رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

واکسن آنفلوانزا بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که واکسن آنفلوانزا را دریافت کرده اند ، ۱۲ درصد کمتر احتمال دارد که در مقایسه با همتایان واکسینه نشده خود دچار سکته مغزی شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به فصل آنفلوانزا، نتایج یک مطالعه جدید به فایده احتمالی واکسیناسیون اشاره می‌کند: خطر کمتر بروز سکته مغزی.

به نقل از هلث دی نیوز، محققان در اسپانیا دریافتند که در بین نزدیک به ۸۶۰۰۰ بزرگسال میانسال و مسن، کسانی که سالانه واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند، کمتر احتمال داشت که در طی سال آینده دچار سکته مغزی ایسکمیک شوند.

سکته‌های ایسکمیک، که بیشتر سکته‌ها را شامل می‌شوند، در اثر لخته خون ایجاد می‌شود که باعث کاهش جریان خون به مغز می‌شود.

نتایج نشان داد به طور متوسط، افراد واکسینه شده ۱۲ درصد کمتر احتمال دارد که در مقایسه با همتایان واکسینه نشده خود دچار سکته مغزی شوند.

دکتر «فرانسیسکو خوزه دی آباجو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آلکالا مادرید، می‌گوید: «تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان هر سال دچار سکته مغزی می‌شوند و تعداد زیادی از آن‌ها می‌توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «بنابراین حتی یک اثر محافظ نسبی ناشی از واکسیناسیون می‌تواند از تعداد قابل توجهی از سکته‌های مغزی پیشگیری کند.»از این رو این فرضیه مطرح است که آنفلوانزا به طور مستقیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

آباجو می‌گوید: «مشخص شده است که عفونت آنفلوانزا می‌تواند به طور موقت خطر سکته مغزی در افراد آسیب پذیر را افزایش دهد؛ بنابراین از نظر تئوری، واکسنی که به جلوگیری از آنفلوانزا کمک می‌کند، به نوبه خود، از برخی سکته‌ها نیز پیشگیری می‌کند.»

این احتمال هم وجود دارد که این واکسن التهاب را کاهش دهد یا اثرات مفید دیگر بر روی رگ‌های خونی داشته باشد. اما تحقیقات بیشتری برای پاسخ به این سوالات لازم است.

این مطالعه نشان داد که خطر سکته مغزی پس از واکسینه شدن افراد به سرعت، طی دو هفته تا یک ماه، کاهش یافت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.