رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

یکی از دلایل مرگ‌ومیر بالای مردان بر اثر بیماری قلبی کشف شد

محققان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که کروموزوم Y می‌تواند در طول فرآیند پیری در برخی از سلول‌ها از بین برود و ریسک مشکلات قلبی و بیماری‌های عروقی را به وجود بیاورد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، از بین رفتن کروموزوم Y از سال‌ها قبل برای دانشمندان مسجل شده بود، اما این تحقیق نقش آن در بروز بیماری‌ها را تایید می‌کند.

گروهی از پژوهشگران در تحقیقی که نتایج آن در مجله Science منتشر شده، با استفاده از ابزار CRISPR که برای ویرایش DNA استفاده می‌شود، توانسته‌اند دنباله‌های تکراری در مواد ژنتیکی را شناسایی کنند. آن‌ها با این ابزار دست به حذف کروموزوم Y در موش‌ها زدند و متوجه شدند که اگرچه فقدان این کروموزوم فوراً بر موش‌های جوان اثر نمی‌گذارد، اما باعث می‌شود که فرآیند پیری در آن‌ها به درستی اتفاق نیفتد و این حیوانات زودتر از بقیه حیواناتی که بیشتر کروموزوم Y داشتند، بمیرند.

موش‌هایی که کروموزوم Y کمتری داشتند، همچنین با آسیب‌های بیشتری در بافت قلبی خود مواجه شدند و پس از بروز نارسایی قلبی زودتر کارکردهای این اندام حیاتی خود را از دست دادند. با این حال، استفاده از داروهایی که جلوی ورود آسیب به قلب را می‌گیرند، می‌تواند به بازیابی کارکردهای از دست رفته‌ قلبی کمک کند.

نابودی کروموزوم Y چقدر خطرناک است؟

محققان سپس به سراغ تحلیل داده‌های بیوبانک بریتانیا رفتند. آن‌ها متوجه شدند مردانی که در بیش از ۴۰ درصد گلبول‌های سفید خود کروموزوم Y را از دست داده‌اند، ۳۱ درصد بیشتر از افراد عادی در معرض مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. به‌علاوه، ریسک نارسایی یا بیماری‌های قلبی هم در این افراد دو تا سه برابر می‌شود.

دانشمندان می‌گویند اگرچه تمرکز تحقیق آن‌ها روی مشکلات قلبی بوده، اما دریافته‌اند که از بین رفتن کروموزوم ایگرگ به کلیه‌ها و ریه‌ها هم آسیب زده و باعث نقص‌های شناختی شده است. بنابراین تحقیقات بعدی شاید اطلاعات بیشتری در این زمینه به ما ارائه کند.

مردان معمولا طول عمر کمتری نسبت به زنان دارند. این مسئله می‌تواند متاثر از تفاوت‌های ژنتیکی در کروموزوم‌ها باشد. پس ضروری است که دانشمندان مسائلی مثل از دست رفتن کروموزوم Y را جدی بگیرند و به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری و درمان مشکلات قلبی در این دسته از افراد باشند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.