رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اگر بزرگان اصلاحات از همتی حمایت می‌کردند نتیجه چیز دیگری بود

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بزرگان اصلاحات توقع داشتند که نامزد داشته باشند و البته آقای همتی تقریبا به گونه ای عمل کردند که داشتند به نامزد گروه های اصلاح طلب تبدیل می شدند ولی چون وقت خیلی کم بود و ۱۸ روز از حضور او در صحنه و مناظرات نمی گذشت و با توجه به اینکه برخی نامزدها از ۲ سال، ۳ سال و ۸ سال داشتند روی این موضوع کار می کردند خوب این ۱۸ روز خیلی نامتعادل بود البته آنها می توانستند از آقای همتی حمایت کنند و نکردند که اگر حمایت می‌کردند، نتیجه چیز دیگری می شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از برنا، «محمد هاشمی»، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ایفای نقش ناموفق اصلاح طلبان در انتخابت ۱۴۰۰ اظهار کرد: علت و عواملی که باعث این تصمیم گیری شد را باید در نظر گرفت و اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم برای رفع چنین آسیب هایی، باید مسئله ریشه ای حل شود. اصل مسئله این بود که اصلاح طلبان کاندیدا نداشتند یعنی حدود ۹ نفر معرفی و ثبت نام کردند و هر ۹ نفر را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد.

او افزود: واکنش اصلاح طلبان به تصمیم نادرست شورای نگهبان یک مسئله دیگر است. اگر همین مبنا در آینده هم باشد طبعا انگیزه شرکت و مشارکت کم می شود که این آسیب جدی است که به نظام جمهوری اسلامی وارد می شود ولی اگر این تصمیم مقطعی بوده و حل شود و شورای نگهبان توجه کند که اگر می خواهد، نظر مقام معظم رهبری یعنی مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند، باید در روش خود تجدیدنظر کند و برای جناح ها این حق را قائل باشد که یک نامزد قابل قبول برای آنها در صحنه وجود داشته باشد و مردم هم انتخاب کنند که نظر مردم محترم است.

هاشمی ادامه داد: این شیوه ای که در این دوره انجام شد و در گذشته کمتر شاهد آن بودیم شیوه نادرستی بود. بزرگان اصلاحات توقع داشتند که نامزد داشته باشند و البته آقای همتی تقریبا به گونه ای عمل کردند که داشتند به نامزد گروه های اصلاح طلب تبدیل می شدند ولی چون وقت خیلی کم بود و ۱۸ روز از حضور او در صحنه و مناظرات نمی گذشت و با توجه به اینکه برخی نامزدها از ۲ سال، ۳ سال و ۸ سال داشتند روی این موضوع کار می کردند خوب این ۱۸ روز خیلی نامتعادل بود البته آنها می توانستند از آقای همتی حمایت کنند و نکردند که اگر حمایت می‌کردند، نتیجه چیز دیگری می شد.

او در خصوص اینکه آیا اصلاح طلبان به دنبال کسب قدرت هستند، اضافه کرد: هر جناح، گروه و حزبی که در مسابقات یا انتخابات شرکت می کند با هدف برنده شدن شرکت می کند یعنی علاقمند است که برنده این انتخابات یا مسابقه باشد که این امری عادی است. این امر در مسابقات ورزشی و یا علمی هم وجود دارد. کسی که در مسابقه ای شرکت می کند تلاش او برای پیروزی است. حالا در حوزه سیاسی می گویند برای کسب قدرت که طبیعی است. وقتی گروهی بر روی حزبی سرمایه گذاری می کنند و نیرو دارند و مثلا در کشور هوادار دارند طبعا می خواهند نظرات خود را پیاده کنند که در ادبیات سیاسی، به آن کسب قدرت می گویند. مگر جناح های دیگر که در گذشته شرکت می کردند برای کسب قدرت نبود. همه برای این مسئله رقابت می کردند و می جنگیدند و صحبت و مناظره می کردند که مردم را راغب کنند که در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی در ارتباط با برخی اظهار نظرها در خصوص تشکیل پارلمان جبهه اصلاحات گفت: پارلمان جبهه اصلاحات قدرت قانونی ندارد که بتواند تصمیماتی بگیرد. اصلاح طلبان برای خود یک شورای عالی و سخنگو دارند و تصمیماتشان را شورای عالی می‌گیرد و طبق همان ها عمل می کنند و وسعت در همین حد است. اگر بخواهد وسعت بگیرد ممکن است بیایند یک مکانیزمی در شهرها ایجاد کنند و آنها را در انتخاب سیاست ها و استراتژی ها و مسائلی که می خواهند سهیم کنند.

او افزود: بحث پارلمان یک بحث برون سازمانی است که حال مکانیزم آن چه باشد و پارلمان چگونه اعضا را انتخاب و چگونه سیاست گذاری کند، یعنی کار جالبی نیست و وقت گیر است. اگر تصمیم گیری بخواهد زیاد باشد و بین تعداد زیادی رای گیری انجام شود ممکن است تصمیمات به کندی انجام شود و نتیجه ای مثل این دوره، داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: در مورد دکتر همتی رای گیری کردند و گفتند ۷ رای کم آورده ما حمایتش می کنیم و روز بعد گفتند هر کس می خواهد حمایت کند. مکانیزم حمایت تصمیم سازی و تصمیم گیری در نهادهای سیاسی باید به گونه ای باشد که بتواند سریع تصمیم بگیرد. در شرایطی که مثل این دوره از انتخابات داشتیم اگر جبهه اصلاحات از اول یکپارچه وارد انتخابات می شد قطعا نتیجه چیز دیگری بود اما اتلاف وقت شد و نتیجه چیز دیگری شد. حالا تشکیل پارلمان ممکن است به همین توضیحات من بیانجامد. بهرحال در احزاب یا تشکل ها آنچه که مهم است اول تصمیم گیری و بعد تصمیم سازی است. در هر تشکیلاتی چند نفر هستند که مسئولیت دارند و تصمیماتشان را دیگران می توانند بپذیرند. از این عناوین استفاده کنند و تصمیم سازی و تصمیم گیری را با سرعت انجام بدهند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.