رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خصوصیات ازدواج سالم و موفق چیست؟

در این مطلب برایتان توضیح می دهیم که خصوصیات ازدواج سالم و موفق چیست؟

به گزارش اینتیتر، درباره خصوصیات ازدواج سالم و موفق اینجا بخوانید. ازدواج رابطه ای دو طرفه است که دو فرد با دو شخصیت متفاوت رابطه ای را شکل می دهند که گاها تعادل ندارد و از حالت رابطه سالم به رابطه ای بیمارگون تبدیل می شود. اینتیتر در مقاله ای مفصل به انواع مختلف ازدواج‌های مرضی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل (TA ) پرداخت.

خصوصیات ازدواج سالم و موفق

ازدواج بالغ – بالغ

ازدواج بالغ- بالغ، مبتنی بر دلبستگی‌های طبیعی و غیرافراطی است و معمولا در سنین بالاتر از ۲۴ سالگی رخ می‌دهد. اصل اساسی در این ازدواج، واقع‌بینی و پذیرش است. کسی به دنبال آموزش یا تغییرِ دیگری نیست و طرفین، تلاش نمی‌کنند تا به جای یکدیگر فکر کنند.

در این رابطه، اثری از عشق‌های آتشین و احساسات طغیان‌گر وجود ندارد و به واسطه‌ی انطباقی که طرفین از لحاظ شخصیتی با هم دارند، مجبور نیستند برای تفهیم منظور خود به یکدیگر، انرژیِ زیادی صرف کنند.

هر دو نسبی‌گرا و انعطاف‌پذیرند، متعصب نیستند، از زندگی انتظارات غیرواقعی ندارند و از اشتباهات طرف مقابل، فاجعه‌سازی نمی‌کنند. عدمِ فاجعه‌سازی، مهم‌ترین ویژگی رابطه‌ی بالغ- بالغ است، زیرا بالغ، می‌داند که همیشه، همه چیز خوب نخواهد بود.

رابطه‌ی بالغ – بالغ، یک رابطه‌ی افقی است. در رابطه‌ی افقی، برخلافِ رابطه‌ی شیب‌دار، کسی خود را نسبت به دیگری داناتر و آگاه‌تر نمی‌داند. بالغ، نمی‌تواند خودشیفته باشد و در نتیجه سرزنش‌گر و تحقیرکننده نیز نیست.

زن و شوهر بالغ- بالغ، الزاما تمام لحظه‌هایشان خوب نیست. ممکن است اختلاف نظر و مشکلات بزرگی داشته باشند. اما به واسطه‌ی بلوغی که دارند می‌توانند راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات پیدا کنند و حتی اگر راه‌حلی نیز یافت نشد، مدتی مشکل را بدون تنش به حال خود رها کنند.

بالغ با کودک رابطه‌ی نزدیک دارد و آماده است که هر جا لازم بود به کودک، اجازه‌ی ظهور دهد. زن و شوهری که رابطه‌ی بالغ – بالغ دارند، پُر از سرگرمی‌ها و لذت‌های کوچک و کودکانه هستند که آگاهانه انتخاب کرده‌اند. مدل دلبستگی آنان نیز ساده و صمیمی است. بالغ معمولا گوش فعالی دارد و با هدفِ شنیدن، به گفتگو وارد می‌شود نه به قصد حرف زدن.

در ازدواج بالغ – بالغ، هرچند آینده مهم است، اما تلاش افراطی برای ساختن آینده وجود ندارد. زن و شوهری که ترجیح می‌دهند به جای نگرانی افراطی در موردِ آینده، بیشترِ وقت و هزینه‌های زندگی‌ را صرف تحققِ لذت‌های مشترک کنند، در موضع بالغ – بالغ قرار دارند.

رابطه‌ی بالغ – بالغ، یک رابطه‌ی رهایی‌بخش است. زیرا طرفین در کنار دلبستگی‌های عمیقی که به هم دارند، احساس کنترل شدن ندارند. حس خوبی که این وضعیت در طرفین ایجاد می‌کند، رابطه را از بسیاری از آسیب‌ها، از جمله دروغگویی، محافظت می‌کند.

نویسنده :دکتر محمد رفیعی

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.