رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تشریح فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری در ۱۰۰ روز نخست آغاز کار دولت

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دستاوردهای معاونت علمی و فناوری در ۱۰۰روز نخست آغاز به کار دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی،‌ سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهم فعالیت‌ها و دستاوردهای این معاونت در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم گفت: ارتقای نظام ملی نوآوری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری و نوآوری را هدف قرار داد و توانست سهم دانش در اقتصاد و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سهم معاونت علمی و فناوری در تسهیل دسترسی جامعه به خدمات و دستاوردهای تخصص و دانشی را بالا دانست و گفت: یکی از اهداف کلان نقشه جامع علمی کشور «توسعه علوم و فناوری‌های نوین و نافع، متناسب با اولویت‌ها، نیازها و مزیت‌های نسبی کشور و انتشار و به‌کارگیری آن‌ها در نهادهای مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی» است.

کرمی افزود: بر همین اساس یکی از اولویت‎های اساسی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان دستگاهی فراسازمانی، سیاست‎گذاری، تسهیل‌گری، حمایت‌ و هماهنگی برای توسعه فناوری‎های راهبردی بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه کشور و بسترسازی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته و تبدیل ایده به ثروت به‌ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار کشور است.

به گفته سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر برای تحقق این هدف ۱۰ ستاد توسعه فناوری و یک کارگروه تخصصی متناسب با حوزه‌های راهبردی و اولویت‌دار نقشه جامع علمی کشور در معاونت علمی و فناوری فعالیت می کنند. این ستادها در طول دوره ۱۰۰ روزه اخیر ۱۹۶ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه مورد تصویب برنامه حمایتی ستادهای توسعه راهبردی فناوری قرار گرفته و تعداد ۱۵ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور تعریف و وارد فاز عملیاتی شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: بالغ بر ۲۳ رویداد فناورانه، نشست تخصصی و وبینار در حوزه‌های راهبردی، اولویت‌دار و تخصصی ستادهای توسعه فناوری در راستای مأموریت‌های تعریف شده برای این ستادها در این ۱۰۰ روز برگزار شده است. از دیگر اقدامات مهم انجام‌شده توسط ستادهای مذکور حمایت از طرح‌های کلان با هدف رفع چالش‌های اساسی کشور از طریق توسعه تولید محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری است.

کرمی حمایت از طرح‌های کلان با هدف رفع چالش‌های اساسی کشور از طریق توسعه تولید محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری را دیگر خدمت معاونت علمی و فناوری به جامعه عنوان کرد و گفت: از جمله این طرح‌ها می توان به اتمام مراحل مطالعه و اکتشاف چاه ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان، رونمایی از اتوبوس برقی ایران‌ساخت نمونه EP به منظور کاهش آلایندگی ۲۵ درصدی و کاهش مصرف سوخت ۵۰ درصدی در ناگاون اتوبوس‌رانی کلان شهرها این پروژه با مشارکت و همراهی شهرداری تهران و مشهد در حال طی مسیر است، اتمام نمونه‌سازی خودرو برقی تارا برای تجهیز ناوگان تاکسیرانی کلان شهرها و دستیابی به فناوری ساخت موتورهای الکتریکی خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رونمایی از داروی پیشرفته پرکینرا برای درمان روماتیسم کودکان، تولید واکسن کرونای اسپایکوژن نخستین واکسن تولید ایران‌ساخت بخش خصوصی، تولید موفق و اخذ مجوز ورود به بازار واکسن آنفلونزای فصلی، انجام تست‌های موفق پیش بالینی واکسن کرونا بر پایه پلتفرم MRNA برای نخسیتن بار در کشور و با دانش فنی بومی، رونمایی از واکسن اکتیمای مسری (دام سبک)، رونمایی از واکسن آبزیان استرپتوکوکوزیس/لاکتوکوکوزیس، رونمایی از طرح تولید ۵ محصول مکمل، کنسانتره و افزودنی‌های خوراک دام و طیور و تدوین اطلس فناوری زیرساخت‌های آزمایشگاهی صنعت خودرو دیگر طرح‌های کلان ملی فناوری است.

کرمی در خصوص فناوری های جدید در حوزه شیرین سازی و استحصال آب افزود: افتتاح سامانه تصفیه پساب RO با سیستم ترکیبی بر پایه نانو شهرستان کاشان، تهیه برنامه کلان ارتقاء امنیت غذایی در کشور، حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی با تغییر الگوی کشت ۸ گیاه زراعی منتخب، تدوین اساسنامه و تهیه نقشه‌های آزمایشگاه ملی نخستین سانان متکی بر مشاوره بین‌المللی توسط متخصصان پژوهشگاه رویان، انعقاد قرارداد ایجاد دو مرکز جراحی رباتیک از راه دور در دو شهر بندونگ و جک جاکارتا (اندونزی)، افتتاح سامانه شیرین سازی آب لب شور بوشهر، افتتاح ۶ خانه خلاق و نوآوری، راه‌اندازی نسخه اولیه سامانه اجرایی سازی بازار بهینه سازی انرژی و تهیه و تدوین دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فرآورده‌های سلولی در مطالعات تحقیقاتی و کاربردهای درمانی در دامپزشکی دیگر برنامه‌های ملی اجرا شده در این مدت است.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: طی مدت ۱۰۰ روز، قرارداد ۱۷ طرح جدید با اعتبار کل ۴/۲۵۶ میلیارد تومان منعقد شده است. از این مبلغ ۵۱ درصد سهم معاونت و ۴۹ درصد سهم سایر دستگاه‌ها است. در حال حاضر ۱۶۳ طرح جاری و فعال با اعتبار کل ۱۴۹۱ میلیارد تومان در مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری در حال اجرا است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه این گزارش، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد فرابخشی در بدنه اجرایی دولت، ماموریت اساسی خود را تلاش برای تحقق «اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان» تعریف کرده است، گفت: این نهاد به عنوان یکی از بازیگران اصلی سیاست‌گذار در این حوزه و با هدف ارتقای این زیست‌بوم سه مأموریت اصلی برای خود در نظر گرفته است.

به گفته کرمی، در همین راستا نیز ستادها تلاش‌هایی برای تحقق این اقتصاد در کشور با اجرایی کردن برنامه‌هایی در سطح ملی کرده‌اند یکی از این عرصه‌ها شکل گیری خانه‌های خلاق در کشور است.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در توضیح هر یک از این خانه ها گفت: خانه خلاق و نوآوری همارا، در حوزه تولید محتوا و رسانه های دیداری و شنیداری، خانه خلاق و نوآوری تقوی گرگان، در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با تمرکز بر گردشگری، خانه خلاق و نوآوری دانادل، با اولویت نوآوری های اجتماعی و صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان، خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم، یک پلت فرم نوآوری و آموزشی در حوزه آموزش و یادگیری، خانه خلاق و نوآوری جامپا، در حوزه توانمندسازی جوانان و آموزش مهارت مبتنی بر اشتغال کودکان کار و خانه خلاق و نوآوری همشهری، در حوزه رسانه و ارتباطات و محتوای دیجیتال افتتاح شدند.

کرمی به دیگر موارد اقدامات ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: حمایت از اعطای سیدمانی به ۱۲ خانه خلاق و نوآوری و تایید و صدور ۲۵ گواهی خانه خلاق و نوآوری از جمله اقدامات این ستاد در ۱۰۰ روز نخست فعالیت در دولت جدید بوده است.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره ضرورت اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات گفت و ادامه داد: به منظور استفاده از ظرفیت شرکت‌ها و موسسات دارای توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه در مناطق کمتر برخوردار، پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، شرکت‌های نقش آفرین در حل مسایل راهبردی و اساسی کشور و همچنین توجه ویژه به شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی، خلاق، علوم انسانی و اجتماعی، شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۳ که از مدتی قبل در مرکز موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف کردیم را در مسیر توسعه بیشتر مورد حمایت قرار دادیم.

کرمی با بیان اینکه در این بخش از نوع دانش بنیانی، به مناطق کمتر برخوردار، شرکت‌های نقش‌آفرین در حل مسائل اساسی کشور، صنایع فرهنگی و خلاق و پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری توجه ویژه‌ای شده است، گفت: زیرساخت راه‌اندازی یک کسب‌وکار در تهران با سایر استان‌ها متفاوت است از این رو درصدد برآمدیم تا معیارها و مشوق های خاص ‌تری برای ارزیابی و اخذ مجوز دانش‌بنیانی برای شرکت‌های مستقر در مناطق محروم و کم برخوردار در نظر بگیریم.

رییس ستاد اجرایی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم و صنایع خلاق با اشاره به نقش این ستاد در توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: در راستای حمایت حداکثری از فرایند استعدادیابی و شتاب روند ایده تا پدیده، تدوین و به روزرسانی آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های خلاق و خانه های خلاق و نوآوری را در ۱۰۰ روز گذشته به انجام رساندیم.

کرمی با بیان انجام اقدامات اولیه جهت تهیه پشتیبان سند برای تنظیم برنامه عملیاتی سند ملی توسعه فناوری­های فرهنگی و نرم، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در نمایشگاه ایران‌ساخت و راه‌اندازی خط اعتباری ویژه برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های خلاق فعال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و حمایت، تائید و تقویت خانه های خلاق و نوآوری با استفاده از منابع صندوق خلاق و تبصره ۱۸ از جمله مواردی بوده که با حمایت معاونت علمی در این مدت صورت گرفته است.

رئیس ستاد اجرایی سازی سند توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق با اشاره به تداوم روند حمایت و ایجاد خانه های خلاق و نوآوری در کشور و توسعه این خانه ها در شهرها و استان های مختلف گفت: در این مدت، ۶ خانه خلاق و نوآوری تحت عناوین گرگان، همارا، راه ابریشم، دانادل، جامپا، همشهری افتتاح شد.

توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور

کرمی در ادامه با اشاره به تلاش‌های معاونت علمی و فناوری برای توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی در کشور طی ۱۰۰ روز اخیر، گفت: همکاری و تعامل با بخش خصوصی و اداره کل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو برای تشکیل کمیته ملی زالو و تهیه و تدوین سه دستور‌العمل اجرایی، تدوین برنامه تولید و فرآوری گیاهان دارویی و رایزنی برای افزودن آن در سند راهبردی امنیت غذایی کشور و برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی با محوریت آموزش، پژوهش و درمان-کووید ۱۹ و فرهنگ و هنر در آبان ۱۴۰۰ از جمله این اقدامات است.

تصویب ۱۴ طرح در حوزه توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد و ساخت

وی در ادامه بیان کرد: ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت نیز به عنوان یکی از پیشتازان این عرصه در کشور هم با اقداماتی چون تصویب ۱۴ طرح در حوزه توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد و ساخت، پیگیری ارتقا و فعال‌سازی بیش از ۶ مورد از اجزای اکوسیستم نوآوری تخصصی حوزه فعالیت ستاد (شامل ۲ شتابدهنده، ۱ مرکز نوآوری، ۱ آزمایشگاه، ۱سامانه کلینیک صنعت، و ۱ مرکز توانمندسازی ساخت افزایشی) در این زمینه گام‌های موثری برداشت.

حمایت از به نتیجه رسیدن ۵ محصول و فناوری شناختی

کرمی همچنین با اشاره به تلاش‌های ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری طی این مدت، گفت: تهیه اساسنامه آزمایشگاه ملی نخستی‌سانان به عنوان یک آزمایشگاه مرجع با همکاری پژوهشگاه رویان، راحی و تهیه نقشه‌های آزمایشگاه ملی نخستی‌سانان متکی بر مشاوره بین‌المللی توسط متخصصان پژوهشگاه رویان و کشور، حمایت از به نتیجه رسیدن ۵ محصول و فناوری شناختی مورد استفاده در پژوهش و بالین و اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و غیره نیز تلاش‌هایی است که برای توسعه علوم شناختی در کشور انجام شده است.

حمایت از اجرایی شدن طرح‌های حوزه نانوفناوری

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ستاد نانو یکی از قدیمی‌ترین ستادهای فعال در معاونت علمی و فناوری است، اظهار کرد: حمایت از طرح‌های تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان نظیر پروژه حذف فلزات سنگین، افتتاح سامانه شیرین‌سازی آب لب شور بوشهر، تجاری‌سازی و ورود به بازار نانو دارو برای سرطان، پادینکس، درمان سرطان سینه و افتتاح سامانه تصفیه پساب RO با سیستم ترکیبی بر پایه نانو شهرستان کاشان از اقدامات این ستاد در ۴ ماه اخیر است.

انعقاد قرارداد خرید تضمینی از واکسن‌سازان داخلی

کرمی، در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری و پیگیری انعقاد قرارداد خرید تضمینی از واکسن‌سازان داخلی با دریافت تضامین از بخش خصوصی، گفت: این ستاد، در روزمه کاری خود طی این ۱۰۰ روز، رونمایی از واکسن اسپرپتوکوکوزیس/لاکتوکوکوزیس، رونمایی از واکسن اکتیمای مسری، بررسی پرونده‌های دارویی شرکت‌های متقاضی تولید واکسن در سازمان غذا و دارو و تاکید بر توان واقعی تولید داخل و لزوم دسترسی و واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن، تا مهرماه ۱۴۰۰ را به ثبت رسانده است.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را دیگر برگ زرین این تلاش‌ها عنوان کرد و گفت: نیازسنجی و تعیین اولویت‌ها در حوزه داروهای بیولوژیک، شیمیایی و حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارائه بسته حمایتی ۱۰ ساله با ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان، انعقاد قراردادهای حمایتی از ۵ طرح در حوزه تولید کیت و تجهیزات، تولید فرآورده بیولوژیک استراتژیک و تاسیس شتاب‌دهنده حوزه کیت‌های تشخیصی انسانی و رونمایی از داروی پیشرفته پرکینرا برای درمان روماتیسم کودکان به‌عنوان دومین تولیدکننده این دارو در جهان از جمله این تلاش‌ها است.

حمایت ۱۳ طرح فناورانه در حوزه پیک‌سایی و بهینه‌سازی مصرف انرژی

کرمی با اشاره به اقدامات ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی نیز، بیان کرد: از جمله این اقدامات می توان به حمایت ۱۳ طرح فناورانه در حوزه پیک سایی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، حمایت ۱۲ طرح فناورانه در حوزه تجهیزات و ماشین آلات نفت و گاز، حمایت ۶ طرح فناورانه در حوزه کاتالیست و مواد شیمیایی، حمایت ۴ طرح فناورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت ۵ طرح فناورانه در بالادست نفت و گاز اشاره کرد.

راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری سلول‌های بنیادی

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق فعالیت‌های حوزه سلول بنیادی را دیگر حوزه فعالیت معاونت علمی دانست و گفت: راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری سلول‌های بنیادی، افزایش دانش کاربردی سلول‌درمانی در بین متخصصین با حمایت از توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی و توانمندسازی متخصصان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با عقد موافقت‌نامه با دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز و کرمان و تهیه و تنظیم دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فرآورده‌های سلولی در مطالعات تحقیقاتی و کاربردهای درمانی در دامپزشکی و پیگیری ابلاغ آن از سازمان دامپزشکی کشور از جمله اقدامات این ستاد است.

حمایت از ۲۰ طرح توسعه فناوری در حوزه خودرو و حمل و نقل

کرمی با اشاره به فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری، بیان کرد: در این حوزه نیز برخی اقدامات قابل ذکری چون حمایت از ۲۰ طرح توسعه فناوری در حوزه خودرو و حمل و نقل، حمایت از ۱۴ طرح توسعه فناوری در پهپادی، حمایت از ۶ طرح توسعه فناوری در حوزه دریایی، حمایت از ۹ طرح توسعه فناوری در حوزه ژئوماتیک و حمایت از ۳ طرح توسعه فناوری در حوزه هوایی و فضایی به مرحله اجرا رسانده است.

حمایت از شتابدهنده‌های تخصصی حوزه اقتصاد دیجیتال

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، دیگر حوزه تخصصی فعالیت معاونت علمی و فناوری را اقتصاد دیجیتال و هوضشمندسازی عنوان کرد و گفت: در این عرصه نیز ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تلاش‌هایی چون حمایت از ۱۶ طرح فناورانه در حوزه‌های تخصصی از قبیل: حوزه فناوری اطلاعات، امنیت شبکه ملی اطلاعات، بلاکچین و کوانتوم، حمایت از شتابدهنده‌های تخصصی در حوزه‌های سخت افزاری و میکرو الکترونیک سلامت دیجیتال فناوری اطلاعات و بلاکچین اینترنت اشیا و حمایت از ۳ بوت کمپ تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را به نتیجه رسانده است.

توسعه فناوری‌های حوزه آب

کرمی در ادامه به نقش کارگروه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اشاره کرد و افزود: از جمله این اقدامات می توان به اتمام مراحل مطالعه و اکتشاف چاه ژرف در منطقه سیستان با اتمام حفاری بهره برداری از چاه به عمق ۱۸۰۰ متر و نصب و راه اندازی پمپ درون چاهی ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و پمپاژ آب به میزان ۴۰ لیتر بر ثانیه، توسعه فناوری ساخت قطعه براکت برای قفس‌های پرورش ماهی و رونمایی از اولین مزرعه بومی پرورش ماهی در قفس در دریا با ظرفیت ۳۷۵ تن تولید در هر دوره، توسعه فناوری و بومی‌سازی بازیافت پسماندهای الکترونیک و استحصال فلزات گران بها و بومی‌سازی و توسعه فناوری دستگاه‌های نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در مناطق و روستاهای استان بوشهر اشاره کرد.

تصویب ۶۵ طرح برای دریافت حمایت در تجاری‌سازی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حمایت از طرح‌های تجاری‌سازی نوآوری و فناوری برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور را گام بعدی معاونت علمی و فناوری برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری عنوان کرد و گفت: برگزاری ۲۵ جلسه توسط کارگروه ارزیابی تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منجر به تصویب ۶۵ طرح ارسالی به مبلغ بیش از ۸۹ میلیون ریال شد. همچنین این تلاش‌ها در این مدت منجر به معرفی ۱۹ محصول دانش‌بنیان و ۵ محصول فناورانه برای اخذ گواهی‌نامه انطباق (COC) و گواهی‌نامه محصول (COP) به ادارات کل استاندارد استان‌ها شده است.

توسعه محیط کسب‌وکار و حمایت از رشد و رقابت‌پذیری شرکت‌ها

کرمی با اشاره به ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: طی ۱۰۰ رزو اخیر، ۲۶۲ مورد تسهیلات نظام وظیفه، ۲۰ مورد معافیت گمرکی، ۴۲۹ حمایت بیمه‌ای، ۴۰ مورد حمایت برای استقرار در اماکن مسکونی و ۳۱۳ خدمات توانمندسازی ارائه شده است.

رئیس ستاد اجرایی سازی سند توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق، با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در آذرماه سال ۹۹، بیان کرد: این نمایشگاه که با هدف کلی تقویت اقتصاد مقاومتی برگزار می شود، مقاومتی برگزار شد، با حمایت از صنعتگران، پژوهشگران و فناوران کشور برای بومی‌سازی فناوری ساخت تجهیزات وارداتی، توانسته است به عرضه و فروش قابل‌توجه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته و دانش‌بنیان در کشور کمک کند.

فروش یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی تجهیزات آزمایشگاهی

وی همچنین گفت: میزان فروش نمایشگاه از مرداد تا آبان ماه ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود و حدود ۹۸۶ محصول جدید ثبت شده نیز در نهمین دوره نمایشگاه ارائه شد.

کرمی برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی حوزه آزمایشگاه‌های پیش بالینی و مراکز آموزش مهارت‌های بالینی، نمایشگاه دستاوردهای حوزه توان‌بخشی و نمایشگاه محصولات برتر نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را از جمله عملکردهای قابل توجه نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران دانست.

تسهیل دسترسی به تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه دسترسی به سرویس‌ها و خدمات آزمایشگاهی با مشکلات زیادی همراه بود، گفت: در کشور ما با وجود سرمایه‌گذاری زیاد در خرید تجهیزات پیشرفته و ایجاد آزمایشگاه‌های مختلف، همیشه به دلیل ناکارآمدی سیستم خدمات دهی این آزمایشگاه‌ها، محققان با مشکل دسترسی به این خدمات مواجه بودند.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پاسخ به این معضل، شبکه‌ای از توانمندی‌های آزمایشگاهی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی ایجاد کرد تا هم‌افزایی‌ها در این حوزه بیشتر شود و خدمات آزمایشگاهی ارتقا یابد.

عضویت ۷۸ مجموعه آزمایشگاهی جدید

به گفته کرمی، در صد روز گذشته ۷۸ آزمایشگاه با ارائه یک هزار و ۷۲۷ دستگاه و برگزاری ۸ هزار و ۷۳ آزمون به عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درآمدند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: همچنین طی این مدت ۳ هزار و ۶۹۰ عضو جدید به باشگاه مشتریان این شبکه پیوستند و ۱۰۶ میلیارد ریال نیز اعتبارات مالی توسط شبکه به ثبت رسید. به علاوه در این مدت حمایتی ۶ میلیارد ریالی از ۵۲ آزمایشگاه عضو شبکه به عمل آمده است.

ارتقای نظام تأمین مالی نوآوری

وی به اقدامات معاونت علمی و فناوری برای حمایت از اشتغال افراد تحصیلکرده در شرکتهای دانش بنیان و و خلاق اشاره کرد و گفت: این اقدامات در قالب عقد قرارداد عاملیت ۲۵۵۰۰ میلیارد ریالی از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ با بانک های عامل تجارت و آینده اجرایی شده است.

ستاری همچنین بیان کرد: راه‌اندازی سامانه ارزیابی طرح‌های استانی و بارگذاری حدود ۴ هزار میلیارد ریال طرح از سوی استان‌ها، پیگیری و انعقاد موافقتنامه اعتبارات تملک و دارایی با سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای بند ۱ ماده ۳ دستور العمل تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور وغیره نیز دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارتقای نظام تأمین مالی نوآوری است.

طراحی و تولید بومی پیکره هوش مصنوعی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این گزارش با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه پیکره هوش مصنوعی در کشور، گفت: تامین نیازهای کشور در حوزه هوش مصنوعی یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری است. بر همین اساس پروژه حمایت از تولید پیکره برای کاربردهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی را مورد حمایت قرار داد. تولید پیکره‌هایی در زمینه‌های مورد نیاز کشور مانند پردازش متن، پردازش تصویر، پردازش گفتار، داده‌کاوی و حوزه‌های پزشکی.

کرمی افزود: در همین راستا ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از تولید پیکره برای کاربردهای مختلف درحوزه هوش مصنوعی، از طرح‌های فناورانه این حوزه در قالب اعطاء تسهیلات بلاعوض و وام حمایت کرده است.

حمایت از ماشین‌سازی بومی

وی در بخش دیگری از این گزارش صدروزه به برنامه ماشین‌سازی اشاره کرد و با تاکید بر رفع موانع موجود بر سر راه این کار، گفت: صنعت ماشین سازی، یکی از صنایع حساس و گلوگاهی برای توسعه سایر بخش ها و صنایع است. وابستگی در این صنعت یکی از مهم ترین موانع توسعه صنعتی کشورها است به همین دلیل توسعه آن به یکی از اولویت‌های دولت‌ها بدل شده است.

کرمی افزود: سالها است که بازار بزرگ و سودده این صنعت راهبردی به بهانه حمایت از حفظ و افزایش ظرفیت تولید به دست واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی افتاده است. براساس برآوردهای انجام شده سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد دلار ماشین آلات صنعتی به کشور وارد می شود که سهمی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل واردات سالانه کشور را به خود اختصاص داده است.

اجرایی شدن ۵ طرح در صندوق راه ابریشم

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی در معاونت علمی و فناوری، گفت: از جمله این برنامه‌ها می توان به ۵ طرح مشترک با اعتبار۱۵۰ میلیارد ریال، ۴ کارگاه بین‌المللی مشترک با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال و اجرایی کردن پروژه‌های مصوب قبلی در صندوق راه ابریشم، دریافت ۲۱۷ طرح مشترک، تایید ۲۷ طرح در اولویت و تصویب بین ۲۰ الی ۲۷ طرح در هفته آتی به اعتبار ۲۰ تا ۲۷ میلیارد ریال در بنیاد ملی علوم طبیعی چین و اعزام دو پژوهشگر جهت فرصت مطالعاتی به اعتبار ۵۸۰ میلیارد ریال در موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها اشاره کرد.

کرمی در ادامه با تاکید بر اجرای برنامه‌های ترویجی، اظهار کرد: همایش پلاسما برای معرفی برترین روش‌های آموزشی و دستاوردهای علمی برجسته با حضور ۱۳۰۰ مخاطب، برگزازی دوره دوم جشنواره پاناسه و ارائه‌ پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی در قالب ویدئوهای سه‌دقیقه‌ای برای عموم از جمله این برنامه‌ها است.

شتاب گرفتن ثبت اختراعات

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: دفتر مالکیت فکری در سال ۸۴ به عنوان بخشی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو فعالیت خود را آغاز کرد. در طی ۱۰۰ روز اخیر به این کانون ۱۴۷ تقاضانامه براتی ثبت پتنت ارائه شده که از این میان، ۶۲ تقاضانامه‌ ارزیابی شد، ۲۰ تعداد ثبت PCT انجام شده، تعداد ثبت خارجی انجام شده و تعداد ثبت خارجی انجام شده و غیره عملیاتی شده است.

تاسیس ۴ کانون تخصصی

وی با اشاره به شکل گیری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار به عنوان نهادی تصمیم‌ساز و تشکلی غیردولتی و غیرانتفاعی تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: این کانون با هدف افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیم‌سازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیت‌های بازار، صنعت و دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و ارتقای نظام نوآوری بخشی در عرصه توسعه و تولید کالا یا خدمات خاص تشکیل شده است.

کرمی در ادامه بیان کرد: طی این مدت ۴ کانون جدید در حوزه های تجهیزات و ملزومات پزشکی، تجهیزات ورزشی، مرغ و طیور و چرم طبیعی ایجاد شده است.

همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور، اظهار کرد: از طریق برنامه مذکور تا امروز بیش از ۴۵۰ نفر از متخصصان و کارآفرینان بین المللی شناسایی، و موفق به بهره‌مندی از دفترچه اقامت ویژه شده‌اند. همچنین در سال جاری با همکاری سفیر محترم ایران در افغانستان و معاونت علمی و فناوری ۱۰۰ نفر اول کنکور سراسری دوره کارشناسی افغانستان شناسایی که تعداد ۶۸ نفر از این افراد جهت ادامه تحصیل در دانشگاه¬های شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی موفق به کسب بورسیه از طریق برنامه مذکور شده‌اند.

توسعه زیست‌بوم خلاق و فناوری

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری را دیگر فعالیت معاونت عنوان کرد و گفت: اعطای مجوز به ۶ شتابدهنده در حوزه فناوری اطلاعات، هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال، ۴ شتابدهنده در حوزه حمل و نقل و هوافضا، ۲ شتابدهنده در حوزه آب و انرژی، ۷ شتابدهنده در حوزه صنایع نرم و خلاق، ۶ شتابدهنده در حوزه آموزش، کارآفرینی و کسب و کار، ۴ شتابدهنده در حوزه پزشکی و سلامت و ۴ شتابدهنده در حوزه سخت افزار از جمله اقدامات در این حوزه است.

کرمی در ادامه با اشاره به راه اندازی مراکز نوآوری در این ۱۰۰ روز، بیان کرد: ایجاد برج فناوری شماره دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرکز نوآوری نوفل لوشاتو با همکاری سازمان اوقاف، مرکز نوآوری قوه مقننه با مشارکت مجلس شورای اسلامی، مرکز نوآوری و شتابدهی دیپوینت (در حوزه لوازم خانگی) با مشارکت بخش خصوصی (شرکت دیپوینت)، مرکز نوآوری صنایع دریایی مکران با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی (پردیس شهید عباسپور)، مرکز نوآوری مکانیک و انرژی با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی (پردیس شهید عباسپور) و مرکز نوآوری جمپا با شراکت آموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران نیز از جمله این اقدامات است.

ایجاد کارخانه‌های نوآوری

کرمی دیگر تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ایجاد کارخانه‌های نوآوری عنوان کرد و گفت: افتتاح کارخانه نوآوری گلستان، انعقاد تفاهمنامه ایجاد کارخانه نوآوری صنایع دریایی استان هرمزگان با مشارکت مشارکت نیروی دریایی ارتش. این کارخانه نوآوری از جمله اقدامات معاونت علمی ئو فناوری ریاست جمهوری طی ۱۰۰ روز اخیر محسوب می شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.