قوانین تعویض پلاک که مالک خودرو باید بداند

انتقال خودرو دست دوم به شخصی دیگر یک پروسه زمان‌بر است. یکی از مهم‌ترین مراحل آن، تعویض پلاک خودرو است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خودروبانک، باتوجه به محکم بودن قوانین تعویض پلاک اتومبیل بهتر است که در اولین فرصت و به نحو احسن مراحل آن را طی کنید؛ زیرا اگر صاحب جدید اتومبیل با پلاک شما مرتکب خطا شود، مسئولیت آن به عهده شما است. طرفین معامله طبق قرار قبلی در یک تاریخ مشخص، به مرکز مربوطه مراجعه می‌کنند. با در نظر گرفتن ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک ماشین، بهتر است که کلیه مدارک مربوط به آن را در یک کاور کوچک همراه خود ببرید تا نیازی به مراجعه مجدد و صرف زمان بیشتر نداشته باشید. در این مقاله از صفر تا صد قوانین تعویض پلاک که مالک خودرو باید بداند را بیان می‌کنیم. پس برای چند دقیقه همراه ما باشید تا روز تعویض پلاک خودرو با مشکلی روبه‌رو نشوید.

بیشتر بخوانید:

چه کسی هزینه تعویض پلاک ماشین را پرداخت می‌کند؟

اگر برای اولین بار به دنبال خرید خودرو دست دوم هستید، اطلاعات شما ممکن است کم باشد. تعویض پلاک هم مثل بقیه خدمات نیاز به پرداخت هزینه دارد. نرخ آن در کلیه مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران و شهرستان ثابت است؛ زیرا این هزینه هرسال با یک نرخ ثابت تصویب می‌شود.

سوال اصلی این است که هزینه تعویض پلاک بر عهده کیست؟ طبق قوانین تعویض پلاک هزینه جابه‌جایی آن به عهده خریدار خودرو است. ما در مقاله هزینه تعویض پلاک به عهده کیست به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای بررسی جزئیات مربوط به آن به مقاله ما سری بزنید.

مدارک موردنیاز برای تعویض پلاک اتومبیل

طرفین معامله در روز معین با کلیه مدارک مورد نیاز به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند تا نیازی به مراجعه مجدد وجود نداشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک از طرف فروشنده:

  • کارت خودرو
  • بیمه‌نامه ماشین
  • برگ سبز یا برگه شناسایی اتومبیل
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • برگه خلافی ماشین، در صورتی که پیش از آن توسط فروشنده پرداخت نشده باشد در مرکز تعویض پلاک قابل پرداخت است.
  • کارت معاینه فنی برای خودروهایی که چهار سال از تولیدشان گذشته است.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک از طرف خریدار:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند احراز محل سکونت
  • قبض آب، گاز یا برق که آدرس آن با سند بالا مطابقت داشته باشد
  • کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها

قوانین تعویض پلاک اتومبیل، مرحله به مرحله

پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک مدارک خود را به باجه تحویل می‌دهند. در این باجه چند فرم در اختیار خریدار و فرشنده قرار می‌دهند تا هزینه‌های تعویض را پرداخت کنند. دریافت وجه نقد در این مراکز غیرقانونی است پس حتما به کارت بانکی نیاز است.

در مرحله بعدی کارشناسان اتومبیل را بررسی خواهند کرد تا اصالت آن تایید شود. بعد از تایید اصالت امکان فک پلاک قبلی صادر می‌شود. به این ترتیب خریدار می‌تواند پلاک جدید خود را نصب کند. در این صورت دو حالت وجود دارد:

هیچ پلاکی به اسم خریدار وجود نداشته باشد، در این صورت یک پلاک جدید و به اسم خریدار ثبت خواهد شد.

یک پلاک به اسم خریدار وجود داشته باشد، در این حالت همان پلاک را تحویل و روی اتومبیل نصب می‌کنند. ساکنین تهران در همان مرکز و بلافاصله پلاک تعویض، اما برای ساکنین شهرستان پلاک حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد پست می‌شود.

باتوجه به شلوغی مزاکز تعویض پلاک، بهتر است که با در دست داشتن کلیه مدارک موردنیاز، یک روز کامل زمان اختصاص دهید.

بازار داغ خرید حواله جانشین خرید اتومبیل دست دوم

نکته جالبی که امروزه رونق گرفته است خرید و فروش حواله اتومبیل است، بازاری گرم در کنار بازار سرد خرید خودرو. برخی از خریداران ماشین بعد از دریافت حواله، بنا به دلایل مختلفی مثل نیاز به پول یا عدم تمایل به نگهداری، اتومبیل را پیش از تحویل به فروش می‌رسانند.

حواله ماشین در واقع خرید ماشین و انتقال آن به شخصی دیگر پیش از زمان تحویل است. باتوجه به گرانی بسیار زیاد اتومبیل تازه و کارایی پایین اتومبیل دست دوم، برخی از مردم به سراغ خرید حواله اتومبیل می‌روند.

علی‌رغم غیرقانونی بودن خرید حواله اتومبیل، خرید و فروش آن بازار داغی دارد. اگر سوالاتی درباره حواله خودرو در ذهن شما ایجاد شده است به مقاله حواله خودرو چیست سر بزنید. ما در این مقاله سیر تا پیاز حواله خودرو و ضوابط آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چند سوال اساسی تعویض پلاک، از حق انتخاب تا امکان انتقال

سوالات بسیاری در ذهن مردم وجود دارد. سوالاتی از قبیل این‌که شماره پلاک را می‌توانند انتخاب کنند؟ امکان انتقال پلاک وجود دارد؟ اگر حواله خودرو خریداری کنیم چگونه آن را انتقال دهیم؟ در صورت نقل مکان به شهری دیگر امکان تعویض شماره پلاک وجود دارد؟ در این بخش به بررسی هر یک از این موارد به صورت مفصل می‌پردازیم.

۱. چگونه شماره پلاک مورد نظر خود را انتخاب کنیم؟

زمانی که به مرکز انتخاب پلاک مراجعه می‌کنید شما هیچ حقی در انتخاب شماره آن ندارید. تنها حق انتخاب برای شماره پلاک رند و غیررند بودن آن است. حتی انتخاب پلاک زوج یا فرد هم اختیاری نیست و به صورت رندوم پلاک انتخاب می‌شود.

۲. امکان انتقال شماره پلاک به فرد دیگر وجود دارد؟

یک سوال بسیار رایج این است که آیا امکان انتقال پلاک به فرزند یا همسر وجود دارد یا نه؟ برخی از افراد دوست دارند که پلاک رند خود را به شخص دیگری انتقال دهند ولی این امر غیرممکن است. پلاک مثل شماره شناسنامه شخصی است و امکان انتقال آن به فردی دیگر وجود ندارد. به این ترتیب هر شخصی به صورت مجزا برای دریافت پلاک شخصی خود باید اقدام کند.

۳. انتخاب پلاک ماشین به محل سکونت بستگی دارد؟

پلاک اتومبیل شما به شهری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. برای مثال اگر مایل به دریافت پلاک تهران هستید باید ساکن این شهر باشید. در صورت نقل مکان و درخواست تعویض پلاک، باید مدارک خود را به پلیس +۱۰ ارائه کنید. در صورت تایید با مراجعه به شعبه‌های تعویض پلاک برای محل سکونت جدیدتان پلاک دریافت کنید.

بایدها و نبایدها در تعویض پلاک خودرو

ما در این مقاله کلیه نکات ضروری و پرکاربرد در رابطه با تعویض پلاک را بیان کردیم. به این ترتیب شما می‌توانید با آمادگی کامل به مراکز مربوطه مراجعه کرده و پلاک خود را تعویض کنید. همچنین با مراجعه به سایت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

البته توجه کنید که این قوانین برای انتقال و تعویض پلاک خودرو است. چنانچه شما خودرو خود را به وسیله ثبت نام ایران خودرو و سایپا خریداری کنید و تا کنون پلاکی برای خودرو نداشته باشید، نمایندگی مورد نظر خودرو را با پلاک به شما تحویل می‌دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.