رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رد گمانه زنی ها درباره نتیجه بررسی صلاحیت ها

کدخدایی گمانه‌زنی‌ها درباره احراز صلاحیت برخی نامزد‌ها یا تعداد نامزد‌ها را رد کرد و گفت هنوز نمی‌دانیم در انتخابات ریاست جمهوری در نهایت چه تعداد احراز صلاحیت می‌شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از صدا و سیما، کدخدایی گفت با توجه به فشردگی بررسی‌ها، ممکن است از زمان قانونی تا روز سه‌شنبه استفاده شود، اما هروقت بررسی‌ها تمام شود، اسامی را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شکل رای گیری کتبی و مخفی است و اعضا، نظر یکدیگر را نمی‌دانند. کدخدایی افزود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا آن فرد احراز صلاحیت شود.

آقای عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما افزود: اخباری که درباره صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات در رسانه‌ها مطرح می‌شود صحت ندارد و اکنون نمی‌دانیم در حوزه انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، خبرگان و ریاست جمهوری صلاحیت چه تعدادی تأیید و احراز شده است و هنوز این افراد برای ما مشخص نیستند.

وی گفت: رسانه‌ها درباره صلاحیت ها؛ تشویش اذهان عمومی ایجاد نکنند و اجازه دهند فضای آرام افکار عمومی پیش برود.

آقای کدخدایی با بیان این که بر اساس قانون، برای احراز صلاحیت‌ها هفت نفر از ۱۲ نفر باید به احراز صلاحیت داوطلب رأی بدهند افزود: شکل رأی گیری درباره صلاحیت‌ها مکتوب، مخفی و با ورقه است.

وی گفت: اگر درباره گزارش‌های نهاد‌ها درباره صلاحیت‌ها سؤالاتی وجود داشته باشد، درباره آن بحث می‌شود و این گزارش‌ها دوباره برای تحقیق بیشتر به کارشناسان ارجاع می‌شود تا اعضای شورای نگهبان با اطمینان درباره صلاحیت‌ها رأی بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر در مهلت قانونی بررسی صلاحیت‌ها پرونده داوطلبی کامل، و درباره آن رأی گیری انجام شود کنار گذاشته می‌شود تا بقیه پرونده‌ها بررسی شود و زمانی که همه پرونده‌ها بررسی شد؛ اسامی افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز شده است به وزارت کشور اعلام می‌شود.

آقای کدخدایی گفت: نمی‌توانیم هیچ پیش بینی نسبت به تعداد افراد احراز صلاحیت شده برای ریاست جمهوری داشته باشیم و نمی‌توانیم بگوییم، چون در دوره گذشته شش نفر احراز صلاحیت شدند، در این دوره نیز شش نفر احراز صلاحیت می‌شوند.

وی افزود: حتی احتمال درباره تعداد احراز صلاحیت شده‌ها وجود ندارد و ممکن است همه ۴۰ نفری که مدارک خود را به صورت کامل در زمان ثبت نام ارائه کرده اند نیز تأیید صلاحیت شوند.

آقای کدخدایی تأکید کرد: ملاک شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت ها؛ قانون است و نمی‌شود حدس زد چه تعداد احراز صلاحیت می‌شوند.

وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات؛ اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی نهایی نشد، اما شورای نگهبان برای جلوگیری از روند نام نویسی‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته که پیش بینی می‌شد این دوره سه هزار نفر برای این انتخابات نام نویسی کنند؛ مقرراتی را وضع و به وزارت کشور اعلام کرد تا بر اساس آن ثبت نام‌ها انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از ۵۹۲ نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند؛ ۴۰ نفر مدارک لازم را ارائه کردند و ما نیز اعلام کردیم فقط صلاحیت این ۴۰ نفر را بررسی می‌کنیم.

آقای کدخدایی گفت: در بررسی صلاحیت ها؛ بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تشخیص شرایط اصل ۱۱۵ بر عهده شورای نگهبان است و این شورا بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که سال ۹۵ ابلاغ شد؛ تعاریف خود از رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌ها را در سال ۹۶ اعلام کرد.
وی افزود: در این دوره انتخابات برای احراز صلاحیت‌ها دقت بیشتری شده و به عنوان نمونه درباره مدیران بررسی شده است که آن فرد در دوران مدیریت خود موفق بوده است یا خیر و اگر مدیر بوده، مدبر نیز بوده است؟

آقای کدخدایی گفت: بحث التزام داوطلبان انتخابات به قانون اساسی و اسلام در شرایط اصل ۱۱۵ به دلیل نداشتن ضرورت نیامده است، زیرا رئیس جمهور در آغاز فعالیت خود سوگند می‌خورد که پاسدار دین و قانون اساسی باشد، بنابراین اگر جایی احساس شود التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد از چارچوب تقوا و امانت خارج است و نمی‌تواند حافظ و پاسدار قانون اساسی باشد.

وی افزود: در بخش شرط امانت و تقوای رئیس جمهور یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری این نکته وجود دارد که فرد دوم نظام اسلامی نمی‌تواند به قانون اساسی و دین اسلام التزام نداشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سوابق افراد در دوران مدیریت آن‌ها مشخص می‌کند که آیا فرد به اسلام و قانون اساسی و ولایت فقیه التزام داشته است یا خیر؟

آقای کدخدایی با بیان این که قانون منعی برای نام نویسی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، افزود: در این دوره ۴۰ نفر از بانوان برای انتخابات نام نویسی کردند که صلاحیت آن‌ها در شورای نگهبان در حال بررسی است.

وی گفت: بر اساس قانون، در بررسی صلاحیت ها؛ ملاک و مبنا داشتن شرایط حداقلی است و قانون می‌گوید شرایط اصل ۱۱۵ باید برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری احراز شود.

آقای کدخدایی افزود: تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس؛ تضمینی برای رد یا تأیید صلاحیت همان داوطلبان در این دوره نیست.

وی گفت: در بررسی صلاحیت‌ها نه تنها افراد جدید بلکه رئیس جمهوری که برای دور دوم یا نمایندگان مجلسی که برای دوره بعدی نام نویسی می‌کنند بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها؛ قانون است و این شورا هیچ گاه بر اساس مصلحت تصمیم نمی‌گیرد.
آقای کدخدایی گفت: شورای نگهبان در خصوص توصیه یا حرف‌هایی که درباره صلاحیت داوطلبان در رسانه‌ها گفته می‌شود گوش شنوایی ندارد و به آن توصیه‌ها ترتیب اثری نمی‌دهد.

وی افزود: قانون مدنی تکلیف را برای نامزد‌های ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است که اگر تابعیت مضاعف داشته باشند نمی‌توانند نام نویسی کنند؛ البته قانون درباره تابعیت مضاعف همسر و فرزند داوطلب سکوت کرده است.

آقای کدخدایی درباره آن چه که در رسانه‌ها با عنوان نامزد پوششی تعبیر می‌شود گفت: این‌ها تعابیر عامیانه یا سیاسی- اجتماعی است، اما برای شورای نگهبان دارا بودن شرایط اصل ۱۱۵ برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری؛ ملاک است و اگر داوطلب این شرایط را داشته باشد؛ از نظر قانونی نمی‌توانیم به او نامزد پوششی بگوییم و چنین چیزی در قانون نیامده است.

وی افزود: حتی اگر کسی بگوید برای کمک به نامزد دیگری وارد انتخابات شده ام؛ در قانون منعی برای حضور او به عنوان نامزد پوششی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این دوره فردی برای ریاست جمهوری نام نویسی و مصاحبه کرد، اما بلافاصله انصراف داد و انصراف خود را ضمیمه فرم نام نویسی اش کرد.

آقای کدخدایی افزود: شورای نگهبان در زمینه نامزد پوششی نمی‌تواند نیت خوانی کند.

وی گفت: در حوزه تبلیغات انتخابات فقط دو سه بند در قانون داریم که آن نیز مربوط به دهه ۷۰ و زمانی است که فضای مجازی وجود نداشت.

آقای کدخدایی افزود: باید تبلیغات در قانون تعریف شود، البته اگر پیش از اعلام نهایی شورای نگهبان درباره تبلیغات در فضای مجازی؛ تبلیغاتی پیش از موعد انجام شود؛ تخلف است و مراجع ذی صلاح با آن برخورد می‌کنند، البته در بخش‌هایی امکان برخورد نیز وجود ندارد.

وی گفت: قانون در این زمینه باید اصلاح شود و امیدواریم در انتخابات آینده؛ مسأله تبلیغات در فضای مجازی ساماندهی شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان؛ رد یا تأیید صلاحیت داریم و قانون گذار فرصت شکایت در این زمینه را به داوطلبان داده است و باید دلایل رد صلاحیت به داوطلبان به صورت محرمانه اعلام شود، اما در انتخابات ریاست جمهوری؛ بحث احراز صلاحیت مطرح است و رد صلاحیت وجود ندارد بنابراین شورای نگهبان دلایل احراز نشدن صلاحیت را اعلام نمی‌کند و در قانون حق اعتراضی به داوطلبان داده نشده است، البته اگر داوطلبی شخصاً به شورای نگهبان مراجعه کند دلایل احراز نشدن صلاحیت او را به وی می‌گوییم.

آقای کدخدایی گفت: اگر تا روز انتخابات، داوطلبی مدارک صحیح خود را ارائه کند، از نظر خود درباره صلاحیت نداشتن او عدول می‌کنیم و این کار تا پیش از روز برگزاری انتخابات انجام می‌شود و اعلام نظر می‌کنیم.

وی افزود: اگر در تبلیغات ریاست جمهوری تعرضی به منافع ملی یا مسائل قومیتی شود شورای نگهبان وارد خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستورالعمل‌هایی در این زمینه تهیه و به نامزد‌ها اعلام کرده است که باید این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، اما اگر در جایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند تعرضی به منافع ملی یا قانون اساسی و مسائل قومیتی شده و آن را نامزد انتخابات رعایت نکرده است؛ در این زمینه اعلام نظر می‌کنیم.

وی افزود: قانون گذار منعی برای پوشش اخبار رئیس جمهوری که برای دور دوم؛ نام نویسی کرده است یا مذاکرات صحن علنی مجلس برای نمایندگانی که برای دوره بعدی ثبت نام کرده اند در زمان تبلیغات ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره بررسی صلاحیت ها؛ به جز گزارش‌های رسمی، برخی گزارش‌های دیگر که قابل اعتنا هستند و رسمی اعلام شده اند؛ بررسی می‌شود، اما اعمال سلیقه در تصمیم گیری شورای نگهبان نقشی ندارد.

آقای کدخدایی افزود: به عنوان نمونه؛ در این دوره یکی از داوطلبان درباره مسائلی که در دوره وزارت او در رسانه‌ها مطرح شده است توضیحی را در چند صفحه برای شورای نگهبان فرستاده است.

وی گفت: در عین حال که دغدغه حضور حداکثری مردم را در انتخابات داریم، اما قانون را در بررسی صلاحیت‌ها رعایت می‌کنیم.

آقای کدخدایی افزود: در سال ۹۶ شورای نگهبان مصوبه‌ای درباره اجرای سیاست‌های کلی انتخابات داشت و اصلاحیه‌ای نیز درباره این مصوبه منتشر شد، اما مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را در این زمینه به دلیل مشکلاتی که با آن روبرو شد انجام نداد.

وی گفت: در سیاست‌های کلی انتخابات به شایستگی‌ها زمان نام نویسی اشاره شده است و شورای نگهبان بر اساس این سیاست‌ها مصوبه‌ای را به وزارت کشور ابلاغ کرد و این مصوبه موجب شد تعداد ثبت نام کنندگان از ۵۹۲ نفر بیشتر نشود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بسیاری از مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، اما مرحله رأی گیری؛ پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که شورای نگهبان باید به صحت رأی گیری اطمینان داشته باشد.

آقای کدخدایی گفت: رأی گیری به وسیله دستگاه؛ بحث فنی دارد و سیاسی نیست که بگوییم می‌شود یا نمی‌شود.

وی افزود: باید اطمینان داشته باشیم رأی هر کسی به درستی وارد صندوق و از آن خارج و خوانده می‌شود و اگر صحت انتخابات در رأی گیری با دستگاه برای ما مخدوش باشد نمی‌توانیم آن را بپذیریم و ترجیح می‌دهیم اخذ رأی برای صیانت از آرای مردم به صورت دستی انجام شود.

آقای کدخدایی گفت: البته فکر می‌کنم در دوره‌های آینده انتخابات به جایی می‌رسیم که این مرحله نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی افزود: نامزد‌ها باید توان واقعی خود را به مردم اعلام کنند و از برنامه هایشان بگویند و از سخنان فریبنده و وعده‌های خلاف پرهیز کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نامزد‌ها مدعی هستند می‌توانند همه مشکلات کشور را حل کنند در صورتی که باید آن چه را که می‌توانند حل کنند و قصد آن را دارند به مردم بگویند.

آقای کدخدایی افزود: مردم در این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته انتخابات؛ پشتیبانی خود را از نظام اسلامی با مشارکت حداکثری خود اعلام کنند و شورای نگهبان؛ سلامت انتخابات را تضمین می‌کند.

آقای کدخدایی در ابتدای برنامه با تبریک پیروزی‌های دوران دفاع مقدس از جمله سالروز فتح خرمشهر، یاد و خاطره شهدا و ایثارگران را گرامی داشت. سخنگوی شورای نگهبان افزود: پیروزی اخیر مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه، نشان داد مقاومت، اثر دارد و اگر همه با هم متحد باشند، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.

وی با اشاره به اینکه این پیروزی‌ها با پیروزی مردم مظلوم غزه، متقارن شده است؛ این پیروزی مردم فلسطین را هم به همه مسلمان به ویژه مردم غزه تبریک گفت.

آقای کدخدایی افزود: رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را از سرزمین اجدادی شان بیرون کرد و نه تنها این اشغالگری را انجام داده است بلکه هر روز مرتکب جنایت‌های مکرر و متعدد می‌شود.

وی اضافه کرد: مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و زنان و کودکان که در ۱۱ روز درگیری با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند کسانی بودند که فقط در راه دفاع از دین و وطن خودشان فریاد می‌زدند.

آقای کدخدایی ادامه داد: طبیعتاً رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی که به هیچ قاعده‌ای از جمله مصوبات سازمان‌های بین المللی و توصیه‌های برخی کشور‌ها پایبند نیست، در هر روز به جنایت‌های خود می‌افزاید. وی افزود: سال‌ها پیش، بهترین راهکار را مقام معظم رهبری فرمودند که اگر واقعاً قرار است اتفاقی بیفتد باید همه پرسی با همه فلسطین‌های داخل و خارج برگزار شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.