رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چین: انگلیس به ساز آمریکا نرقصد

سفیر چین در لندن درباره عواقب شدید سفر سیاستمداران انگلیسی به تایوان هشدار داد و از مقامات انگلستان خواست که به ساز آمریکا نرقصند.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، سفیر چین در لندن از سیاستمداران انگلیس خواسته که «به ساز ایالات متحده نرقصند» و هشدار داده است که اگر نمایندگان مجلس انگلیس پا به تایوان بگذارند، «عواقب شدیدی» در انتظار آن ها خواهد بود.

«ژنگ زگوانگ»، سفیر چین در لندن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، بیانیه مشترکی را که دو کشور در سال ۱۹۷۲ و زمان شروع تبادل سفیر امضا کردند، به دولت انگلیس یادآوری کرد.

ژنگ با تکرار هشدار «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، افزود: «همانطور که گفتم، کسانی که با آتش بازی می کنند، می سوزند».

وی گفت: «این سفر مداخله در امور داخلی چین است که به عواقب شدید در روابط چین و انگلیس منجر خواهد شد. ما از لندن می‌خواهیم که به بیانیه مشترک پایبند باشد و حساسیت شدید موضوع تایوان را دست کم نگیرد و ردپای ایالات متحده را دنبال نکند.»

سفیر چین در انگلیس تاکید کرده است که تعهد برخی از سیاستمداران انگلیس برای حمایت از تایوان و برنامه بازدید نمایندگان پارلمان انگلیس از این جزیره نقض جدی اصل چین واحد و بیانیه مشترک تاریخی لندن و پکن است.

ژنگ با تکرار هشدار «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، افزود: «همانطور که گفتم، کسانی که با آتش بازی می کنند، می سوزند».

ژنگ همچنین در واکنش به اظهارات لیز تراس و ریشی سوناک، دو نامزد رهبری محافظه‌کار در مورد چین در چند هفته گذشته، از سیاستمداران انگلیسی خواست که «داستان‌سازی را متوقف کنند» و در مورد اصول روابط دوجانبه «واقع‌بین» باشند.

اظهارات ژنگ در حالی بیان شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، سفر جنجالی خود را به تایوان آغاز کرد.

وزارت دفاع چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) در حالت آماده‌باش قرار گرفته است و یک سری عملیات نظامی هدفمند از جمله آزمایش‌های موشکی در آب‌های شرق تایوان و تمرین‌هایی را برای محاصره احتمالی این جزیره دنبال می کند.

تنش بین چین و تعدادی از کشورهای غربی – از جمله انگلیس- بر سر تایوان در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

پیش از این گاردین در گزارشی اعلام کرده بود که کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس در نظر دارد اواخر امسال – احتمالاً در نوامبر یا اوایل دسامبر است- به تایوان سفر کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.