آیا شبکه های اجتماعی بر انگیزه ورزش کردن تاثیر می گذارند؟

در این مطلب بررسی خواهیم کرد که آیا شبکه های اجتماعی بر انگیزه ورزش کردن تاثیر می گذارند؟

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی،‌ آیا به طور عجیبی نگران زیبایی ظاهرتان شده اید؟ آیا برای بهبود ظاهرتان ورزش می کنید یا برای لذت این فعالیت را انجام می دهید؟ آیا تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار گرفته اید که اغلب محتوایی در مورد تیپ ها و بدن های ایده‌ آل را به ما نشان می دهند؟

بیشتر بخوانید:

قرار گرفتن در معرض رسانه ها و شبکه های اجتماعی اغلب با نارضایتی و تصویر منفی از بدن مرتبط است. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی این امکان را برای  کاربران به وجود می آورند تا از فیلترهایی برای بهبود عکس ها و ظاهرشان استفاده کرده و آن را آپلود کنند. همچنین کاربران اغلب خود را با معیارهای ایده‌ آل و شاید تا حدی غیرواقعی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند، مقایسه می‌ کنند که منجر به احساس بی‌کفایتی آنها شده و در نتیجه به فکر رژیم غذایی و ورزش می افتند.

شبکه های اجتماعی از بسیاری جهات با رسانه های سنتی متفاوت هستند. امروزه در شبکه های اجتماعی، خودنمایی بسیار اتفاق می افتد و محتواهای شخصی بیشتری را می توان در این شبکه ها به اشتراک گذاشت. همچنین دسترسی به این شبکه ها نامحدود است و به کاربران امکان می‌ دهد در هر زمان محتوایی مانند عکس‌ ها و ویدیوها  را مشاهده کنند.

مقایسه اجتماعی فرآیندی است که به موجب آن افراد خودشان را با همسالان خود مقایسه می کنند و این امر در اوایل نوجوانی آغاز می شود. تصویر منفی از بدن از جمله مقایسه‌ های اجتماعی ای است که روند افزایشی دارد و در افراد جوان به چشم می خورد. به گونه ای که وقتی افراد مدل را در فشن شوها نگاه می کنند این مقایسه قدرت بیشتری می گیرد.

در این میان زنانی که تصاویر بدنی مثبتی دارند بیان می کنند که ورزش منظم وسیله‌ ای برای افزایش تندرستی آنها به جای کاهش وزن با رژیمهای سخت است. اما سوال اینجاست که آیا شبکه های اجتماعی نیز بر انگیزه ورزش کردن تاثیری دارند؟  در این رابطه مطالعه‌ ای که به ورزش و رژیم غذایی اجباری در زنانی که برنامه‌ های ورزشی خود را در اینستاگرام منتشر کرده‌اند، نشان می‌ دهد که انهایی که چنین تصاویری را منتشر کرده‌ا ند، در مقایسه با گروه کنترلی که تصاویر مربوط به سفر را منتشر کرده‌ اند، امتیاز بالاتری در معیارهای ورزش اجباری و تمایل به لاغری کسب کرده‌ اند. بنابراین باید دید آیا شبکه های اجتماعی افراد را به ورزش بیشتر تشویق می‌ کنند و اگر این چنین است، به چه دلایلی؟

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، رابطه بین قرار گرفتن در معرض شبکه های اجتماعی و تصویر بدن در زنان بررسی شده است. به طور خاص، این مطالعه به دنبال بررسی رابطه بین قرار گرفتن در معرض فیس بوک، اینستاگرام و پینترست و ارتباط آنها با سه جنبه زیر است که در ادامه شرح آنها می پردازیم.

لاغری ایده آل: در این جنبه میزان پذیرش ایده‌ آل‌ های تعریف‌ شده اجتماعی در مورد جذابیت، و اتخاذ رفتاری مطابق با آن، برای مثال موافقت با جمله زنانی که خوش اندام هستند جذاب‌ ترند، مطرح است.

هوشیاری بدنی به صورت عینی: در این جنبه فرد مشغله فکری در مورد اینکه بدنش برای دیگران چگونه به نظر می رسد را دارد. آگاهی بدن عینی شامل نظارت بر بدن، پذیرش ایده‌ آل‌ های زیبایی خاص فرهنگی و ارزیابی‌ های ظاهری از خود است.

انگیزه ورزش: در این جنبه فرد به دنبال کنترل وزن یا حفظ تناسب اندام است.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که زمانی که شرکت‌ کنندگان زن در شبکه های اجتماعی سپری می‌ کردند با سطوح بالاتری از لاغری ایده‌ آل‌، هوشیاری بدنی عینی و انگیزه ورزش مرتبط بود. به طور خاص، افرادی که زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می‌ گذرانند، در هر سه معیار در مقایسه با زنانی که زمان کمتری را در روز در این شبکه ها می‌ گذرانند، امتیاز بیشتری کسب کردند.

یکی از دلایل این است که شبکه های اجتماعی برای مقایسه و ارزیابی خود استفاده می شود. در ابتدا مقایسه ممکن است الهام بخش باشد، اما با گذشت زمان، زنان ممکن است ناامید شوند که منجر به نارضایتی از بدن می شود. مطالعات قبلی نیز نشان داده‌ اند که افرادی که سطوح بالایی از ایده‌ آل‌ سازی را گزارش می‌ کنند، از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

آگاهی بدن به صورت عینی به نظارت بر بدن، پذیرش آرمان های زیبایی فرهنگی و ارزیابی از خود تقسیم می شود. ممکن است قرار گرفتن در معرض شبکه های اجتماعی سطوح آگاهی بدنی را در میان زنان افزایش دهد.

نتایج مطالعه حاضر تایید می کند که زمان صرف شده در فیس بوک، اینستاگرام و پینترست به طور قابل توجهی سطوح انگیزه ورزش را پیش بینی می کند.

شرکت کنندگان در مطالعه حاضر در سنین مشابهی بودند و تحقیقات آینده احتمالا باید تاثیرات استفاده از فیس بوک، اینستاگرام و پینترست را بر نگرانی از تصویر بدن در مردان و افراد مسن بررسی کند.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.