معرفی و آموزش بردگیم کودتا

اگه از بازی های سبک مافیا و شخصیت مخفی خوشتون میاد پس قطعا عاشق کودتا میشین. با معرفی و آموزش بردگیم کودتا همراه ما باشین.

اینتیتر ـ مینا کرمی؛ اگه محتوای ما راجب بردگیم رو خونده باشین، قطعا می دونین یکی از انواع بردگیم ها، بردگیم های سبک شخصیت مخفی هستن. همه می دونیم که بازی مافیا هم یکی از جذاب ترین و معروف ترین بازی های فکری سبک شخصیت مخفیه. اما همیشه که تعداد بازیکن ها زیاد نیست یا ممکنه وقت زیادی هم برای بازی نداشته باشیم. اون موقعس که کودتا به دادمون میرسه. توی این بازی هم درست مثل مافیا باید تمام تلاشمونو بکنیم که شخصیتمون لو نره و بقیه رو از دور خارج کنیم.

توی جعبه ی این بازی چه چیزایی هست؟

توی جعبه ی بازی یه دفترچه راهنما، ۱۵ تا کارت شخصیت های بازی، ۶ کارت چکیده ی قوانین بازی و ۵۰ تا سکه وجود داره.

چه جوری باید بازی رو شروع کنیم؟

برای شروع بازی اول کارت های شخصیت رو خوب بر بزنین و بعد هم به هر بازیکن دو تا کارت شخصیت، یه کارت چکیده ی قوانین و دو تا سکه بدین.

حواستون باشه کارت های شخصیت رو جوری به هر بازیکن بدین که فقط خودش اون ها رو ببینه.

بعد از این که هر کس فهمید چه شخصیت هایی بهش رسیده، باید کارت ها رو به پشت جلوی خودتون بزارین. اما اجازه دارین هر وقت خواستین دوباره نگاهی به کارت هاتون بندازین.

بعد از اون بقیه ی سکه ها رو به عنوان خزانه و باقی کارت ها رو هم به پشت وسط بازی به عنوان کارت های دربار قرار بدین.

روند بازی چه جوری پیش میره؟

همون طور که از اول بهتون گفتم توی این بازی باید بلوف بزنین و یا از ویژگی کارت هاتون استفاده کنین. نهایتا هم تمام تلاشتون رو بکنین تا شخصیت خودتون لو نره و شخصیت بقیه رو لو بدین و اون ها از دور بازی خارج کنین تا فقط خودتون بمونین.

بازی به صورت نوبتی انجام میشه و هیچ بازیکنی نمیتونه نوبت خودش رو واگذار کنه یا تو نوبت خودش کاری انجام نده. توی هر نوبت هم فقط میشه یه اقدام انجام داد.

هر کس توی نوبت خودش میتونه یکی از این چهار تا کار زیر رو انجام بده:

۱) یک سکه از خزانه برداره.

۲) دو سکه از خزانه به عنوان کمک خارجی برداره ( شخصیت بزرگ‌زاده میتونه جلوش رو بگیره)

۳) کودتا کنه: هفت سکه به خزانه پرداخت کنه و از یکی از بازیکن ها بخواد تا یکی از شخصیت هاش رو رو کنه. هیچ کس نمیتونه با کودتا مخالفت کنه و کسی که انتخاب شده تا شخصیتش رو رو کنه باید سریعا این کار رو انجام بده. اگه کسی ده یا بیشتر از ده تا سکه داشته باشه، باید حتما توی اون دور کودتا کنه.

۴) از ویژگی شخصیت های توی دستش استفاده کنه و یا بلوف بزنه و از قابلیت یه شخصیت دیگه استفاده کنه.
به طور کلی بعد از این که بازیکنی که نوبتشه حرکت و اقدامش رو انجام میده، بقیه ی بازیکن ها فرصت دارن تا اون رو به چالش بکشن و یا باهاش مقابله کنن.

اقدام و ویژگی هر شخصیت چیه؟

توی این بازی پنج شخصیت داریم که که از هر کدوم سه تا کارت وجود داره.

اقدامات شخصیت ها:

آدمکش: کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، سه تا سکه به خزانه پرداخت کنه و یکی رو به انتخاب خودش بکشه. (شاهدخت میتونه جلوی این کار رو بگیره)

بزرگ‌زاده: کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، سه تا سکه از خزانه دریافت کنه.

سفیر:کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، دو تا کارت از ستون کارت های دربار رو برداره و اگه دلش خواست یکی یا هر دو تای اون ها رو تعویض کنه و دو تای دیگه رو به پشت، روی ستون کارت های دربار قرار بده. طبیعتا اگه کسی یه کارت شخصیت بیشتر نداشت، فقط میتونه همون یه دونه رو عوض کنه و از اول یه کارت از دسته ی کارت های دربار برداره و انتخاب کنه.

فرمانده: میتونه از بازیکن ها دو تا سکه به عنوان باج بگیره و اگه کسی یه دونه سکه داشت باید به همون بسنده کنه. (سفیر و فرمانده میتونن جلوی این کار رو بگیرن)

شاه‌ ‌دخت: فقط میتونه مقابله کنه.

اقدامات متقابل هر شخصیت:

بزرگ‌زاده: کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، جلوی کمک خارجی رو بگیره و اجازه نمیده کسی که درخواست کمک خارجی کرده سکه ای از خزانه برداره و توی این نوبت اون بازیکن هیچ سکه ای دریافت نمیکنه.

شاهدخت: کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، جلوی سوءقصد به جون خودش رو بگیره. سوء قصد نافرجام میمونه اما سکه های آدمکش توی خزانه میمونه و بهش برگردونده نمیشه. حواستون باشه شاهدخت در مقابل کودتا دستش بستس و فقط میتونه با آدمکش مقابله کنه.

سفیر یا فرمانده: کسی که ادعای در دست داشتن این کارت رو میکنه با اعلام اون میتونه، جلوی باج گیری از خودش رو بگیره. بازیکنی هم که اقدام به باج گیری کرده، توی این نوبت هیچ سکه ای دریافت نمیکنه.

به چالش کشیدن یا مقابله توی این بازی چه جوریه اصلا؟

بزارین با یه مثال ساده بهتون توضیح بدم:

فرض می کنیم که احمد، سارا، مبینا و علی دارن بازی کودتا رو انجام میدن.

احمد با این که شخصیت های سفیر و آدمکش رو داره، بلوف میزنه که شخصیت بزرگ زاده رو داره و میخواد سه تا سکه از خزانه برداره.

حالا بقیه ی بازیکن ها دو تا راه دارن:

۱) یا حرف احمد رو قبول میکنن و بهش اجازه میدن سه تا سکه رو برداره.

۲) یا یکی از بازیکن ها، مثلا مریم ادعا میکنه که احمد کارت بزرگ‌زاده نداره و داره بلوف میزنه.

حالا وقت یه مذاکرس، احمد باید تلاش کنه تا مریم راضی بشه و قبول کنه که اون کارت بزرگ‌زاده رو داره.

حالا اگه مریم راضی نشد و حرفش رو قبول نکرد احمد ناچارا باید کارت بزرگ زاده رو رو کنه و چون احمد این کارت رو توی دستش نداره چالش رو میبازه و همه میفهمن اون کارت بزرگ زاده رو نداره. ولی لازم نیست کارت دیگه ای از شخصیت هاش رو رو کنه.

حالا اگه برفرض احمد کارت بزرگ زاده رو داشت و اون رو رو می کرد چی؟

اگر احمد این کارت رو داشت، اون رو رو می کرد و برنده ی این چالش می شد. مریم هم که اون رو به چالش کشیده بود، میبازه و باید یکی از شخصیت های خودش رو به انتخاب کنه و وسط بازی به رو بزاره و در واقع باعث سوختن یکی از شخصیت هاش میشه.

احمد هم کارت رو شده ی خودش رو توی دسته ی دربار میذاره و یه کارت جدید بدون این که کسی متوجه محتوای اون کارت بشه برمیداره.

هدف بازی چیه؟

در کل توی این بازی به جز توی دو مورد (زمان کودتا و یا برداشتن یک سکه از خزانه) میتونین اقدام بازیکنای دیگه رو به چالش بکشین. بلوف بزنین یا از ویژگی کارتی که توی دستتونه استفاده کنین.

برنده کیه؟

هر کس دو تا شخصیتش رو از دست بده، میبازه و باید از بازی بیرون بره و نهایتا کسی که حداقل یه شخصیت براش باقی بمونه و بقیه همه حذف بشن برنده ی بازیه.

این بازی سن یا تعداد نفرات خاصی میخواد؟

قطعا وقتی بازیکن ها بیشتر میشن به چالش کشیدن و مقابله با اون ها هم سخت تر میشه و بازی هم هیجان انگیز تر. ولی اگه این بازی رو سه نفره هم انجام بدین کلی بهتون خوش میگذره و حسابی شما رو به چالش میکشه.

چون لازمه توی این بازی بتونی خوب صحبت کنی و دیگران رو متقاعد کنی، هر کس که بتونه این کار رو بکنه این بازی براش مناسبه اما اگه بخوام یه محدوده ی سنی بگم، این بازی مناسب بالای ۱۳ ساله.

چند تا نکته ی مهم:

۱) ترجیحا هیچ وقت تو دو دور اول بازی کسی رو به چالش نکشین، چون هنوز با بازی اون بازیکن آشنا نیستین و ممکنه شخصیتتون از بسوزه.

۲) اگر بازیکنی ادعا کنه کارت آدمکش داره و بخواد یکی از شخصیت های شما رو بکشه و شما اون رو به چالش بکشین و بگین کارت آدمکش نداره. اون بازیکن با رو کردن اون کارتش باعث میشه شما هر دو شخصیتتون رو از دست بدین و در یه مرحله از دور بازی کنار برین. حالا چرا دو تا شخصیت؟ چون یکی رو به خاطر باخت توی چالش رو میکنین و یکی رو هم به خاطر این که آدمکش قصد جون شما رو کرده و بابتش به خزانه پول داده. پس موقع به چالش کشیدن آدمکش ها خیلی دقت کنین.

۳) تو این بازی خیلی مهم نیست که چه شخصیتایی بهتون بیوفته، باید تلاش کنین تا خوب حرف بزنین و اجازه ندین دیگران بهتون شک و کنن. رفتار بقیه رو هم خوب تحلیل کنین و از کنارش ساده نگذرین.

مزایای این بازی چیه؟

جعبه ی این بازی خیلی خوب طراحی شده و مقاومه. علاوه بر اون سبک و جمع و جوره که میتونین راحت اون رو توی کیفتون بزارین و با خودتون همه جا ببرین. کارت ها هم جنس خوبی دارن و امکان خراب شدنشون با توجه به نوع بازی خیلی کمه. قیمتش هم نسبت به نمونه های دیگه مناسب تره.

این بازی یه نسخه ی پلاس هم به اسم کودتا پلاس داره؛ که بازیش کمی متفاوت تره و توی محتواهای بعدی باهم بررسیش می کنیم. امیدورام از این بازی خوشتون اومده باشه و باهاش حسابی کودتا کنین.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.