رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کانال پلی یورتان چیست و از چه موادی ساخت شده است؟

وام بالاتر و فرسودگی کمتر این سازه ها نسبت به سایر سازه های تاسیساتی سبب پرمصرف شدن این تاسیسات در سر تا سر کشور ما شده است.

به گزارش اینتیتر، کانال پلی یورتان با کاربردهای به خصوصی تولید می شود. استفاده از آن ها در عرصه های تجاری، صنعتی، مسکونی و… سبب افزایش میزان تولید این محصولات در سطح کشور شده است. دوام بالاتر و فرسودگی کمتر این سازه ها نسبت به سایر سازه های تاسیساتی سبب پرمصرف شدن این تاسیسات در سر تا سر کشور ما شده است. استفاده از قطعات و آهن آلات مختلف در ساخت و آماده سازی آن ها بسیار کمتر از سایر سازه ها است و این مسئله در هزینه های کارفرمایان پروژه ها صرفه جویی می کند.

مراحل ساخت کانال پلی یورتان

کانال پلی یورتان در چند مرحله تخصصی به تولید می رسد. این مراحل در حفظ کیفیت این کانال ها نقش اساسی دارند و باید به دقت بررسی شوند. در این زمینه رعایت استانداردهای صنعتی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در کیفیت این سازه ها نقش موثری ایفا می کند. این مراحل را به ترتیب در ادامه بررسی می کنیم:

مرحله طراحی سازه

در ابتدا باید کانال پلی یورتان به صورت کامل طرح ریزی شود. این طرح ها بر روی پانل ها ایجاد می شوند و سپس برنامه ریزی های لازم در راستای تولید آن ها انجام می گیرند. در این خصوص از نوارهای تفلون نیز استفاده می کنند. برای طراحی دقیق این سازه ها، برش های هوا به صورت عرضی اندازه گیری می شوند و ابعاد و اندازه های آن ها با استفاده از نوارهای تفلون علامت زده می شود. صنعتگران در مرحله طراحی از شیوه های استانداردی استفاده می کنند؛ به این ترتیب فرایند تولید کانال پلی یورتان با دقت و کیفیت بیشتری همراه خواهد شد.

مرحله برش سازه

پس از طراحی و تعیین ابعاد و اندازه گیری های مربوط به این سازه ها، نوبت به برش آن ها می رسد. در این خصوص از برش های ۴۵ درجه ای استفاده می کنند. در امتداد لبه های هر کانال، این مدل برش ها به کار می روند و ساخت و آماده سازی این کانال ها را میسر خواهند کرد. استفاده از برش های v شکل نیز در این زمینه بسیار کارایی دارد و ساختار این سازه ها را تکمیل می کند. استفاده از برش های v شکل برای مراحل چسب زدن نیز مزایایی به همراه دارد و اجرای این فرایند را تسهیل می کند.

مرحله چسب زدن سازه

کانال پلی یورتان با استفاده از متریال چسبی به خصوصی آماده سازی می شود. چسب های صنعتی در این خصوص به عنوان نوعی مواد نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها ضرورت دارد. در این خصوص از نوع به خصوصی از چسب ها استفاده می شود. برای این منظور باید غلظت چسب را پیش از استفاده یکسان سازی کنیم؛ به این ترتیب ظرف آن را پیش از استفاده کمی تکان داده و سپس مورد استفاده قرار می دهیم. سپس شیارهای ایجاد شده بر روی اجزای مختلف کانال را تمیز کرده و به خوبی آماده می کنیم.

بر روی این شیارها نباید گرد و غباری باقی بماند. به این ترتیب به خوبی پاکسازی می شوند. سپس از تفنگ های بادی مخصوص برای استفاده از چسب در کانال پلی یورتان استفاده می کنیم. این فرایند بسته به دمای محیط با شرایط به خصوصی انجام می شود. مدت زمان تعیین شده برای اجرای این فرایند نیز تا حدودی به شرایط آب و هوایی و دمای منطقه بستگی دارد و بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تعیین می شود. پس از تکمیل این فرایند نوبت به خشک شدن چسب می رسد.

مرحله جفت کردن و تار زدن

پس از استفاده از چسب باید لبه های کار را به صورت ۹۰ درجه تا بزنیم تا شکل اصلی کانال پلی یورتان ایجاد شود. در این بخش باید به نحوه اتصال قطعات نیز دقت داشته باشید؛ این اتصالات به گونه ای انجام می شوند که از بخش انتهایی شروع شده و به بخش های آغازین برسند. به این ترتیب ساختار کانال ها مرتب تر شده و قسمت های اضافی آن حذف خواهند شد.

مرحله اجرای چسب آلومینیومی

یکی دیگر از چسب هایی که در ساخت و آماده سازی کانال های پلی یورتان مورد استفاده قرار می گیرند، انواع چسب آلومینیومی نواری هستند. این چسب ها به صورت آماده در بازار مشاهده می شوند. برخی از صنعتگران به همراه این چسب ها از چسب مخصوص پلی یورتان نیز در این فرایند استفاده می کنند.

مرحله درز گیری

به جرعت می توان گفت که قیمت کانال پیش عایق بر اساس مواد مورد استفاده در ساخت و آماده سازی آن ها و پیچیدگی های فرایند تولید این اقلام تعیین می شود. بخش های داخلی این لوله ها با استفاده از درزگیرهای سیلیکونی پر می شوند. سپس بر روی همه بخش های کانال ایجاد شده از ابزارهای شعاعی استفاده می کنند. به این ترتیب از بروز هر گونه نشتی در محیط جلوگیری شده و به سالم سازی هوای اطراف این کانال ها نیز کمک می شود.

کانال پلی یورتان

کاربرد پلی یورتان در ساختمان

استفاده از این متریال در عرصه های ساختمان سازی مورد توجه بسیاری از صنعتگران قرار گرفته است. در ساختمان سازی برای ساخت و تولید برخی از قطعات اصلی به کار رفته در محیط از این کانال ها استفاده می شود. تولید پنجره های عایق، ساخت کانال های عبور هوا و… در محیط ساختمان با استفاده از این ابزار انجام می شود. انواع آن ها در عرصه های معماری نیز کارایی دارند و برای تزیینات مختلف به کار می روند.

به نقل از الموت تهیه: در واقع پلی یورتان یا به عبارتی پلی اورتان به گروهی از مواد شیمیایی اطلاق می گردد که در واکنش پلی ال ها با ایزوسیانات تهیه می گردند. پلی اورتان مانند فومی متراکم است که دانسیته بالایی دارد و برای تهیه محصولات مختلف آن را به درون قالب هایی خاص تزریق می کنند. به این شیوه می توان ابزارهای پیش ساخته ای تولید نمود که طرح های متنوعی داشته باشد. این میزان از تنوع در طرح و اندازه قالب ها، کارایی و کاربرد این محصولات را افزایش داده است به طوری که تقریبا در هر صنعتی کاربری خاصی دارد.

مزایای استفاده از کانال های پلی یورتان

خاصیت بازدارندگی در برابر شعله از مزیت های مهم استفاده از این سازه ها به شمار می رود.
در ساخت آن ها از مواد فومی با کیفیتی استفاده می شود که در برابر نفوذ آب نیز مقاومت قابل توجهی دارند.
استفاده از آن ها در کنار هر نوع سازه تاسیساتی میسر می باشد و کاربردهای چند منظوره ای دارند.
تهیه سایزبندی های مختلف این سازه ها نیز به سهولت انجام می شود.

مراحل نصب کانال های پلی یورتان

یکی از مهمترین مشخصات پلی یورتان و کانال های تولید شده با این متریال نصب ساده آن ها در محل های مختلف است. برای نصب آن ها دو مرحله اساسی انجام می شود. در بخش اول فرایند ماستیک یا درزبندی های داخلی صورت می گیرد. در این خصوص به آب بندی این کانال ها نیز توجه می شود. به این ترتیب این سازه ها در برابر خوردگی و عوامل آسیب زای محیطی به خوبی محافظت می شوند.

در مرحله بعدی نوبت به استفاده از فلنج و میله مهاری در ساختار این کانال ها می رسد. در این مرحله در قسمت ابتدایی و انتهایی کانال ها از فلنج استفاده می شود. فلنج های پی وی سی در این زمینه بیشترین کارایی را دارند. استفاده از آن ها در راستای استحکام بیشتر سازه صورت می گیرد. این اقلام در کانال هایی با ابعاد بزرگتر نیز مورد استفاده هستند.

جمع بندی

در این گزارش با روش ساخت کانال پلی یورتان و برخی از مهمترین مواد به کار رفته در این فرایند آشنا شدیم. در ساخت و تولید این کانال ها از فرایند تخصصی استفاده می شود و به همین خاطر نیز کیفیت این اقلام پس از تکمیل مراحل ساخت مورد تایید قرار می گیرد. هر یک از آن ها بسته به ویژگی های کمی و کیفی دسته بندی های به خصوصی دارند. این سازه ها مزایای بی شماری در پروژه های صنعتی به وجود آورده اند.

این مقاله با راهنمایی کارشناسان سایت الموت تهویه تهیه شده است، الموت تهویه تجربه چندین ساله در زمینه نصب و راه اندازی کانال های از پیش عایق شده دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.