کدام شغل‌ ها در آینده به دست ربات‌ ها می‌ افتد؟

با آنکه این ایده که یک ربات در آینده شغلمان را از ما بگیرد شبیه آخرین قسمت سریال آینه سیاه (Black Mirror) به نظر می‌رسد، بررسی‌ها جدید هشدار می‌دهند که این موضوع ممکن است در آینده برای بسیاری از افراد به واقعیت تبدیل شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، محققان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان نشان داده‌اند که کدام مشاغل کمترین و بیشترین احتمال سپرده شدن به ربات‌ ها را دارند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد کسانی که گوشت و مواد این‌چنینی را بسته‌بندی می‌کنند، نظافتچیان و ساختمان‌سازان با بالاترین خطر جایگزینی با ماشین مواجه هستند، در حالی که معلمان، وکلا و فیزیکدانان از این نظر در امنیت قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

پروفسور رافائل لالیو، سرپرست این مطالعه توضیح داد: «چالش کلیدی برای جامعه امروز این است که چگونه در برابر خودکارسازی مقاومت کند. کار ما توصیه‌های شغلی دقیقی برای کارگرانی فراهم می‌کند که با خطر بالای اتوماسیون حرفه خود روبه‌رو هستند و به آنها اجازه می‌دهد تا مشاغل ایمن‌تری داشته باشند و در عین حال بتوانند از بسیاری از مهارت‌های کسب‌شده در شغل قبلی خود استفاده کنند.»

ربات

محققان بر اساس یافته‌های خود ابزاری ایجاد کرده‌اند که خطر خودکارسازی شغل فرد و نحوه استفاده مجدد از توانایی‌هایش را نشان می‌دهد. در این مطالعه، این تیم پیشینه علمی و فنی توانایی‌های رباتیک را با آمار اشتغال و دستمزد هزار شغل ترکیب کرد. این کار به آنها اجازه داد تا بتوانند محاسبه کنند کدام مشاغل موجود، در آینده بیشتر احتمال دارد به دست ربات‌ها سپرده شود.

این پیش‌بینی‌ها بسته به نحوه ارزیابی نیازمندی‌های شغلی و توانایی‌های نرم‌افزاری به شدت در نوسان است. پروفسور لالیو توضیح داد که در این تحقیق آنها نه تنها نرم افزارهای هوش مصنوعی، بلکه ربات های هوشمند واقعی را که کار فیزیکی انجام می‌دهند در نظر گرفتند و روشی برای مقایسه سیستماتیک توانایی‌های انسانی و رباتیک مورد استفاده در صدها شغل ایجاد کردند.

محاسبات این تیم نشان داد از آنجایی که ربات ها قادرند حرکات را با دقت بالایی تکرار کنند، کارهایی که نیاز به دقت میلیمتری دارند به احتمال زیاد توسط آنها انجام خواهند شد. در همین حال مشاغلی که نیاز به تفکر انتقادی یا خلاقیت دارند، کمترین احتمال را دارد که توسط ربات ها که فاقد این مهارت‌ها هستند جایگزین شوند.

نتایج این تحقیقات رتبه‌بندی هزار شغل را نشان داده که بر اساس آن به‌طور کلی مشاغل مربوط به فرآوری محصولات غذایی، ساخت و ساز، بازسازی و نگهداری بیشترین احتمال را دارد که در آینده توسط ربات‌ها انجام شوند. در مقابل، مشاغل مربوط به آموزش، جامعه و خدمات اجتماعی و مدیریت با کمترین خطر در این زمینه روبه‌رو هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.