دوچرخه‌سواری ایران رو به افول!

یکی از افتخارآفرینان رشته دوچرخه‌سواری کشورمان است که قبلا به عنوان ورزشکار و مربی الان هم در قامت داور در سطح آسیا جزو نفرات شناخته‌شده است تا جایی که اکنون به عنوان تنها ایرانی در رشته دوچرخه‌سواری قرار است در المپیک توکیو به عنوان داور حضور یابد و به قضاوت بپردازد. مجید ناصری‌کلمگانی، دوچرخه‌سواری را از سال ۶۵ در مشهد شروع کرده و پس از مقام‌های کسب‌شده به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد و در سال‌های ۶۸ تا ۷۷ برای کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی رکاب زد.

به گزارش اینتیتر به نقل از آخرین خبر، بیشتر در رشته‌های یک کیلومتر، تایم‌تریل و تقریبی انفرادی و تیمی فعالیت داشت و در برهه‌هایی نیز رکورددار این رشته‌ها بوده است. وی از سال ۷۶ هم مربیگری تیم ملی را بر عهده داشت و در مسابقات مختلف شاگردان زیادی را به جامعه دوچرخه‌سواری معرفی کرد. در مقاطع زیادی هم به عنوان داور در مسابقات حضور پیدا می‌کرد که مهمترین آن مسابقات جام‌جهانی و همچنین رقابت‌های جهانی است. حالا این پیشکسوت خراسانی از سوی فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری به عنوان داور در المپیک ژاپن انتخاب شده و بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم. ماحصل سخنانش در ادامه تقدیم می‌شود.

تنها نماینده در المپیک

مجید ناصری‌کلمگانی تاکنون ۲ بار تجربه حضور در المپیک را دارد؛ یک بار به عنوان ورزشکار در المپیک ۹۲ بارسلون و یک بار هم به عنوان مربی تیم ملی در المپیک ۲۰۰۸ پکن. حالا نیز قرار است به عنوان داور، سومین تجربه خود را در المپیک به دست آورد. وی در این باره می‌گوید: «در حال حاضر تنها داور بین‌المللی دوچرخه‌سواری در ایران هستم که از سوی فدراسیون جهانی برای مسابقات المپیک ژاپن دعوت شده‌ام. البته این‌که تنها داور بین‌المللی در کشور هستم، اصلا خوشایند دوچرخه‌سواری کشورمان نیست چراکه نیاز است تا داوران بیشتری در این سطح داشته باشیم که بتوانند به پیشرفت و توسعه دوچرخه‌سواری کمک کنند. حالا این افتخار را دارم که به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور پیدا کنم. دوچرخه‌سواری با ۴ رشته پیست، جاده، کوهستان و BMX در المپیک حاضر است و یکی از رشته‌های پرمدال مسابقات تلقی می‌شود. قرار است بنده به همراه ۶ داور دیگر از سراسر جهان و به همراه داوران ژاپنی در رشته جاده قضاوت کنیم. البته در آسیا هم تنها داوری هستم که از سوی فدراسیون جهانی دعوت شده‌ام. البته تعدادی از داوران ژاپنی هم به خاطر میزبانی در المپیک حضور دارند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا داوران بیشتری از ایران در مسابقات بین‌المللی قضاوت کنند.» وی همچنین درباره برنامه‌های خود تا قبل از آغاز المپیک می‌گوید: «سمینار‌هایی در طول این مدت به ‌صورت مجازی برگزار شده و قرار است هر داور در یک رقابت بین‌المللی تا پیش از المپیک حاضر شود تا سطح آمادگی‌اش را حفظ کند. برای من مسابقات بین‌المللی تور ژاپن در نظر گرفته شده که قرار است ۲ ماه قبل از المپیک برگزار شود. سعی می‌کنم از طریق کلاس‌های مجازی دانش‌افزایی خودم را برای قضاوت در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان ارتقا دهم.»
مشکل مدیریتی در فدراسیون

این پیشکسوت خراسانی در برهه‌های مختلف هدایت تیم ملی دوچرخه‌سواری را بر عهده داشت و معتقد است این ورزش اکنون با افت زیادی روبه‌رو شده. او در این باره می‌افزاید: «متاسفانه دوچرخه‌سواری کشور به دلایل مختلف به خصوص از نظر مدیریتی با افت زیادی روبه‌رو شده است. در این زمینه برنامه‌ریزی بلندمدت نداشتیم و نتوانستیم از ظرفیت و استعدادهای دوچرخه‌سواری به نحواحسن استفاده کنیم.» وی اضافه می‌کند: «در المپیک ۲۰۰۸ پکن نتایج خیلی خوبی در تمام رشته‌های دوچرخه‌سواری کسب کردیم. امیدوار بودیم که این موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد. حتی می‌توانستیم در مسابقات آسیایی فینالیست هم شویم اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که از توانمندی ورزشکاران و ظرفیت‌های موجود استفاده نشد که بخش مهم آن به مدیریت فدراسیون برمی‌گردد که برای این رشته اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. حالا امیدواریم با تغییراتی که در فدراسیون دوچرخه‌سواری انجام شده، شاهد پیشرفت‌هایی باشیم. الان شرایط به گونه‌ای است که از آسیا با دست خالی برمی‌گردیم.» وی با بیان این‌که مشکل اصلی دوچرخه‌سواری بحث مدیریت است، اظهار می‌دارد: «وقتی یک فردی بیش از ۸ سال ریاست یک فدراسیون را بر عهده می‌گیرد و نظارتی بر عملکرد آن‌ها نمی‌شود، نتیجه آن وضعیت فعلی می‌شود.»

آینده دوچرخه‌سواری استان

ناصری‌کلمگانی در ادامه سخنان خود به شرایط داوری دوچرخه‌سواری اشاره می‌کند و می‌گوید: «از نظر مربی در کشور مشکلی نداریم. اکنون مربی‌های توانمند و بروز داریم ولی مهم این است که مربیان توانمند را جذب کنیم و به حال خود رها نشوند. اگر مربی دلسرد شود به ضرر دوچرخه‌سواری کشور است اما برنامه هدفمند برای استفاده از مربیان در سطح کشور نداریم و همین مسئله باعث شده که با رکود‌هایی رو‌به‌رو شویم.» وی همچنین به وضعیت دوچرخه‌سواری خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «خوشبختانه خراسان رضوی جزو معدود هیئت‌های فعال و با برنامه در سطح کشور است که تاکنون هم روند خیلی خوبی در پیش گرفته و در آینده بیشتر می‌توان از دوچرخه‌سواری این استان سخن گفت. دوچرخه‌سواری اکنون در رده نوجوانان و جوانان حرف‌هایی برای گفتن دارد و در آینده قطعا می‌تواند به قطب دوچرخه‌سواری کشور تبدیل شود که حمایت‌ها باید ادامه‌دار باشد تا ورزشکاران در مسیر خوبی قدم بردارند. این نشان از مدیریت خوب دوچرخه‌سواری استان است که باید ادامه‌دار باشد.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.