رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عملکرد روحانی و احمدی‌نژاد در کنترل قیمت‌ مصالح ساختمانی به روایت تصویر

بررسی قیمت کالاهای مختلف روی نمودار قیمت، زمان و شمایی کلی از نحوه عملکرد دو دولت اخیر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در اختیار می‌گذارد که بر اساس آن می‌توان میزان ثبات بازار را در هر دوره سنجید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعاتی  سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، قیمت چهار نوع از مصالح ساختمانی در سال های ۱۳۸۸ (یعنی سال آغازین دولت دهم) تا ۱۳۹۵ (یعنی سومین سال از عمر دولت حسن روحانی) بررسی شده و روی نمودار نقش بسته است.

بر اساس این اطلاعات کالا هایی شامل تیرآهن ۱۶، میلگرد عاج دار نمره ۱۴، سیمان خاکستری تیپ ۳۲۵-۱ فله و سیمان خاکستری تیپ ۲ افت و خیزهایی را تجربه کردند که اطلاعات در دست رس نشان می‌دهند که از آغاز سال ۱۳۸۸ تا پایان دولت دوم محمود احمدی نژاد یعنی ابتدای سال ۱۳۹۲ قیمت این کالاها هیچ کاهشی را تجربه نکردند و در تمام مدت با روند افزایشی مواجه بود.

در این دوران مصالح ساختمانی همگی روند افزایشی در دولت دهم داشتند، در حالی که دو محصول از این مصالح در دولت یازدهم به رشد قیمتی منفی رسیدند و دو محصول دیگر نیز به شکل میانگین ۲۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

نمودارها نشان می دهند که تیرآهن ۱۶ در چهار سال دولت دهم ۱۶۹ درصد افزایش قیمت داشت و از ۷۸۳ تومان به ۲۱۱۱ تومان رسید و در چهار سال بعدی نیز روند کاهشی را تا منفی ۱۱ درصد تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت آن در سال ۱۳۹۵ به ۱۸۸۸ تومان کاهش یافت.

میلگرد عاج‌دار نقره‌ای، دیگر محصولی بود که توانست در دولت یازدهم تا ۱۸ درصد رشد منفی قیمت داشته باشد و تا پایان اسفند ۱۳۹۵ قیمت ۱۶۷۱  تومان را به ثبت برساند در حالی که در چهار سال گذشته خود این محصول با ۲۳۸ درصد افزایش قیمت مواجه بود و قیمت آن از ۶۰۰ تومان به ۲۰۳۰ تومان افزایش یافت.

سیمان خاکستری تیپ ۳۲۵- ۱ فله محصولی ساختمانی است که بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ معادل ۷۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و از ۶۰ هزار و ۱۵ تومان به ۱۰۴ هزار و ۸۴۰ تومان رسید. در حالی که همین محصول در چهار سال بعدی با ۲۳ درصد افزایش قیمت به ۱۲۸ هزار و ۹۲۰ تومان رسید.

سیمان خاکستری تیپ ۲ پاکتی آخرین محصولی است که در این مجموعه از کالاها مورد بازرسی قرار گرفته و روند قیمتی نزدیک به روند قیمتی سیمان خاکستری تیپ ۳۲۵-۱ فله دارد. ولی این محصول ۹۰ درصد افزایش قیمت در دوران محمود احمدی‌نژاد داشته و از ۳۵۰۰  تومان به ۶۶۸۱ تومان رسیده بود. در حالی که همین محصول در چهار سال دولت نخست روحانی با ۲۰ درصد افزایش قیمت ۸۰۰۳ تومان را به ثبت رساند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.