قدرت عجیب کولر بوگاتی شیرون

امروزه سیستم تهویه مطبوع به یکی از ابتدایی‌ترین امکانات خودروها تبدیل شده و در کشورهای پیشرفته تمامی مدل‌ها به طور استاندارد با این سیستم به فروش می‌رسند.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، شاید فکر کنید توسعه سیستم تهویه مطبوع برای وسایل نقلیه کار بسیار راحتی بوده و فاقد هر گونه پیچیدگی است. هر چند این موضوع درباره مدل‌های معمولی تا حد زیادی صحت دارد، اما در رابطه با خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت قضیه کاملا متفاوت است.

بوگاتی شیرون یکی از سوپر اتومبیل‌هایی است که مهندسی آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در طراحی و ساخت قسمت‌های مختلف این خودرو از جمله سیستم تهویه مطبوع، از آخرین تکنولوژی‌های موجود استفاده شده است.

وظیفه توسعه سیستم تهویه مطبوع بوگاتی شیرون را جولی لمکه (Julie Lemke) بر عهده داشته است. خانم لمکه از سال ۲۰۱۳ وارد صنعت خودرو شده و اکنون چهارمین سالی است که با بوگاتی همکاری می‌کند. وی اخیرا به جزئیات سیستم تهویه مطبوع شیرون پرداخته و اطلاعات جالبی را درباره آن در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است.

به گفته خانم لمکه یکی از چالش‌هایی که شرکت بوگاتی در طراحی سیستم تهویه شیرون با آن روبرو بوده، سلیقه متفاوت مشتریان در مورد دمای مطلوب است. برای تطابق بیشتر با هر سلیقه، وی سیستم تهویه را طوری طراحی کرده که در سریع‌ترین زمان و بدون ایجاد صدای مزاحم به دمای تعیین شده برسد. جالب اینکه صدای اجزای این سیستم به قدری پایین است که سرنشینان فقط با تغییر دما متوجه روشن بودن آن می‌شوند.

فاکتور دیگری که سیستم تهویه مطبوع شیرون را متمایز می‌کند، سرعت فوق‌العاده بالا است. حتما می‌دانید که شیرون و نسخه‌های مختلف اشتقاق یافته از آن – مثل دیوو و پور اسپرت – توانایی دستیابی به سرعت‌های باورنکردنی را دارند؛ از این رو سیستم تهویه آنها باید متفاوت از خودروهای معمولی باشد.

آنطور که جولی لمکه اشاره کرده، عملکرد سیستم تهویه مطبوع شیرون ارتباط مستقیمی با سرعت حرکت دارد و در سرعت عبور از مرز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، فقط هوای بیرون از کابین را به داخل هدایت می‌کند.

نکته دیگر اینکه شیشه‌‌ جلویی بوگاتی شیب ۲۱.۵ درجه‌ای دارد، این در حالی است که شیب شیشه خودروهای کامپکت معمولی ۳۰ درجه است. چنین تفاوتی سبب می‌شود نور زیادی وارد کابین خودرو شده و طبیعتا دمای فضای داخلی بالاتر برود. در صورت سفارش آپشن Sky View هم این مساله تشدید می‌شود.

برای حل مشکل فوق، سیستم تهویه بوگاتی به یک کمپرسور ۱۳ اسب بخاری مجهز شده است. بد نیست بدانید با چنین کمپرسوری می‌توان یک آپارتمان ۸۰ متر مربعی را خنک کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.