رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۴ بلایی که نباید سر باتری لپ‌ تاپ دربیاورید

آیا به خوبی از باتری لپ‌تاپ خود مراقبت می‌کنید؟ اگرچه روز‌به‌روز قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ بهبود پیدا می‌کنند و عمر باتری هم در حال افزایش است، اما در طولانی مدت اجتناب از چند اشتباه می‌تواند عمر باتری لپ‌تاپ شما را افزایش دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجی کالا، آیا به خوبی از باتری لپ‌تاپ خود مراقبت می‌کنید؟ اگرچه روز‌به‌روز قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ بهبود پیدا می‌کنند و عمر باتری هم در حال افزایش است، اما در طولانی مدت اجتناب از چند اشتباه می‌تواند عمر باتری لپ‌تاپ شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

شارژ کردن مداوم

برخی کاربران بر این باور هستند که شارژ مداوم باتری لپ‌تاپ منجر به انفجار یا آسیب‌های شدید می‌شود. اگرچه چنین باورهایی چندان درست نیستند، اما واقعیت این است که اگر باتری لپ‌تاپ به طور مداوم ولتاژ بالایی نداشته باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. این یعنی بهتر است شارژ باتری به طور دائم در وضعیت ۱۰۰ درصد قرار نداشته باشند.

بهتر است لپ‌تاپ را به عنوان یک گوشی هوشمند غول‌پیکر در نظر بگیرید زیرا فناوری استفاده شده برای باتری این دو یکسان است. همانطور که هیچکسی باتری گوشی را به طور دائم به شارژر متصل نگه نمی‌دارد، برای لپ‌تاپ هم باید چنین رویکردی را در نظر بگیرید. البته مانند باتری گوشی، باتری لپ‌تاپ هم صرف‌نظر از نحوه‌ی استفاده به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود و در این زمینه کار چندانی نمی‌توانید انجام دهید.

با اجرا کردن به برخی توصیه‌ها مثل همین دوری از شارژ مداوم، عمر باتری تا حدی افزایش پیدا می‌کند. اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، در بهترین حالت ظرفیت باتری لپ‌تاپ بعد از حدود ۳ سال استفاده به ۷۰ درصد ظرفیت اولیه می‌رسد. به همین خاطر برخی کاربران ترجیح می‌دهند به جای عمل کردن به این توصیه‌ها، باتری لپ‌تاپ خود را هر چند سال یک‌بار تعویض کنند.

گرما یا سرمای بیش از حد

گرمای زیاد مهم‌ترین قاتل باتری لپ‌تاپ است. از سوی دیگر بسیاری از کاربران نمی‌دانند که سرمای زیاد هم برای باتری به‌شدت مضر است. رها کردن لپ‌تاپ در اتومبیلی که دمای داخل آن کمتر از ۰ درجه سانتی‌گراد است، ممکن است منجر به وارد شدن آسیب جبران‌ناپذیر به باتری شود. برخی از اتومبیل‌های برقی که از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند، با بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریت دما آسیب‌دیدگی باتری در محیط‌های سرد را کاهش می‌دهند.

لپ‌تاپ شما از چنین سیستم‌هایی بهره نمی‌برد و به همین خاطر باید به شدت مراقب این موضوع باشید. اگر به هر دلیلی لپ‌تاپ به مدت طولانی در یک محیط بسیار سرد قرار گرفته، بهتر است قبل از روشن کردن به فکر گرم کردن آن باشید.

اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی‌کنید، لازم نیست نگران سرمای بیش از حد باشید اما از طرف دیگر باید مراقب گرما باشید. اگر لپ‌تاپ خود را برای ساعات متمادی در یک ماشین داغ رها کنید، باتری و دیگر قطعات احتمالا دچار مشکل می‌شوند. همچنین در صورتی که لپ‌تاپ روشن بسیار داغ شود، به طور خودکار خاموش می‌شود تا قطعات با آسیب زیادی روبرو نشوند. همچنین توصیه می‌شود لپ‌تاپ را روی تخت‌خواب خود قرار ندهید زیرا سطح پارچه‌ای ممکن است جلوی منفذ‌های مربوط به فن را بگیرند.

اگر می‌بینید در حالت معمول بدنه‌ی لپ‌تاپ بسیار داغ می‌شود، مطمئنا هنگام رندر گرفتن و دیگر کارهای سنگین حرارت بدنه بسیار بیشتر خواهد شد. در این زمینه می‌توانیم به دلایل زیادی اشاره کنیم اما اگر لپ‌تاپ شما چند سال سن دارد، بهتر است به فکر تمیز کردن قطعات درون آن باشید. همچنین اگر فن لپ‌تاپ به درستی کار خود را انجام ندهد، بدنه تا حد زیادی داغ می‌شود.

عدم شارژ سطحی

طبق بررسی‌های صورت گرفته، باتری‌های لیتیوم یونی در شارژ بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند و در این شرایط عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. اما اگر مرتبا شارژ باتری به پایین ۴۰ درصد و بالای ۸۰ درصد برسد، عمر آن کاهش پیدا می‌کند. برخی لپ‌تاپ‌ها از قابلیت محدود کردن حداکثر شارژ ۸۰ درصدی بهره می‌برند. به عنوان مثال می‌توانیم به برنامه‌ی MyAsus برای لپ‌تاپ‌های ایسوس و قابلیت Battery Limit Mode برای لپ‌تاپ‌های سرفیس اشاره کنیم. کاربران دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی می‌توانند از برنامه‌ی Battery Limiter استفاده کنند.

اگر هم از کامپیوترهای مک استفاده می‌کنید، برای محدود کردن میزان شارژ باتری می‌توانید از برنامه‌ی AlDente بهره ببرید. همچنین مانند آیفون، اپل برای لپ‌تاپ‌های مک یک قابلیت نرم‌افزاری ارائه داده که می‌تواند عادت استفاده از لپ‌تاپ را یاد بگیرد. در نتیجه اگر شب تا صبح لپ‌تاپ را به برق وصل کرده باشید، قبل از بیدار شدن باتری موردنظر به طور کامل شارژ می‌شود.

خالی نکردن شارژ باتری

در همین مطلب گفتیم که خالی کردن کامل باتری‌ لپ‌تاپ‌ برای آن ضرر دارد. با این حال اگر هرگز باتری لپ‌تاپ را به طور کامل خالی نکنید، این کار ممکن است باعث بروز خطا در نشان دادن میزان شارژ فعلی شود. در نتیجه مثلا زمانی که باتری به شارژر وصل است، فکر می‌کنید باتری موردنظر ۷۰ درصد شارژ دارد. اما وقتی بدون دسترسی به شارژر می‌خواهید از لپ‌تاپ استفاده کنید، می‌بینید که باتری خیلی زود خالی می‌شود زیرا در همان ابتدا میزان شارژ به درستی نشان داده نشده است. بنابراین توصیه می‌کنیم یک بار در ماه شارژ باتری لپ‌تاپ را به طور کامل خالی کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.