وضعیت موهای ما در مورد سلامتی چه می گوید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در ظاهر، بافت یا ضخامت مو می‌تواند نشان دهنده مشکلات اساسی سلامتی باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، شوره سر، سفیدی زودرس و نازک شدن مو‌ها اغلب چیز‌های آزاردهنده‌ای هستند که هیچ ضرری ندارند. اما گاهی اوقات، این یک علامت هشدار دهنده است که مشکلی وجود دارد و اغلب قابل درمان است.

در اینجا گروهی از مشکلات سلامتی که می‌توانیم با بررسی وضعیت موی خود به آن پی ببریم مطرح شده است:

۱. مشکلات تیروئید

دکتر شارلوت وودوارد، مدیر بالینی مؤسسه River Aesthetics می‌گوید: کسانی که مشکل تیروئید دارند ممکن است ریزش مو و تغییر در ظاهر مو‌های خود را تجربه کنند.

او اضافه کرد که این ممکن است به دلیل کم کاری تیروئید باشد – اختلالی که در آن غده تیروئید هورمون‌های تیروئید کافی تولید نمی‌کند.

وی ادامه داد: این عارضه علاوه بر علائم دیگری مانند خستگی، حساسیت به سرما، ناراحتی مفاصل، درد عضلانی، تورم صورت و افزایش وزن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای درمان این بیماری از دارو‌های تیروئیدی استفاده می‌شود که به واسطه آزمایش هورمون (TSH) تیروئید تشخیص داده می‌شود».

دکتر وودوارد توضیح داد که علاوه بر ریزش مو، بسیاری از مشکلات تیروئید فرد را در معرض خطر ابتلا به آلوپسی آره آتا، یک سندرم خودایمنی ریزش مو قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: این نوع ریزش مو در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود که به طور غیرمنتظره‌ای منجر به پیدایش تکه‌های دایره‌ای ریزش مو می‌شود و در مردان، زنان و حتی جوانان به صورت لکه‌های طاس دایره‌ای در هر نقطه از پوست سر ظاهر می‌شود. “

۲. سندرم کوشینگ

اگر مو‌های شما شکننده است، ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا باشید، یک اختلال غیر معمول که با کورتیزول بیش از حد، هورمون اصلی استرس بدن مشخص می‌شود.

مو‌های شکننده تنها یکی از علائم آن است و افراد مبتلا به این عارضه ممکن است از فشار خون بالا، خستگی و ناراحتی کمر نیز رنج ببرند.

۳. کم خونی

اگر روزانه مقدار غیرعادی ریزش مو را مشاهده می‌کنید، ممکن است به دلیل کم خونی باشد. این ممکن است نشانه‌ای از کمبود سطح آهن بدن شما باشد.

ریزش مو همچنین می‌تواند به طور موقت در پاسخ به افزایش سریع سطح استروژن رخ دهد، همانطور که بعد از بارداری یا قطع قرص‌های ضد بارداری مشاهده می‌شود.

۴. تحریک پذیری

مری پرایس، آرایشگر دارای گواهینامه دربی می‌گوید که بسیاری از بیماران اغلب از آسیب ناشی از رنگ کردن بیش از حد و درمان حرارتی مو‌های خود شکایت دارند.

به گفته ماری، گرمای بیش از حد، مانند استفاده از سشوار، می‌تواند به مو‌ها آسیب برساند و باعث خشکی و شکننده شدن و مدیریت آن دشوار شود.

مری همیشه استفاده از محصولات حاوی مواد محافظ را هنگام سشوار کشیدن پیشنهاد می‌کند.

۵. کمبود پروتئین

پروتئین برای رشد و سلامت مو ضروری است و کمبود پروتئین با نازک شدن مو و ریزش مو مرتبط است. هضم پروتئین ممکن است برای کسانی که از اختلالات گوارشی رنج می‌برند یا اخیراً جراحی بای پس معده انجام داده اند، مشکل ساز باشد.

این شرایط منحصر به فرد به کمک پزشک شما نیاز دارد. با این حال، در زنان، بیشتر ریزش مو به احتمال زیاد به ژنتیک مربوط می‌شود.

۶. استرس

بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ریزش مو را گزارش کرده اند، و پزشکان قبلا گفته بودند که این ممکن است به دلیل استرسی باشد که بر بدن وارد می‌کند.

دکتر وودوارد توضیح داد که این فرضیه وجود دارد که استرس مزمن با ایجاد آسیب DNA و کاهش میزان سلول‌های تولید کننده رنگدانه در فولیکول‌های مو در سفید شدن مو نقش داشته باشد.

استرس اکسیداتیو، نوع دیگری از استرس، نیز ممکن است در سفیدی مو نقش داشته باشد.

دکتر ویکتوریا منینگ، مدیر پزشکی River Aesthetics که با RegenLab کار می‌کند، اضافه می‌کند که ژن‌ها نیز در ایجاد مو‌های خاکستری نقش دارند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.