رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند

نقش زنان در سینمای ایران چندان هم کم نیست اما فیلم‌هایی که توسط زنان برای زنان ساخته شده‌اند، کمتر از تعدادی هستند که از آن انتظار می‌رود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنازندگی، زنان در سینمای ایران نقش بسیار مهمی دارند. نقشی غیرقابل انکار و تاثیرگذار که اهمیت آن در بسیاری از جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی هم ثابت شده است. با این حال بسیاری از منتقدان باور دارند فیلم‌هایی که زنان می‌توانستند برای هم‌جنس‌های خویش بسازند یا قابل قبول نیستند یا حتی تعداد قابل توجهی هم ندارند. آن‌چه غیرقابل انکار به نظر می‌رسد، تعداد کم فیلم‌هایی است که نقش زنان را به مثابه شخصیت‌هایی مستقل و تاثیرگذار بررسی می‌کند. اما سینمای ایران چندان هم در این زمینه ناتوان نبوده و آثاری وجود دارند که بسیار جذاب به نظر می‌رسند. آثاری که شاید بهتر باشد همه زنان ایرانی آن‌ها را تماشا کنند.

در ادامه با ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند، آشنا شوید. آثاری که تماشای آن‌ها برای مخاطبان زن بسیار ضروری است.

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند | ۱۳۹۲

شاید «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» مهم‌ترین فیلمی باشد که زنان ایرانی باید تماشا کنند. فیلمی خوش‌ساخت و درگیرکننده درباره تجاوز به زنان که ایده و روایت خوبی را برای به‌تصویرکشیدن داستانش انتخاب کرده و تماشاگرش را محو جذابیت‌های آشکار و پنهان خویش می‌کند. این فیلم موفق شد جایزه جایزه بهترین فیلم‌نامه و لوح تقدیر بهترین فیلم جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا را برنده شود. ضمن اینکه طناز طباطبایی هم جایزه بهترین بازیگر همین جشنواره را تصاحب کرد. فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در سال ۱۳۹۲ اکران شد و در نهایت فروشی بیشتر از ۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

خلاصه داستان: شیرین هشت‌ساله مورد آزار جنسی مردی از نزدیکان قرار می‌گیرد اما آن‌چه این زخم را عمیق‌تر می‌کند و واقعه را به فاجعه ختم می‌سازد، آن است که دخترک هیچ‌کس را پیدا نمی‌کند که وقتی با او صحبت می‌کند، حرف‌هایش را باور کند.

خانوم | ۱۳۹۳

فیلم «خانوم» به کارگردانی تینا پاکروان در سال ۱۳۹۲ ساخته و یک سال بعد اکران شد. این درام خانوادگی – اجتماعی موفق شد بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان در گیشه‌های سینما بفروشد. امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته آ پناهی ها، فهیمه رحیم نیا و بهزاد فراهانی از بازیگران اصلی «خانوم» هستند. این فیلم به دلیل آن‌که داستان سه‌ گروه از زنان از طبقات مختلف اجتماعی را روایت می‌کند، یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که زنان ایرانی باید تماشا کنند.

خلاصه داستان: سه زن از پایین، مرکز و شمال شهر در زندگی شخصی خودشان غرق شده‌اند.

ناهید | ۱۳۹۴

ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک او با ارسلان امیری است که تهیه‌کنندگی آن برعهده بیژن امکانیان بود. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در سال ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و در سال ۲۰۱۶ در بیشتر از پنجاه سینمای کشور فرانسه به نمایش درآمد. همچنین «ناهید» در پانزده کشور آسیایی و اروپایی اکران شده است. «ناهید» پنجمین فیلم طولانی نوید محمدزاده بود که جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا ۲۰۱۵ را برنده شد. این درام متفاوت سینمای ایران یکی از فیلم‌هایی است که هر زنی ایرانی حداقل یک بار آن را تماشا کند.

خلاصه داستان: زن جوانی به نام ناهید که از همسرش به دلیل اعتیادی که داشته، جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق ویرایش پایان‌نامه‌های دانشجویی تامین می‌کند با همسر سابقش توافقی داشته که براساس آن تنها در صورتی می‌تواند پسرش را نزد خود نگه دارد که ازدواج نکند. اما ناهید دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند مجبور می‌شود که به او نه بگوید.

دختر | ۱۳۹۴

فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی که آهنگسازی آن برعهده محمدرضا علیقلی بود و یکی از متفاوت‌ترین درام‌های سینمای ایران در چند سال اخیر است. صورت گرفته است. «دختر» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و درنهایت برای ۷ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۱۶ را به دست آورد. «دختر» یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که زنان ایرانی باید تماشا کنند. این فیلم نخستین فرصت درخشش ماهور الوند در سینمای ایران بود.

خلاصه داستان: احمد عزیزی (با هنرنمایی فرهاد اصلانی) سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است. او که برای مراسم خواستگاری دخترش سمیرا آماده می‌شود، متوجه می‌شود که دختر دیگرش ستاره (با نقش‌آفرینی ماهور الوند) در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد که با مخالفت پدرش روبه‌رو می‌شود. ستاره تصمیم می‌گیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران رفه و تا ظهر به خانه بازگردد.

درساژ | ۱۳۹۶

این فیلم که جایزه بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۱۸ و بهترین فیلم اول در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را کسب کرده توسط پویا بادکوبه کارگردانی شده و از مهم‌ترین بازیگران آن می‌توان به علی مصفا و شبنم مقدمی اشاره کرد. نگار مقدم هم برای نخستین بار فرصت هنرنمایی در فیلم سینمایی با «درساژ» به دست آورد. فیلم بادکوبه به این دلیل عنوانی متفاوت به نظر می‌رسد که با تلاش برای روایت زوایای آشکار و پنهانی از زندگی نوجوانان ایرانی، حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. به همین دلیل «درساژ» که حتی از موسیقی زیرزمینی ایرانی هم یاری می‌گیرد یکی از فیلم‌هایی است که زنان و به‌ویژه دختران نوجوان ایرانی باید تماشا کنند.

خلاصه داستان: دختری ۱۶ ساله به نام گلسا است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر وقت خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا کاری خطرناک و هیجان‌انگیز انجام دهند. پس از آن است که پیامدهای غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که سرگرمی صرفاً هیجان‌انگیز آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.