راه های کنترل خشم کدامند؟

اگر اغلب اوقات بیش از حد خشمگین و عصبی می شوید و نمی توانید خودتان را آرام کنید، پیشنهاد می کنیم که بدانید، راه های کنترل خشم کدامند؟ و چگونه می توانید آنها را در زندگیتان عملی کنید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ خشم و عصبانیت از جمله احساسات ناخوشایندی هستند که همه ی انسان به دلایل مختلفی آنها را در طول زندگیشان تجربه می کنند. فرقی ندارد در چه سنی باشید و یا در چه سطحی از اجتماع قرار داشته باشید، به هر حال ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید و باعث شود که شما از کوره در بروید و رفتاری تکانشی داشته باشید. این امر موجب می شود که در آن موقعیت نتوانید تصمیم گیری درستی داشته باشید و حتی ممکن است به خودتان و دیگران آسیب وارد کنید. اما نگران نباشید ما اینجا هستیم تا به شما بگویم راه های کنترل خشم کدامند؟ و چگونه می توانید بر اعصاب خودتان در شرایط بحرانی مسلط باشید.

بیشتر بخوانید

به خاطر داشته باشید که قبل از این که روش های تسلط و غلبه بر خشمتان را فرا بگیرد، ابتدا بهتر است که با معنی و مفهوم خشم آشنا شوید و عواملی که به وجود آورنده این احساس در شما بوده اند را شناسایی کنید. مطمئن باشید که با درک و فهم این احساس، می توانید بر آن غلبه کنید و یا از آن در جهت درستی استفاده کنید. از این رو در ادامه به تعریف خشم و چرایی ایجاد این احساس در انسان می پردازیم. با ما همراه باشید تا با خشم ،این قدرت ویرانگر و در عین حال سازنده آشنا شوید.

خشم چیست؟

خشم به عنوان یکی از احساسات منفی شناخته می شود که در مواقع بحرانی به سراغ انسان ها می آید و در قدرت تصمیم گیری آنها اختلال ایجاد میکند. معمولا انسان ها به صورت مختلف احساس خشم و عصبانیت تجربه می کنند. خشم با جنبه های متفاوت فیزیکی و روانی در انسان، آثار خود را نشان می دهد. به عنوان مثال از نظر فیزیکی، اکثر افراد خشم را به عنوان یه گلوله آتشین در سر خود حس می کنند و یا این که آن را در قسمت قفسه سینه خود احساس می کنند. از نظر روانی نیز اکثر انسان ها زمانی که خشمگین می شوند احساس برانگیختگی و یک انرژی افسار گسیخته را در دورن خود تجربه می کنند.

به یاد داشته باشید که خشم هر چقدر هم که احساس ناگواری باشد، انرژی ای را درون انسان ایجاد می کند و افراد می توانند با استفاده از آن انرژی، اهداف خودشان را سازماندهی و پیگیری کنند.

آیا خشم خوب است یا بد؟

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا خشم که چنین احساس ناخوشایندی است در ما وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت همه ی احساساتی که درون انسان وجود دارد، چه مثبت باشند و چه منفی، لازمه ی رشد و بقای انسان هستند. جالب است بدانید که اتفاقا همین احساسات منفی موجب بقای نسل ما آدم ها شده است.

ترس، خشم، عصبانیت، اضطراب، وحشت و بسیاری از احساسات ناخوشایند دیگر، تا به امروز انسان را به حرکت واداشته اند و از او در برابر گزندهای بیرونی مراقبت کرده اند. به عنوان مثال کاملا طبیعی است که انسان ها از سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی وحشت داشته باشند زیرا این وحشت باعث می شود تا آنها اقدام کنند و خانه های خودشان را بر روی گسل های زلزله و مسیر سیلاب ها بنا نکنند. کاملا طبیعی است که انسان ها از اینکه حقشان نادیده گرفته شود، خشمگین شوند. زیرا باعث می شود تا از این خشم در جهت درستی استفاده کنند و برای احقاق حقوقشان بجنگند.

راه های کنترل خشم

زمانی احساس خشم و عصبانیت دردسرساز می شود و جلوی رشد انسان ها را می گیرد که باعث عدم اقدام آنها یا زیاده روی در انجام کاری شود. یعنی اساسا انسان ها را از مدار تعادل خارج کند. این زمانی است که خشم می تواند فاجعه بیافریند و به خود فرد و اطرافیانش آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. به عنوان مثال زمانی که فرد نتواند خشم افسار گسیخته اش را کنترل کند ممکن است دست به خودکشی یا دگرکشی بزند.

این موارد زمانی پیش می آید که فرد نسبت به احساساتی که در او جریان دارند، آگاهی نداشته باشد و عملا نتواند خشم خود را درک و هضم کند. از این رو دست به اعمال فاجعه آفرین میزند. اما اگر خشم و عوامل آن را بشناسد آنگاه می تواند آن را مهار کند و انرژی خشم را در مسیری درست هدایت کند.

صحبت از عوامل خشم شد. زمان آن فرا رسیده است که ببینم اساسا چرا خشمگین می شویم و چه عواملی در ایجاد این احساس تلخ موثر و دخیل هستند.

چرا خشمگین می شویم؟

خشمگین شدن عوامل متفاوتی دارد. این عوامل می توانند از سرچشمه های درونی و بیرونی نشات بگیرند. می پرسید چگونه؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به عوامل درونی مراجعه کنیم. افرادی که بسیار زیاد خودشان را سرزنش می کنند و خود را در هر اتفاقی مقصر میدانند اغلب دارای یک خشم معطوف به خود هستند و به همین علت سعی می کنند به خودشان آسیب وارد کنند.

طبق نظریات روانشناسی این افراد دارای اسنادهای درونی هستند؛ یعنی اینکه هر اتفاقی را به خود ربط میدهند و خودشان را بدترین انسان دنیا می بینند. معمولا این افراد در کودکی از جانب والدین و سرپرستانشان بسیار قضاوت شده و مقصر شناخته شده اند و این قضاوت های سهمگین را درونی کرده اند. به همین خاطر است که همیشه فکر می کنند در هر ماجرای تلخی ردی از آنها وجود دارد.

حال می رویم به سراغ عوامل بیرونی. افرادی که تمامی اتفاقات بد زندگیشان را گردن دیگران می اندازند و آنها را بابت این اتفاقات سرزنش می کنند پیرو اسناد بیرونی هستند؛ یعنی این افراد به هیچ عنوان نقش خود را در اتفاقات بد نمی بینند و صرفا فکر می کنند که دیگران باعث این اتفاقات ناگوار هستند. از این رو خشم معطوف به دیگران را بسیار زیاد تجربه می کنند و سعی دارند با تحقیر و توهین به دیگر افراد این خشم را خالی کنند و از احساس منفی که در درونشان جریان دارد، تهی شوند.

در این میان افرادی هستند که در بین این دو دسته ذکر شده قرار دارند؛ یعنی نه خود را مقصر صد درصد می بیند و نه دیگران را. به نظر آنها مجموعه ای از این عوامل در ایجاد اتفاقات ناگوار تاثیر دارند.

تمرین خودآگاهی

این افراد نسبت به این موضوع آگاهی دارند که به هر حال در زندگی ممکن است تجربیات تلخی اتفاق بیفتد و به این باور رسیده اند که به جای سرزنش خود و دیگران و خالی کردن خشم به صورت نادرست، با روش های مهار و کنترل این احساس آن را در مسیر درست خود قرار دهند و از انرژی آن استفاده کنند تا به رشد و تعالی برسند. در ادامه راه های کنترل خشمی را که این افراد استفاده می کنند را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

راه های کنترل خشم کدامند؟

مهارت ذهن آگاهی، تمرین اتاق سفید ذهن، ورزش کردن، نوشتن و کمک گرفتن از یک روانشناس از جمله راه های کنترل خشم هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی یکی از راه های موثر کنترل خشم است. این تمرین به افرادی که خشم را تجربه میکنند، کمک می کند تا مقداری از موقعیت بحرانی فاصله بگیرند و بتوانند به صورت شفاف فکر کنند.

در این تمرین ابتدا باید چشمهایتان را ببندید و چند نفس عمیق از دیافراگم داشته باشید؛ یعنی تنفس شکمی انجام دهید. سپس با همان چشمان بسته سعی کنید با دقت به صداهای اطرافتان گوش فرا دهید. بعد از آن می توانید چشم هایتان را باز کنید و اشیایی که در اطرافتان قرار دارد را لمس کنید و جزئیات آنها را بیان کنید. این تمرین به شما کمک می کند تا به زمان حال بیایید و از تنش هایی که برایتان ایجاد شده است اندکی فاصله بگیرید.

جالب است بدانید که انجام کارهای خانه مانند ظرف شستن و جارو کشیدن با حواس کامل یکی از تمرین های مهم ذهن آگاهی است. تمرین های ذهن آگاهی را حتی در مواقعی که احساسات خشم را تجربه نمی کنید نیز انجام دهید. زیرا هر چقدر این ذهن آگاهی را بیشتر تمرین کنید در آن ماه تر خواهید شد و در زمانی که خشمگین می شوید، با سرعت بالاتری می توانید بر خشم خود غلبه کنید.

تمرین اتاق سفید ذهن

اتاق سفید ذهن یکی از مهارت هایی است که به شما کمک می کند تا از افکار منفی و خشم برانگیز خلاص شوید.

در این تمرین ابتدا باید در یک جای آرام قرار بگیرد و سپس چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق از راه دیافراگم بکشید. در این مرحله باید دو در ورود و خروج را برای ذهنتان در نظر بگیرد و افکار منفی تان را مانند حیوانات وحشی و سریع تصور کنید.

راه های کنترل خشم

حال زمان آن فرا می رسد تا اجازه ورود افکارتان را بدهید و به سان یک حیوان وحشی اجازه خروجش را صادر کنید. یعنی بگذارید افکارتان به سرعت در این اتاق به ورود و خروج بپردازند و در نهایت ذهنتان را به یک اتاق سفید تبدیل کنید.

این امر به شما کمک می کند تا افکار منفی را پس نزنید و به اندازه کافی به آنها بپردازید. این نکته را به یاد داشته باشید که پس زدن افکار منفی بیشتر باعث آزار و اذیت و ایجاد احساس خشم در شما می شود.

پس با استفاده از این تکنیک به افکارتان اجازه ورود و خروج بدهید. سپس احساس آرامش را تجربه کنید.

ورزش

ورزش راهی بسیار مناسب برای تخلیه خشم و هدایت انرژی آن به مسیری درست است. ورزش علاوه بر اینکه فواید بسیاری برای سلامتی فیزیکی شما دارد، به روان شما نیز کمک می کند و باعث افزایش تمرکز و خودآگاهی در شما می شود. خصوصا ورزش پیاده روی این فرصت را برای شما ایجاد می کند تا با فکری باز به تحلیل و تفکر درباره مشکلات و احساسات آن بپردازید و راه حلی برای آنها بیابید.

نوشتن

یکی از راه های آگاهی نسبت به آنچه که در ذهن و روان ما می گذرد این است که بنویسیم. نوشتن به ما کمک می کند تا نسبت به احساسات و عواطفی که تجربه میکنیم، دانش و آگاهی به دست بیاوریم و همچنین عوامل این احساساتمان را نیز شناسایی کنیم.

خشم

نوشتن، قدرت تحلیل و استدلال ما را افزایش می دهد و به ما اجازه می دهد تا روشن تر و به دور از آشفتگی فکر کنیم. حال شاید بگویید که ممکن است زمانتان برای نوشتن محدود باشد. به شما پیشنهاد میکنیم که همیشه یک کاغذ و خودکار همراه داشته باشید و اگر فکر دردسرساز و منفی به سراغتان آمد آن را یادداشت کنید و بعد از اینکه سرتان خلوت شد راجع به آن فکر کنید و به آن بپردازید.

کمک گرفتن از یک روانشناس

در مطلب ” راه های کنترل خشم کدامند؟ ” می رسیم آخرین راهکار. گاهی ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که عمق و ریشه بسیاری دارد و حل آن به تنهایی از عهده ما برنیاید. این زمان بهتر است تا از یک فرد حرفه ای که روانشناس نام دارد کمک بگیریم.

روانشناسان همانند یک نورافکنی در زندگی ما عمل می کنند و آن نقاطی را که دور از دید ما دور و تاریک هستند را برایمان روشن می کنند تا مسیر درست را پیدا کنیم. آنها به ما مهارت حل مسئله را می آموزند تا با استفاده از این مهارت بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم. زمانی که این مهارت و نحوه استفاده آن را یاد گرفتیم، در مواقعی که خشمگین بشویم می دانیم، که باید چه کارهایی را انجام دهیم.

در این مطلب تلاش کردیم تا با مفهوم خشم و عوامل ایجاد آن آشنا شویم و راه های کنترل خشم را به شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم. قطعا راه های بسیار دیگری برای کنترل این احساس وجود دارند. ما در مطلب ” راه های کنترل خشم کدامند؟ ” سعی کردیم در خلاصه ترین حالت ممکن بهترین و کاربردی ترین روش ها را معرفی کنیم. امیدواریم که این مطلب به شما کمکی کرده باشد. از اینکه با ما همراهی کردید، متشکریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.