رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

واکنش زاکربرگ به انتشار اسناد گسترده علیه فیسبوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به اخبار منتشر شده در مورد اسناد داخلی فاش شده این شرکت واکنش نشان داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مارک زاکربرگ، مدیرعامل رسانه‌ اجتماعی فیسبوک گفت: «انتقاد با حسن نیت به ما کمک می‌کند تا بهتر شویم، اما نظر من این است که ما شاهد تلاشی هماهنگ برای استفاده انتخابی از اسناد فاش شده برای ترسیم تصویری نادرست از شرکت خود هستیم. واقعیت این است که ما یک فرهنگ باز داریم که بحث و تحقیق در مورد کارمان را تشویق می‌کند تا بتوانیم در بسیاری از مسائل پیچیده که تنها مختص ما نیستند، پیشرفت کنیم.»

اسناد مربوط به این شرکت در میانه بزرگترین بحران در تاریخ ۱۷ ساله این غول رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. ده‌ها هزار صفحه از اسناد داخلی فیسبوک توسط فرانسیس هاوگن افشا شده، مجموعه‌ «فایل‌های فیسبوک» در وال استریت ژورنال منتشر شده و روز دوشنبه، سیل پوشش خبری توسط کنسرسیومی متشکل از ۱۷ سازمان خبری ایالات متحده و همچنین جلسات استماع با قانونگذاران ایالات متحده و بریتانیا رخ داده است.

این اسناد عمیق‌ترین نگاه را به بسیاری از بزرگ‌ترین مشکلات فیسبوک ارائه می‌کند، از جمله تلاش‌های فیسبوک برای تعدیل سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست، استفاده از این پلتفورم توسط قاچاقچیان انسان و تحقیق در مورد آسیب‌های وارده به جوانان و موارد دیگر.

فیسبوک بسیاری از گزارش‌ها را نفی کرده و آنها را گمراه‌کننده دانسته و تحقیقات و اقدامات این شرکت را نادرست توصیف می‌کند. زاکربرگ آخرین بار پس از جلسه استماع سخنان هاوگن در سنا در اوایل ماه جاری، در بیانیه‌ای که در آن تلاش کرد این افشاگر را بی‌اعتبار کند، درباره این وضعیت اظهارنظر کرد.

با این حال، روز جمعه، یکی دیگر از کارمندان سابق فیسبوک به طور ناشناس شکایتی علیه این شرکت را با اتهاماتی شبیه به هاوگن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارائه کرد. اما علی‌رغم همه تیترهای بد، این شرکت روز دوشنبه به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد که همچنان یک ماشین پولساز است.

فیسبوک گزارش داد که در سه ماه منتهی به سپتامبر ۲۹ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است. این شرکت نزدیک به ۹.۲ میلیارد دلار سود ثبت کرد که ۱۷ درصد بیشتر از سال قبل است. تعداد افرادی که از برنامه‌های مختلف فیسبوک استفاده می‌کنند نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است و در طول سه ماهه به ۳.۶ میلیارد نفر رسیده است.

این غول رسانه‌ای با بحران‌های این چنینی غریبه نیست و در بیشتر موارد، تجارت فیسبوک علی‌رغم اعتراض قانونگذاران و مردم، به پیشرفت خود ادامه داده است. اما این بار می تواند متفاوت باشد.

به دلیل تغییرات اخیر در قوانین ردیابی اپلیکیشن اپل، تجارت تبلیغاتی عظیم فیسبوک در حال حاضر در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارد. به‌روزرسانی نرم‌افزار IOS ۱۴.۵ اپل، که در ماه آوریل اجرایی شد، مستلزم آن است که کاربران به اپلیکیشن‌ها اجازه بدهند تا رفتارشان را ردیابی کنند و اطلاعات شخصی‌شان مانند سن، مکان، عادات خرج کردن و اطلاعات سلامتی خود را به تبلیغ‌کنندگان بفروشند.

فیسبوک به شدت در برابر این تغییرات عقب‌نشینی کرده است و به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که اگر بسیاری از کاربران از ردیابی منصرف شوند، این به‌روزرسانی می‌تواند به تجارت آن آسیب برساند. روز دوشنبه، فیسبوک هشدار داد که این تغییرات می‌تواند در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ موج مخالفت‌ها را به دنبال داشته باشد.

شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی شرکت فیسبوک روز دوشنبه گفت: «ما در مورد این واقعیت که موج مخالفت در راه است صحبت کرده‌ایم و آن را در سه ماهه سوم تجربه کردیم که بزرگترین تاثیر تغییرات iOS ۱۴ است. در نتیجه، ما با دو چالش مواجه شده‌ایم؛ یکی این که دقت هدف‌گیری تبلیغات ما کاهش یافته است، که هزینه‌ را برای تبلیغ‌کنندگان ما افزایش می‌دهد و دیگری این که اندازه‌گیری این نتایج دشوارتر شده است.»

در حالی که بیشتر مردم دنیا روز خود را با تمرکز بر آسیب‌های دنیای واقعی فیسبوک سپری کردند، این شرکت در گزارشی به سرمایه‌گذاران اشاره کرد که می‌خواهد آنها به آینده نگاه کنند، نه به عقب. از سه ماهه چهارم، این شرکت قصد دارد آزمایشگاه واقعیت مجازی فیسبوک را به عنوان یک بخش جداگانه از برنامه‌های خود که شامل اینستاگرام، واتس‌اپ و شبکه اجتماعی همنام فیسبوک است، ایجاد کند.

دیو ونر مدیر مالی شرکت نیز گفت: «فیسبوک در حال سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این بخش جدیدتر است که سود عملیاتی کلی ما در سال ۲۰۲۱ را تقریباً ۱۰ میلیارد دلار کاهش می‌دهد.»

زاکربرگ در بیانیه‌ای تأکید کرد: «من در مورد نقشه راهمان، به‌ویژه در مورد سازندگان، تجارت و کمک به ساخت متاورس (جهان مجازی) هیجان‌زده هستم».

مدیرعامل فیسبوک به گزارش‌های شفافیت سه‌ماهه شرکتش اشاره کرد و گفت: «۹۰ درصد از محتوایی که روی آن کار می‌کنیم، عمدتاً از طریق سیستم هوش مصنوعی شناسایی می‌شود». با این حال، او خاطرنشان کرد که موفقیت سیستم‌های آن می‌تواند براساس دسته‌بندی متفاوت باشد.

او گفت: «برخی از مقوله‌ها، مانند سخنان نفرت‌انگیز، سخت‌تر بوده‌اند، زیرا ما به حدود ۱۵۰ زبان در سراسر جهان کار می‌کنیم… تفاوت‌های فرهنگی زیادی در این امر وجود دارد. می‌دانم که تلاش‌های ما بسیار مورد بررسی قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم فقط می‌خواهم به تیم و افرادی که روی این مورد کار می‌کنند بگویم که واقعاً به پیشرفت آنها افتخار می‌کنم.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.