار در دوران تحصیل بورس می‌شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه توجه به دانشجویان به ارائه بسته‌های تشویقی برای رتبه‌های برتر کنکور محدود نمی‌شود، تصریح کرد: دانشجویان دیگر هم در کانون توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته‌اند؛ تمام دانشگاه‌ها می‌توانند با صنعت ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب شرایط ورود دانشجویان به صنعت فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع، میزان ظرفیت خود را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند و مراکز آموزش عالی، ۲ تا ۳ برابر ظرفیت اعلام شده، به صنایع دانشجو معرفی می‌کنند. میزان اعلام ظرفیت مورد نیاز و تعداد دانشجویان معرفی شده در اختیار صنعت و دانشگاه قرار دارد. وزارت علوم نسخه مشترک برای همه نمی‌پیچد و تصمیم‌گیری با توجه به شرایط هر دانشگاه است.

این سخنان وزیر علوم در حالی بیان شد که پیش از این اعلام شده بود، بر اساس تصویب هماهنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، رتبه‌های برتر کنکور و دارندگان نشان‌های طلا تا برنز المپیادهای دانش‌آموزی به شرط پذیرش در رشته‌های هدف اولویت‌دار از مزایای تحصیلی برخوردار می‌شوند. دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در برنامه‌ای در دانشگاه تهران از این طرح خبر داد و گفت: برخی از رشته‌های دانشگاهی کم طرفدار هستند. در نظر داریم به دانشجویانی که این رشته‌های تحصیلی را انتخاب می‌کنند، کمک هزینه پرداخت کنیم. ‌

دکتر زلفی‌گل پیش از این و روز ۳۱ مرداد با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود به راهکارهای متنوع برای حفظ و نگهداشت نخبگان اشاره‌کرده و گفته بود: من در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) که با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم برگزار شد، پرسش “چگونه می‌توان علاوه بر نگهداشت نخبگان در کشور، مهاجرت معکوس هم داشته باشیم؟” را مطرح‌کردم. در این جلسه، درخواست کردم که موضوع بازگشت نخبگان و مهاجرت معکوس در قالب یک طرح از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) مصوب شود.

وی با بیان اینکه طرح بازگشت نخبگان در شورای عتف تصویب شد، اظهار کرد: وزارت علوم درنظر دارد با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد این طرح را اجرا کنند و گزارشی درباره عملکرد و راهکارهای پیشنهادی برای مهاجرت معکوس نخبگان به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارائه‌ دهند.

وزیر علوم دولت سیزدهم با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک سال گذشته اقداماتی به منظور حفظ و نگهداشت نخبگان انجام داده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، دارندگان مدال‌های المپیادهای دانش‌آموزی در رشته‌ای که موفق به کسب مدال می‌شوند، در دانشگاه‌ها تحصیل نمی‌کنند. به طور مثال، یک دانش‌آموز توانسته است که مدال طلای المپیاد ریاضی را کسب کند اما یکی از گرایش‌های مهندسی را به عنوان رشته دانشگاهی انتخاب‌ می‌کند. این شرایط در حالی رقم می‌خورد که این دانش‌آموز توانسته‌است استعدادش در یک رشته را ثابت کند. این افراد، پتانسیل تبدیل شدن به یک دانشمند اثربخش را دارند اما از توانایی خود صرف‌ نظر می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه دارندگان مدال‌های المپیادهای دانش‌آموزی را برای تحصیل در همان رشته‌ای که موفق به کسب مدال شده‌اند، ترغیب کنیم، تصمیم گرفته‌ایم که بسته‌های حمایتی در اختیار آنها قراردهیم. بررسی‌ها نشان می‌دهند، افرادی که در رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، نجوم، زمین‌شناسی موفق به کسب مدال می‌شوند، نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی می‌کنند. این افراد، پرسش‌هایی مانند “آیا مدال المپیاد به معنای ضمانت شغلی آینده است؟” را مطرح می‌کنند.

دکتر زلفی‌گل افزود: در این راستا با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری، جلساتی به منظور ترغیب نخبگان برای تحصیل در رشته‌های کم‌طرفدار برگزار کردیم و نتایج این جلسات را در شورای استعدادهای درخشان وزارت‌علوم ارائه دادیم.

وزیر علوم دولت سیزدهم در پایان خاطرنشان کرد: بورسیه به معنای پایان کار نیست؛ دانشجویان در دوران تحصیل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. مبلغ کمک هزینه تحصیلی که به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، برمبنای تصمیم شورای عالی کار است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.