چطور خودمان را ببخشیم؟ + معرفی راهکارها

همه ی ما انسان ها در طول زندگیمان مرتکب خطاهایی می شویم و به دنبال آن احساس گناه گریبان ما را می گیرد. اما  باید یاد بگیریم که چطور خودمان را ببخشیم و به زندگی ادامه دهیم. در این مطلب به معرفی راهکارهایی در این زمینه خواهیم پرداخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، بخشش، کلمه ای بزرگ با مفاهیم دگرگون کننده است. با این حال، زمانی که کلمه خود را به آن اضافه می کنید، دگرگون‌ تر می‌ شود؛ خودبخشی.

بیشتر بخوانید:

این مورد بارها اثبات شده است که انسان ها می توانند کمی بیش از حد به خودشان سخت بگیرند. به عنوان مثال وقتی اشتباهی مرتکب می شوید، بی نهایت خود را به خاطر آن سرزنش می کنید. وقتی رابطه عاشقانه تان به نتیجه نمی رسد، به خاطر آن احساس گناه می کنید. وقتی چیزی می گویید که چندان ایده آل نیست، خودتان را به خاطر اینکه خونسردی خود را حفظ نکرده اید، سرزنش می کنید.

اما واقعیت اینجاست که انسان ها خطا می کنند و گاهی حرف هایی را می زنند که نباید بیان کنند. کارهایی را انجام می دهند که طبق برنامه پیش نمی روند. این موارد همه طبیعی و بخشی از سفر زندگی انسانی است.

احساس گناه

احساس گناه یکی دیگر از مواردی است که بخشی از زندگی انسان است. طبیعی است آن را احساس کنید و مهم است که آن را بپذیرید. اما اجازه ندهید خیلی طولانی بماند. احساس گناه را به عنوان یک مقیم دائم به خانه خود دعوت نکنید زیرا بار سنگینی است که نمی توانید آن را تحمل کنید. احساس گناه شما را در گذشته تان اسیر می کند و از حرکت به جلو باز می دارد.

احساس گناه باعث می‌ شود تا از حضور در کنار مردم بترسید. اگر اجازه دهید که این احساس وجودتان را تصرف کند، تنش و اضطراب شما را فرا میگیرد و شانه هایتان از حمل بار گناه، درد فیزیکی را نیز احساس می کنند.

چطور خودمان را ببخشیم؟

شما میتوانید اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها درس بگیرید. می توانید با اشتباهاتتان رشد کرده و از طریق آنها تکامل پیدا کنید. اما نمی توانید در آنها بمانید. باید متوجه باشید که آنها اتفاق افتاده اند و اکنون در گذشته هستند. باید به زندگی ادامه دهید و درک کنید که زمان رها کردن و بخشش فرا رسیده است.

راهکارهای بخشش خود به شرح زیر است:

۱. گناهی که احساس می کنید را بپذیرید. انکار  فقط به آن قدرت بیشتری می دهد.

۲. به جای من مقصرم بگویید: من احساس گناه می کنم. این موضوع روشن می‌ کند که احساس گناه بخشی دائمی از شخصیت شما نیست، بلکه یک احساس موقتی است که محو می‌ شود.

۳.بگویید: متاسفم. این جمله را به خود یا به فردی که ممکن است آزار داده باشید، بگویید. این بخش مهمی از بخشش است که شفا را آغاز می کند.

چطور خودمان را ببخشیم؟

۴. به خود یادآوری کنید که درحال انجام بهترین کار هستید. واقعیت اینجاست در هر لحظه از زمان، با دانشی که داریم بهترین کار را انجام می دهیم. این را به خاطر داشته باشید.

۵. از اشتباهتان درس بگیرید و رشد کنید. اگر اشتباه آشکاری را انجام داده اید، به این فکر کنید که چگونه می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید.

۶. صبور باشید. بخشیدن خود می تواند سخت تر از بخشیدن دیگران باشد و اشکالی ندارد زیرا طبیعی است. به فرآیند خود بخششی اعتماد کنید و مراحل را تا زمانی که نیاز دارید تکرار کرده و با خود صبور و مهربان باشید.

۷.ببخشید. خودتان را ببخشید زیرا شما کامل نیستید. شما انسان هستید و بهترین چیز در موردتان این است که واقعی هستید. خودتان را به خاطر عیب هایتان ببخشید. همه ما آنها را داریم و آنها ما را همان چیزی می کنند که هستیم.

به خاطر اشتباهات گذشته خودتان را ببخشید. شما همیشه با دانشی که داشتید بهترین کار را انجام داده اید. شما هر روز بهترین کار خود را انجام خواهید داد و این کافی است. خودتان را به خاطر اشتباهاتی که کردید، ببخشید. آنها بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هستند و اغلب بزرگترین و با معنی ترین معلمان ما هستند.

خودتان را به خاطر افکار بدی که دارید نیز ببخشید. همه ما آنها را داریم و این واقعیت که شما آنها را می پذیرید یک پیروزی کوچک است که باید جشن گرفت. خود را به خاطر مواقعی که کوتاهی کرده اید و چیزی گفته اید که قصد نداشتید، ببخشید. این بخشی از انسان بودن و بخشی از یک موجود عاطفی است.

خود را به خاطر شکست هایتان ببخشید. آنها شما را به فردی که امروز هستید، تبدیل کرده اند. به یاد داشته باشید، قبل از اینکه آلیس به سرزمین عجایب برسد، مجبور شد سقوط کند. گاهی اوقات این سقوط شما را به سرزمین عجایب هدایت می کند. خودتان را به خاطر سقوط ها ببخشید.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.