قیمت برج های خنک کننده چگونه محاسبه میشود؟

کد خبر : ۱۶۵۶۶۶
قیمت برج های خنک کننده چگونه محاسبه میشود؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور، سیستمی است که برای دفع گرمای تولیدی در یک محیط استفاده می‌شود.

به گزارش اینتیتر ، معمولاً از این وسیله برای سرد کردن آب در صنایع بزرگی مثل پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. البته این وسیله می‌تواند به عنوان خنک کننده چیلر نیز در آپارتمان‌های مسکونی، تجاری و سالن‌های ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه اکثر این برج‌های با بدنه فایبرگلاس تولید و عرضه می‌شوند که نه تنها باعث افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود، بلکه مقاومت بالایی در برابر خوردگی با آب دارد. در مجموع کولینگ تاورها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع مصارف قیمت برج خنک کننده متفاوتی خواهند داشت.

انواع برج خنک کننده

برج‌های خنک‌کننده در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که متناسب با استفاده مشتریان می‌تواند عملکرد متفاوتی را ارائه کند. در حال حاضر می‌توانید آن‌ها را در مدل‌های مدارباز، مداربسته و هیبریدی تهیه کنید. این برج‌ها همچنین در اشکال مختلفی مثل مدور، مکعبی یا مستطیلی تولید و عرضه می‌شوند و هر یک مزیت‌های خاص خودشان را دارند. به‌طور مثال در برج‌های مکعبی رسوب گرفتگی در تجهیزات داخلی کمتر اتفاق می‌افتد، فضای کمتری اشغال می‌شود، راندمان بالاتر است و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان‌تر خواهد بود. در آن سمت نصب برج‌های به شکل مدور آسان‌تر است، صدای فن آن‌ها کمتر بوده و نسبت به مدل مکعبی قیمت پایین‌تری دارند.

برج خنک کننده مدار باز

در مدل برج خنک کننده مدار باز ، خنک کنندگی توسط ارتباط بین آب و هوا انجام می‌شود. به برج خنک کننده مدار باز، کولینگ تاور مرطوب نیز گفته می‌شود و در دو نسخه ابارایی و مکش القایی در بازار وجود دارند. در مدل ابارایی، فرآیند سرد کردن با ایجاد کردن جریان مکش هوای عمود از دو طرف انجام می‌شود. در مدل مکش القایی نیز ایجاد کردن یک جریان تماس در خلاف جهت بین آب و هوا، باعث خنک‌سازی می‌شود. مدل اولی به خاطر عملکرد خوب در محیط شرجی شهرت پیدا کرده است. لازم به ذکر است قیمت کولینگ تاور مدارباز پایین تر از انواع مداربسته محاسبه می شود.

برج خنک کننده مدار بسته

مدل بعدی، برج خنک کننده مدار بسته است که به خاطر تماس با کویل، انرژی حرارتی از آب داغ انتقال پیدا می‌کند و مصرف آب آن ناچیز است. این مدل که به کولینگ تاور خشک ساز نیز شهرت دارد، به تنهایی قادر به سرد کردن آب است. البته هر چه دمای هوا گرم‌تر شود، راندمان این مدل پایین‌تر خواهد آمد؛ بنابراین مناسب مناطق خشک یا فصول گرم سال نیست. سیستم هوادهی اکثر برج‌های خنک کننده مدار بسته از نوع محوری است و کویل‌های آن توسط نرم‌افزارهای محاسباتی پیشرفته انتقال حرارت طراحی می‌شود.

برج های خنک کننده

برج خنک کننده هیبریدی

سومین مدل که در تمام فصول سال کارایی دارد، برج خنک کننده هیبریدی است. این مدل به لطف ویژگی چندگانه خنک سازی آب، در فصول گرم سال با ایجاد کردن حجم مشخصی از هوادهی و پاشش آب، فرآیند خنک سازی را انجام می‌دهد. در فصول سرد و همین‌طور بهار که هوا معتدل‌تر است، فقط با هوادهی این کار را انجام می‌دهد. این سیستم عملکردی شبیه به کندانسور تبخیری بدون فین دارد. این برج خنک کننده مصرف آب را در فصول سرد کاهش می‌دهد، راندمان بهتری در فصول گرم دارد و بدنه فایبرگلاس آن دچار پوسیدگی نخواهد شد.

مقایسه کولینگ تاورهای نسل قبل و جدید

در گذشته کولینگ تاورها از متریال فلزی و بتنی ساخته می‌شدند و طراحی آن‌ها اجازه دستیابی به بیشترین بهره‌وری را نمی‌داد. آن‌ها هنگام فعالیت صدای مزاحم زیادی را تولید می‌کردند که علت آن حضور فن‌های حلزونی یا همان سانتریفیوژ در سیستمشان بود. در این سیستم‌ها، فن لرزش زیادی را به وجود می‌آورد و متریال فلزی به کار رفته در بدنه باعث تشدید این لرزش می‌شد. به همین خاطر بود که دانشمندان جنس فایبرگلاس را جایگزین آهن کردند و پروانه‌های بسیار کم صدای پلیمری نیز به کاهش هر چه بیشتر صدای برج های خنک کننده کمک کردند.

برج های خنک کننده

راهنمای خرید برج خنک کننده

برای خرید برج خنک کننده، در کنار محاسبه عمر مفید آن، قیمت برج خنک کننده هم برای مشتریان اهمیت بسیاری دارد. بی‌شک مشتریان می‌خواهند نسبت به هزینه‌ای که می‌کنند بیشترین بازدهی را دریافت کنند. یکی از اصلی‌ترین معیارها، حداقل هزینه به ازای طول عمر مفید دستگاه است. برای این کار باید بازدهی مدل‌های مختلف برج خنک کننده با یکدیگر مقایسه شود و نسبت به قیمت نهایی، در مورد خرید تصمیم‌گیری کرد.

هزینه اولیه یک برج خنک کننده شامل بخش‌هایی مثل طراحی، ساخت و نصب پمپ کندانسور خواهد بود. هر برج از اسپلش، نازل، بدنه، تجهیزات الکتریکی، کنترل کننده و غیره تشکیل می‌شود. به این باید هزینه نصب دستگاه در محل را هم اضافه کرد که با توجه به هر مدل و ظرفیت آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌جز هزینه اولیه، هزینه بازسازی سالیانه کولینگ تاور نیز وجود دارد. محاسبه هزینه نگهداری برج خنک کننده به‌صورت سالیانه متغیر است. هزینه تعویض آب هم باید جداگانه پرداخت شود. هزینه تعمیر و تعویض قطعات برج در طول مدت زمان گارانتی، بر عهده سازنده آن است. به طور مثال اگر یک برج خنک کننده با گارانتی ۱۰ ساله عرضه شود، این یعنی طی مدت ۱۰ سال تولیدکننده وظیفه دارد تعمیرات آن را بر عهده بگیرد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی عمر مفید کولینگ واترها تأثیر بسزایی دارد، کنترل حرارت ایجاد شده از سیستم است. اگر بتوانید حرارتی که از دستگاه تولید می‌شود را به خوبی دفع کنید، با این کار راندمان دستگاه خود را بالاتر خواهید برد و طول عمر آن هم افزایش پیدا می‌کند.

قیمت انواع برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از نوع طراحی آن گرفته تا کیفیت قطعات به کار رفته در داخل آن روی قیمت نهایی محصول مؤثر هستند. کیفیت متریال می‌تواند نقش تأثیرگذاری در قیمت کولینگ تاور داشته باشد. نوع عملکرد سیستم آن را نیز باید در نظر گرفت.

کولینگ تاورهایی که از جنس فایبرگلاس استفاده می‌کنند، وزن پایینی داشته و نصب و جابجایی آن‌ها آسوده است. از طرفی، ضد اکسید شدن نیز هستند، هزینه‌های جانبی کمی دارند و تعمیرات آن‌ها در زمان کمتری و با هزینه کمتری انجام می‌شود در مجموع هزینه نگهداری از آن‌ها کمتر است. به همین خاطر قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به دیگر تاورهایی که با جنس دیگری ساخته می‌شوند بالاتر است. یا به طور مثال قیمت برج خنک کننده مدار بسته به مراتب بالاتر از نوع مدار باز است. در سمتی دیگر کولینگ تاورهای گالوانیزه وزن زیادتری دارند، هزینه تعمیر و نگهداری از آن‌ها زیاد است و صدای بسیار زیادی را هم تولید می‌کنند. در عین حال هزینه خرید آن‌ها نیز نسبت به مدل‌های فایبرگلاس بیشتر است.

به‌جز موارد فوق، قیمت کولینگ تاور با توجه به فضای مورد نظر و حجم مصرفی مترمکعب دستگاه و همچنین لوازم جانبی به کار رفته در داخل سیستم نیز تعیین می‌شود.

قیمت برج خنک کننده مدور

برج‌های خنک کننده مدور (مخروطی)، از محبوب‌ترین کولینگ تاورها برای مصارف عمومی هستند که معمولاً از آن‌ها همراه چیلر یا هواساز در سالن‌های ورزشی و همایش، مراکز تجاری و مراکز خرید استفاده می‌شود. تولید برج خنک کننده فایبرگلاس مدور دشوار و پیچیده است. به طور مثال کیفیت برخی از قطعات داخلی این سیستم‌ها مثل اسپرینکلرها اهمیت بسیار زیادی در راندمان آن‌ها دارد و اگر به درستی طراحی نشود، نتیجه ایده‌آل حاصل نخواهد شد. بنابراین هنگام خرید یک برج خنک کننده مدور، بیشتر از قیمت، روی کیفیت بالای ساخت آن تأکید داشته باشید.

هر چه قیمت برج کمتر باشد، این به معنای استفاده از قطعات بی‌کیفیت‌تر و بی‌دقتی در طراحی سیستم آن است. عوامل دیگری مثل ظرفیت برودتی یا سرمایشی، ابعاد دستگاه، موتور به کار رفته داخل آن، نوع پروانه، تعداد پره‌ها، ضخامت بدنه و نوع پوشش بدنه می‌تواند روی قیمت نهایی محصول تأثیرگذار باشد.

با توجه به نوسانات ارزی، محاسبه قیمت نهایی برج خنک کننده مدور باید به صورت روزانه محاسبه شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هرزمانی که قصد تهیه یک کولینگ تاور را داشتید، پیش از اقدام به خرید حتماً با کارشناسان شرکت تماس حاصل کنید. در حال حاضر قیمت یک برج خنک کننده کوچک از این نوع، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت برج خنک کننده مدار بسته

قیمت کولینگ تاور مدار بسته به نوع کویل به کار رفته در آن بستگی خواهد داشت. اما کویل از یک‌سو، آپشن‌ها و امکاناتی که این سیستم در اختیار مشتریان می‌گذارد نیز می‌تواند روی قیمت آن تأثیرگذار باشد. به طور مثال استفاده از فن‌های کم صدا، نویزگیر رزین نسوز، پمپ شناور کمکی و یا سیستم کمکی پاشش آب آدیاباتیک می‌تواند قیمت برج خنک کننده مدار بسته را دستخوش تغییر کند. در حال حاضر قیمت یک کولینگ تاور مدار بسته کوچک حدود ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

جمع‌بندی

برج خنک کننده یا کولینگ تاور مصارف گوناگونی دارد. از استفاده در صنایع بزرگی مثل پتروشیمی و پالایشگاه‌ها گرفته تا خنک‌سازی ساختمان‌ها و سالن‌های عمومی از طریق چیلر یا هواساز، همگی از جمله مصارف این دستگاه‌ها هستند. قیمت برج خنک کننده متناسب با نوع طراحی، سیستم داخلی و تجهیزات آن می‌تواند متفاوت باشد. هر چه طراحی این سیستم‌ها پیچیده‌تر باشد و از متریال باکیفیت‌تری در آن‌ها استفاده شود، قیمت کولینگ تاور بیشتر خواهد بود. به طور مثال یک کولینگ تاور از جنس فایبرگلاس، جزو بهترین مدل‌ها محسوب می‌شود و قیمت بالاتری نسبت به دیگر جنس‌های ضعیف‌تر دارد. نرخ راندمان، مصرف و عمر مفید نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند روی قیمت انواع برج خنک کننده تأثیرگذار باشد.

نظرات بینندگان