چطور گیاهان را در آب و بدون خاک نگهداری کنیم؟

چطور گیاهان را در آب و بدون خاک نگهداری کنیم؟ شاید این سوال خیلی از شما باشد که اصلا مگر میشود گیاهان رو توی خاک پرورش دهیم؟ در این مطلب قصد دارم از تجربیات چند ساله خودم در نگهداری از گیاهان داخل آب، روش های آن و گیاهان مناسب برای این روش هر آن چیزی که بلدم هستم را برایتان بنویسم.

اینتیتر – آرش شایان؛ خیالتان را همین اول کار راحت کنم که اساسا بهترین بستر برای نگهداری از گیاهان همان خاک های طبیعی هستند که از خاک باغچه، خاک های رسی و حتی ماسه ای، انواع کوکوپیت ها، پرلیت ها و یا خاک برگ مخصوص گیاهان ساخته شدند.

بیشتر بخوانید:

اما این یک حقیقت غیر قابل انکار در نگهداری از گیاهان است. در واقع گیاهان برایشان فرقی نمی کند در چه بستری رشد کنن فقط کافی است مواد مغذی به آنها برسد و نیازهایشان تامین شود. از ان جایی که همیشه انواع خاک ها بستر مناسب تری برای تامین این مواد هستند گیاهان در خاک خوب و مناسب بهتر رشد می کنند.

احتمالا با این حرفهای من کمی نا امید شده باشید ولی نگران نباشید چون انسانها معمولا موجودات کنجکاوی هستند همیشه با ایجاد تغییرات در روند عادی زندگی موجب شگفتی خودشان و دیگران شدند.

روش هیدروپونیک چیست؟

شاید شما هم نام هیدروپونیک به گوشتان خورده باشد. بله درست حدس زدید در واقع هیدروپونیک همان روش نگهداری گیاهان در بستر آب است.

گیاهان آبزی به چه گیاهانی گفته می شود؟

برخی از گیاهان در طبیعت وجود دارند که در آب زندگی رشد و تکثیر می شوند. اکثر این گیاهان به صورت کاملا غرقابی و داخل آب رشد می کنند یعنی تمام برگه ها و ریشه آنها تماما در آب قرار دارد. البته این نوع از گیاهان اکثرا مورد استفاده در آکواریوم های گیاهی ( پلنتاریوم ها ) هستد که در اینجا مورد نظر ما نیست ولی حتما در آینده برایتان کمی از این دسته گیاهان هم میگویم تا کمی با زیبایی ها و جذابیت اون ها هم آشنا بشیم.

چطور گیاهان را در آب و بدون خاک نگهداری کنیم؟

چطور گیاهان آپارتمانی را در آب نگهداری کنیم؟

همان طوری که پیش تر گفتم بستر آبی و یا هر نوع بستر دیگری برای گیاهانمان انتخاب کنیم خیلی فرقی برای گیاه ندارد. به شرطی که هم شرایط را برایش در بستر به لحاظ تغذیه مناسب فراهم کنیم و هم به دلیل رطوبت بالا و دائمی بستر آبی مراقب از بین رفتن ریشه ها و یا بخشی از ساقه گیاهان نشویم.

در این روش نگهداری تجربه شخصی من نشان داده که تقریبا خیلی در نوع گیاهانی که در آب نگهداری میکنیم فرقی نیست. فقط نکته مهم و قابل توجه اینجاست که بعضی از گیاهان مقاومت بهتری در بستر آبی نسبت به بقیه همنوعانشان دارند.

ریشه زایی در آب چطور انجام می شود؟

بهتر است اگر میخواهیم گیاهی را در آب نگهداری کنیم از همان ابتدای کار آنها را در بستر آبی ریشه دار کنیم و تا ادامه حیات برای گیاه راحت باشد. چون جدا کردن گیاه از خاک و نگهداری در آب ممکن است که به گیاه شوک وارد کند و خدایی نکرده ان را از دست بدید.

برای ریشه دار کردن گیاهان بهتر از نقاطی که گیاهان دارای ریشه های هوایی هستند و نقطه اتصال همان بند های ساقه استفاده کنید. بعد از جداسازی از گیاه مادر کافی است که گیاهان را داخل یک ظرف آب قرار بدید. خیلی ها در مورد خود آب سوال می کنند که بهتر است از چه آبی استفاده کنیم؟ آب شیر؟ آب معدنی؟ آب جوشید ؟ اگر از من بپرسید بهترین آب همان آب شیر است که حدود یک شبانه روز کنار گذاشته شده باشد تا کلرش از بین برود و کمتر شود. البته خیلی ها اعتقاد دارند که آب جوشیده ای که سرد شده باشد برای این روش نگهداری خیلی بهتر است. زیرا این آب سبک تر از آب مستقیم از شیر است.

مدت زمان ریشه دار شدن گیاهان در آب چند روز است؟

برای ریشه دار شدن گیاهان نباید عجله کنیم چون ریشه زایی گیاه با گیاه متفاوت است. همین که گیاه در آب تا زمان رویش ریشه ها سالم باشد بهترین نشانه است. اما اگر کمی عجول هستید در بازار و گل فروشی ها می توانید با تهیه هورمون ریشه زایی و استفاده از آنها طبق دستورالعملشان به ریشه زایی گیاه هانتان سرعت بدهید. نکته بعدی هم داشتن نور مناسب و غیر مستقیم به گیاه است. البته بعد از ریشه دار شدن گیاه حتی گیاهان در نور کم آپارتمان ها هم میتوانند به حیاط خودشان در آب ادامه دهند.

چطور گیاهان را در آب و بدون خاک نگهداری کنیم؟

رشد گیاهان در آب چقدر است؟

یکی از نکات مهمی که در نگهداری گیاهان در آب و بدون خاک باید به آن توجه کنیم، کند شدن رشد گیاهان در این روش است. البته این کندی بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مواد مغذی کمتری مثل برخی کودهای موجود مایع که داخل آب آنها ریخته میشود استفاده شود. اگر به گیاهانی که داخل آب نگهداری می کنید به موقع مواد مغذی برسانید تقریبا رشد آنها متعادل تر خواهد شد.

 

اما نکته مهم در این روش، نگهداری و رسیدگی کمتر نسبت به بستر خاکی است. کسانی بیشتر از این روش استقبال می کنند که زمان کمتری برای رسیدگی آبیاری حرص و … گیاهان دارند. چون در واقع رشد کمتر گیاهان در آب و نیاز نداشتن به آبیاری کمک می کند در عین حالی که ما از زیبایی گیاهان لذت می بریم، نیازی به رسیدگی زیاد به آنها را نیز نخواهیم داشت.

چه زمانی آب گیاهان را باید تعویض کنیم؟

در واقع زمان خاصی برای این کار وجود ندارد اما بهترین زمان برای تعویض آب موقعی است که یا آب بوی بدی داشته باشد یا به واسطه فاصله ساقه ها بخشی از آب لجن و لزج شود. در غیر اینصورت گیاه به راحتی در همان آب تا یک ماه بدون مشکل می تواند به حیات خود ادامه دهد.

اما اگر حتما دنبال یک عدد مشخص هستید و دوست دارید مخصوصا به خاطر خط آبی که از جای آب تبخیر شده روی گلدان های شیشه ای که برای نگهداری استفاده می کنید راحت شوید، میتوانید هر دو هفته یک بار بدون اینکه به ریشه ها آسیب بزنید آنها را از گلدان اصلی خارج کرده و قدری به آرامی زیر شیر بشویید. بعد از تمیز کردن گلدان اصلی آن را از آب مانده ای که قبلا کنار گذاشته اید پر کنید و دوباره گیاه را به جای اول خود بازگردانید.

نکته مهم در مورد میزان آب گیاهان این است که اولا فقط ریشه ها باید در آب باشند و نه بیشتر. دوما تا قبل از زمان دو هفته ای تعویض آب، اگر آب گلدان بر اثر تبخیر کم شد به همان میزان ریشه ها مجدد آب گلدان را پر کنید.

مناسب ترین گلدان برای نگهداری از گیاهان در آب کدام است؟

البته محل نگهداری و گلدان گیاهان یک موضوع و انتخاب بر اساس سلیقه است ولی تجربه شخصی من نشان داده که گلدان های شیشه ای هم زیباتر هستند و هم استفاده از آنها به خصوص تنگ های استوانه ای در تمیز کردن و حتی در شکل گیری و فرم گیاهان بهتر از دیگر گلدان ها هستند.

چطور گیاهان را در آب و بدون خاک نگهداری کنیم؟

بهترین گیاهان برای نگهداری در آب کدامند؟

خوب تا اینجا تمامی نکاتی که راجع به نگهداری گیاهان در آب بدون نیاز به خاک بود را برایتان گفتم. فقط در آخر میخواهم چند گیاه مقاوم تر نسبت به بقیه گیاهان آپارتمانی را معرفی کنم تا برای شروع از اینها برای نگهداری استفاده کنید.

  • پتوس
  • نخل شامادورا
  • برگ بیدی
  • گندمی
  • برگ انجیری
  • حسن یوسف
  • رزماری
  • پاپیتال
  • بامبو
  • ارکیده
  • نخل مرداب

امیدوارم از این روش برای نگهداری از گیاهانتان استفاده کنید و از زیبایی آنها بیشتر لذت ببرید. این نکته هم یادتان باشد که گیاهان طبیعی موجودات زنده هستند و فرقی نمیکند که به چه روشی از آنها نگهداری می کنیم. جدای از روش نگهداری باید زمانی را برای پرورش مناسبشان قرار دهیم و از آنها به خوبی مراقبت کنیم تا همیشه گیاهان شاداب و سرزنده ای داشته باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.