فیلترینگ سه ماهه شد/ خبری از پایان محدودیت ها نیست؟

کد خبر : ۱۷۶۶۲۴
فیلترینگ سه ماهه شد/ خبری از پایان محدودیت ها نیست؟

قریب به سه ماه است که از فیلترینگ شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام در ایران می گذرد اما همچنان خبری از پایان این محدودیت ها نیست.

اینتیتر - سحر سادات زمانی؛ اواخر شهریور و اوایل مهر ماه همراه با شروع ناآرامی ها بود که پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام به دلایل امنیتی در کشور فیلتر شدند.

پیش از این نیز در سال ۹۷ تجربه فیلترینگ تلگرام را داشتیم که به دنبال نآرامی های زمستان ۹۶ اتفاق افتاده بود. فیلترینگ که با گذشت ۴ سال هنوز رفع نشده است. توییتر، یوتویوب و فیسبوک و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی هم در دسته فیلتر شدگان قرار داردند.

اما هیچکدام از این فیلترها به اندازه فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ انتقادات مردم و حتی برخی از مسئولین را به دنبال نداشته است.

اینستاگرام چند سالی است که به عنوان منبع درآمد چند میلیون ایرانی شناخته می شود. کسب و کارهای مجازی ئس از فیلتر تلگرام در چهار سال اخیر به صورت گسترده رو به شبکه اجتماعی اینستاگرام آوردند.

خساراتی فیلترینگ وارد کرد

در روزهای ابتدایی فیلترینگ اینستاگرام بود که گزارشی مبنی بر خسارات این محدودیت منتشر شد. براساس گزارشی که روزنامه اعتماد منتشر کرد تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار در فضای اینستاگرام بوجود آمده است و درآمد ۱۰ میلیون نفر وابسته به اینستاگرام است.

قیلترینگ صدای اصلاح طلب و اصول گرا را درآورد

اکنون نزدیک به سه ما ه است که فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ می گذرد و انتقادات نسبت به ادامه دار شدن این محدودیت بالا گرفته است و صدای هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در آمده است.

وزیر ارتباطات نیز بحث فیلترینگ را امری امنیتی دانسته و گفته است که اختیاری در این حوزه ندارد. اظهارات عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات با واکنش های گسترده ای از سوی کاربران فضای مجازی و حتی نمایندگان مجلس مواجه شد.

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس باور دارد اظهارات وزیر ارتباطات درباره عدم اختیارش درباره قطع اینترنت و فیلترینگ، نشانه ضعف او و کابینه دولت است.

برخی از کارشناسان مسئل سیاسی و داخلی نیز نسبت به تداوم فیلترینگ هشدار دادند و آن را محکوم به شکست دانستند. عباس عبدی، در روزنامه اعتماد در این خصوص نوشت: سیاست‌ های جاری در ۱۶ ماه گذشته درباره اینترنت از نمونه های محکوم به شکست است.تردیدی نیست که ساختار رسمی از اثرات اینترنت عصبانی است و باز هم تردیدی نیست که دروغ و خلاف واقعیت در این فضا وجود دارد و از این درو ها هم عصبانی هستند و در نتیجه می‌خواهند کاری علیه این فضا کنند.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز به انتقاد از سیاست وزیر ارتباطات پرداخت و نوشت: فیلترینگ از اساس غلط است و از مجموع ۶۰-۵۰ میلیون نفری که از اینترنت استفاده می‌کنند ۳۰ میلیون نفر از این شبکه اجتماعی‌ استفاده می‌کنند. نمی‌توان جلوی این ۳۰ میلیون ایستاد.

با توجه به همه این واکنش ها و انتقادات وزیر ارتباطات همچنان بر روی توسعه پیام رسانهای داخلی تاکید دارد و به دنبال رشد این پیامرسانها است.

همچنان نیز خبر رسمی از رفع فیلترینگ وجود ندارد و سرنوشت آن مشخص نیست.

نظرات بینندگان