رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پای ثابت دلالان دلار

گرچه با باز شدن صرافی‌ها و شروع فعالیت ارزی تقاضای خرید دلار به سمت آنها روانه شده است؛ اما خانه‌دارهایی که هیچ بهانه واقعی و یا مدرکی برای خرید ارز در صرافی ندارند، دلالان را به عنوان گزینه اصلی خود انتخاب می‌کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، در فاصله ۲۱ فروردین تا ۱۶ مرداد ماه فعالیت صرافی‌ها برای معاملات ارزی در بازار آزاد ممنوع بود و هیچ گونه مبادله اسکناسی را به طور قانونی انجام نمی‌دادند. با وجود تابلوهایی که در شیشه‌های آنها نصب و اعلام شده بود که خرید و فروش ارز ندارند، برای مشتریان خود و کسانی که به آنها معرفی می شدند، مبادله اسکناس را انجام می‌دادند،اما از هفته گذشته با مصوبه دولت و اجرایی شدن بسته جدید ارزی، فضا برای فعالیت صرافی‌ها در چارچوب ضوابط تعیین شده فراهم شد؛ به طوری که می‌توانند در ۲۳ بخش فروش ارز را انجام دهند که از جمله آن می‌توان به تامین ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی اشاره کرد. قیمت‌گذاری در صرافی‌ها برای فروش ارز در بخش های تعیین شده نیز با توجه به معاملات بازار ثانویه یعنی محلی که در سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) معاملات بین صادرکننده و واردکننده انجام می شود، صورت می‌گیرد و یک درصد بالاتر است.

بررسی میدانی از بازار فردوسی در روز دوشنبه و گفت و گو با برخی دلالان و صرافان با این توضیح همراه بود که با توجه به اینکه برخی صرافی‌ها برای انجام اموراتی که در مصوبه جدید به آنها واگذار شده ورود کرده‌اند این روزها عمده متقاضیان با مراجعه به آنها ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و این موضوع باعث شده که بازار تا حدی آرام تر و خلوت‌تر باشد. اما جالب اینجاست که دلالان می‌گویند با اینکه برای تامین بخشی از ارز دیگر مردم سراغ آنها نمی‌روند و نیاز خود را در صرافی‌ها تامین می‌کنند، ولی همچنان خانه‌دارها و مردمی که نیاز تعریف شده‌ای نداشته و برای سرمایه‌گذاری ارز می خرند، پای ثابت آنها هستند و مراجعه کرده تا ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ چرا که صرافی‌ها همچنان مجاز نیستند به طور قانونی به آنها برای نیازهایی که مدرکی برای آن وجود ندارد فروش داشته باشند.

این در حالی است که در یک ماه گذشته و در جریان نوسان تند بازار و زمانی که قیمت دلار صعودی پیش می‌رفت، به اذعان فعالان بازار ارز این خانه‌دارها و مردم عادی بودند که تقاضای زیادی داشته و عاملی برای افزایش قیمت دلار شده بودند و هر چند که اکنون تقاضای آنها تا حدی کمتر شده ولی همچنان در بازار رفت و آمد می‌کنند.

اما در بازار ارز به گونه‌ای بود که صرافی‌ها قیمت خرید و فروش دلار را برای نیازهای تعریف شده در مصوبه دولت با نرخ‌های متفاوتی اعلام کرده بودند؛ به طوری که برای دلار حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ و فروش ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده بود و یا برخی ۱۰ هزار و ۳۶۰ تومان می‌خریدند و ۱۰ هزار و ۴۶۰ تومان می فروختند. همچنین برای یورو قیمت خرید حدود ۱۱ هزار و ۹۵۰ و فروش ۱۲ هزار و ۵۰ تومان بود. البته عمده دلیل این تفاوت نرخ ارزمی‌تواند به نرخ معاملات صرافی‌ها در بازار ثانویه برگردد.این در حالی است که قیمت در بازار آزاد برای کسانی که بخواهند خرید کنند، بین صرافان و دلالان حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای دلار و ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان برای یورو تعیین شده بود.

همچنین صرافی‌ها در معاملات سکه، تمام بهار آزادی را با نرخ سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه را با نرخ ۹۸۰ هزار تومان می‌فروختند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.