بازخوانی پیام مهم سید حسن نصرالله برای لبنانی‌ها

یک تحلیلگر برجسته عرب زبان با اشاره به سخنان مدبرانه دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی اخیر ایشان تاکید کرد که صهیونیست‌ها از تقابل مستقیم با حزب‌الله فرار می‌کنند و به استراتژی قدیمی خود در استفاده از مزدوران متوسل شده‌اند.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دوشنبه شب به مناسبت هفدهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه در واکنش به تهدیدهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که اعلام کرده بود لبنان را در جنگ آتی به عصر حجر باز می گردانیم، تاکید کرد، شاید بتوانید لبنان را به عصر حجر بازگردانید، اما اسرائیل هم به عصر حجر باز می گردد و دیگر خبری از مقرهای نظامی، پایگاه‌های هوایی، نیروگاه های برق، پالایشگاه‌های نفت و بنزین و آمونیاک و همچنین نیروگاه دیمونا نخواهد بود. محور مقاومت امروز ابتکار عمل را به شکل قابل توجهی در اختیار داشته و اسرائیل پشت دیوارها پنهان شده است. توسعه درگیری به جنگ با محور مقاومت چیزی به نام اسرائیل باقی نخواهد گذاشت.

این سخنان دبیرکل حزب‌الله بازتاب زیادی در رسانه‌های عبری داشت و این رسانه‌ها با ابراز نگرانی درباره تهدیدات سید حسن نصرالله تاکید کردند که او به خوبی از شرایط داخلی و نقاط ضعف اسرائیل آگاهی دارد.

در همین چارچوب «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله جدید خود نوشت، طبیعی است که تهدیدات سید حسن نصراالله علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی مبنی بر بازگرداندن این رژیم به عصر حجر و نابودی کامل آن در صورت هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها به لبنان، تیتر اصلی اخبار شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها و وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص دهد.

صهیونیست‌ها از تقابل مستقیم با حزب‌الله فرار می‌کنند

عطوان افزود، اما ما معتقدیم که صحبت‌ها و رفتار عاقلانه و مدبرانه دبیرکل حزب‌الله در برابر حوادث اخیر لبنان و به ویژه حادثه حمله به کامیون حزب‌الله در منطقه کحاله، پیامی قوی برای لبنانی‌ها بود با این مضمون که در دام فتنه‌ها و تحریکات خارجی به ویژه آمریکا و اسرائیل نیفتند و وارد جنگ خونینی که ممکن است چند سال طول بکشد و با نابودی لبنان به پایان برسد، نشوند. درست است که تهدیدات توخالی «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر درباره بازگرداندن لبنان به عصر حجر، موجب شد تا سید حسن نصرالله واکنش مستقیم و قوی و سریع به این تهدیدات داشته باشد. اما در سایه ضعف ارتش اسرائیل و قرار گرفتن ابتکار عمل در دست محور مقاومت و افزایش مستمر قدرت آن، صهیونیست‌ها همچنان از ورود به جنگ مستقیم با حزب‌الله اجتناب می‌کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است، به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی به سمت جنگ غیرمستقیم و نیابتی حرکت کرده و مزدوران خود از حزب نیروهای لبنانی را مامور فتنه منطقه کحاله و حمله به کامیون حزب‌الله کرد. به همین علت سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود بخش زیادی را به این حادثه و بازتاب‌های آن اختصاص و هشدار داد که در هر جنگ داخلی در لبنان همه طرف‌های لبنانی آسیب می‌بینند.

موضع قاطع سید حسن نصرالله در محافظت از امنیت و ثبات لبنان

عبدالباری عطوان تصریح کرد، از طرف دیگر صحبت‌های دبیرکل حزب‌الله درباره پیشرفت در گفتگوهای کنونی با جریان آزاد ملی و شخص «جبران باسیل» رئیس این جریان و نیز تمجید از نقش آقای «میشل عون» رئیس جمهور سابق لبنان و دعوت محافل مسیحی به اجتناب از فتنه‌های فرقه‌ای بعد از حادثه کحاله، بیانگر توجه ایشان به وضعیت داخلی لبنان و نیز آگاهی دقیق از فتنه‌ای است که آمریکا و اسرائیل در لبنان دنبال می‌کنند. این رفتار سید حسن نصرالله همچنین نشان دهنده موضع قاطع او در محافظت از امنیت و ثبات لبنان هم‌زمان با نزدیک شدن کشتی ویژه حفاری نفت و گاز به آب‌های سرزمینی این کشور است.

دور جدید تجاوزات آمریکا در سوریه و عراق با مترسک داعش

این تحلیلگر فلسطینی ادامه داد، این میزان از خرد و تدبیر و تعقلی که در سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله مشاهده کردیم، در چارچوب نگرش عمیق ایشان به تحولات احتمالی منطقه می‌باشد که بارزترین آنها شاخص‌های تشدید تحرکات آمریکا علیه لبنان و سوریه است. این تحرکات آمریکا را در احیا و افزایش حملات مستقیم آن به پایگاه‌های ارتش سوریه و نیروهای عراقی که از مرزهای دو کشور محافظت می‌کنند می‌بینیم و ایالات متحده از مترسک داعش برای پوشش این تجاوزات خود استفاده می‌کند. همچنین تجاوزات آمریکا را در سیطره بر ذخایر نفت و گاز و غلات سوریه و بستن راه‌های زمینی مواصلاتی که بغداد و تهران را به دمشق و بیروت وصل می‌کند، می‌بینیم.

عطوان تصریح کرد، طی روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده که به نظر می‌رسد درست است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد با اعمال فشار به روسیه و نیروها و پایگاه‌های آن در سوریه و تلاش برای سیطره بر فضای سوریه و لبنان و بستن راه‌های زمینی مواصلاتی آنها، توجهات جهانی را از شکست واشنگتن در جنگ اوکراین و روسیه منحرف کند. آنچه این سناریو را محتمل می‌سازد، حالت رکود در روابط سوریه و کشورهای عربی و خنثی شدن گام‌هایی که اخیرا برای احیای روابط کشورهای عربی با سوریه برداشته شده بود، است.

بر اساس این یادداشت، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود به این تحولات اشاره کرد. علاوه بر آن در بیانیه ریاست‌جمهوری سوریه درباره جنایت حمله تروریست‌ها به اتوبوس‌های حامل سربازان سوری در دیرالزور که منجر به شهادت ۲۶ تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد، آمده است که آمریکا پشت این جنایت قرار دارد. با این تفاسیر سید حسن نصرالله زمانی که گفت موشک‌ها و پهپادهای مقاومت، اسرائیل را به عصر حجر و شاید قبل‌تر از آن برمی‌گردانند و دیگر چیزی به نام اسرائیل وجود نخواهد داشت، اغراق نکرده است.

عطوان تاکید کرد، اگر شعله جنگ روشن شود، حزب‌الله در این تقابل تنها نخواهد بود و بازوهای مقاومت در غزه، صنعا و بغداد در کنار سوریه و ایران به این تقابل خواهند پیوست. این بدان معناست که یک برنامه برای مشارکت در این جنگ احتمالی وجود دارد که مورد توافق همه اعضای محور مقاومت است و شاید این جنگ نزدیکتر از چیزی باشد که ما تصور می‌کنیم. «اسحاق برک» ژنرال ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با یکی از شبکه‌های این رژیم اعلام کرد که اسرائیل در حال حاضر در محاصره ۲۵۰ هزار موشک از جهات مختلف قرار دارد و در جنگ بعدی مواضع اسرائیل روزانه هدف ۳۵۰۰ موشک قرار می‌گیرد.

در پایان این مقاله آمده است، همچنین اسحاق برک گفت که روزانه ده‌ها پهپاد بیشتر زیرساخت‌هی اسرائیل مانند برق و شبکه‌های ارتباطی و فرودگاه‌ها و بنادر را هدف قرار خواهند داد که اسرائیل را کاملا فلج می‌کند. اما چیزی که این ژنرال صهیونیست نگفته، آن است که اگر همه سامانه‌های ضد موشکی و سامانه‌های پاتریوت در جهان جمع شوند، نمی‌توانند حتی یک چهارم از این موشک‌ها را رهگیری کنند. در پایان لبخند معنادار سید حسن نصرالله بیانگر حالتی از اعتماد به نفس بالای او بود که صهیونیست‌ها را به وحشت می‌اندازد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.