گوگل یافتن اشیاء با گوشی را برای کم‌بینایان آسان‌تر می‌کند

کد خبر : ۳۳۶۴۸۹
گوگل یافتن اشیاء با گوشی را برای کم‌بینایان آسان‌تر می‌کند

گوگل با به‌روزرسانی برنامه Lookout و انتشار برنامه Look to Speak و آوردن پروژه Gameface به سیستم‌عامل اندروید، قصد دارد قابلیت‌های دسترسی را برای افراد کم‌بینا بهبود ببخشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تک‌ناک، هم‌زمان با روز جهانی آگاهی از معلولیت، گوگل مشغول کار روی چندین قابلیت دسترسی جدید در نرم‌افزارهایش و بهبود قابلیت‌های قبلی اندروید است. اولین نمونه از این قابلیت‌ها ارتقای ابزار Lookout اندروید است که به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره محیط اطرافشان به‌دست آورند. گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت جست‌وجوی اشیای خاص مانند صندلی و سرویس بهداشتی را به Lookout اضافه کرده است که در‌مجموع هفت دسته را شامل می‌شود.

به‌نقل از ورج، برنامه Look to Speak اندروید نیز به افراد اجازه می‌دهد تا عبارات از‌پیش‌نوشته‌شده و قابل‌تنظیم را با چشمان خود انتخاب کنند تا درادامه دستگاه آن‌ها را با صدای بلند بخواند.

پروژه Gameface گوگل نیز به افراد امکان می‌دهد تا با استفاده از حرکات سر و حالات چهره، ماوس کامپیوتر را کنترل کنند. حالا این پروژه از کامپیوتر شخصی به سیستم‌عامل اندروید نیز گسترش یافته است و توسعه‌دهندگان می‌توانند از‌طریق گیت‌هاب شروع به استفاده از آن کنند.

گوگل به تعدادی دیگر از تلاش‌های مربوط به قابلیت‌های دسترسی اشاره می‌کند. برای مثال، کسب‌وکارها اکنون می‌توانند در پروفایل گوگل مپ خود اعلام کنند که از دستگاه‌های بلوتوث سازگار با Auracast پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند صدا را از دستگاه‌های پخش در سینماها یا سالن‌های سخنرانی یا سالن‌های ورزشی دریافت کنند. راهنمای صوتی دقیق برای مسیرهای پیاده‌روی گوگل مپ نیز در اندروید و iOS برای همه زبان‌های پشتیبانی‌شده در حال گسترش است.

اهالی مانتین‌ویو براساس بازخوردهای دریافتی از کاربران، اعلان‌های صوتی خود را که می‌توانند افراد را از صداهایی مانند آژیر آتش‌سوزی آگاه کنند، بازطراحی کرده‌اند. گفتنی است که فرایند راه‌اندازی و مرور رویدادهای صوتی و امکان ذخیره صداهای سفارشی نیز بهبود یافته‌اند.

جای خوشحالی دارد که شرکت‌های فناوری در‌زمینه دسترسی‌پذیری همواره در حال پیشرفت هستند. برای مثال، اپل قابلیت ردیابی چشم را به آیفون‌ها و آیپدها خود اضافه کرده بود.

نظرات بینندگان