رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قدرت سرایت BA۵ چقدر است؟

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: اگر فردی BA۵ داشته باشد در حد ورود و خروج از اتاقی می تواند کل افراد آن اتاق را مبتلا کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از بهداشت نیوز، دکتر مصطفی خالصی بیان کرد: هر کدام از زیرسویه هایی که در کرونا ایجاد می شوند به دلیل تغییرات ژنتیکی که دارند، واکسن گریزتر می شوند.

وی افزود: زیر سویه های BA1 و BA2 در بهمن سال گذشته شیوع پیدا کرد و به خاطر واگیری بالایی که داشتند حدود یکماه به طول انجامیدند.

وی تاکید کرد: زیرسویه های BA4 و BA5 که این روزهای بیشتر در جامعه در حال چرخش هستند قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و قادر است تعداد زیادی را در جامعه مبتلا کند.

دکتر خالصی در ادامه خاطرنشان کرد: به خاطر افزایش گرما و همچنین احتمال خرابی غذا، مسمویت غذایی و گرمازدگی نیز بیشتر می شود؛ اما اگر به غیر از علائم این دو تب و لرز یا سردرد را نیز مشاهده کرد باید به ابتلا به اُمیکرون نوع BA5 نیز شک کرده و به پزشک مراجعه کند.

این متخصص بیماری های عفونی همچنین تاکید کرد: متاسفانه منفی کاذب در بسیاری از مبتلایان دیده می شود و همین امر مدیریت و مبارزه با آن را دشوارتر می کند.

وی افزود: مهمترین ملاک برای پزشکان، علائم بالینی است و توصیه می کنیم هر کسی کوچکترین علامتی را در خود دید و احساس کرد یا خود را قرنطینه و موارد بهداشتی را رعایت و در صورت تشدید علائم به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: در تمام افراد چه بزرگسال و چه کودک، ۲۳۰ درصد بدون علامت و مابقی علائم بسیار سبک داشته و تنها ۲۰ درصد از آنها علامت های شدید دارند که حدود ۵ درصد از این موارد نیاز به بستری و ۱ الی ۲ درصد از کسانیکه بستری می شوند نیاز به بستری در icu دارند.

دکتر خالصی گفت: این بیماری در کودکان بسیار خفیف می گذرد اما به دلیل عدم رعایت دقیق بهداشت و انجام توصیه ها معمولا پس از ابتلاء به منبع انتقال تبدیل شده و دیگران را مبتلاء می کنند.

وی با تاکید بر اینکه روش انتقال این ویروس از طریق هوا و تنفس است، گفت: اهمیت استفاده از ماسک باز هم بیش از پیش شده و توصیه می کنیم در فضای خارج از منزل به خصوص اماکن سربسته و دارای تهویه نامناسب از ماسک استفاده شود.

وی تاکید کرد: در افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این بیماری می تواند قوی تر باشد و حتی درگیری ریوی داشته و بعضا منجر به فوت هم شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.