روسیه، اوکراین را به مرگ گرفته تا به تب راضی شود

محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین الملل درباره جنگ روسیه و اوکراین و شروط اتمام این جنگ اظهار داشت: در این خصوص دو تحلیل وجود دارد. یکی از تحلیل ها این است که روسیه، اوکراین را به مرگ گرفته تا به تب راضی شود.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص آینده جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد: اصولا نمی شود جنگ و نتایج آن را پیش بینی کرد اما درباره درگیری های روسیه و اوکراین دو تحلیل وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

روسیه، اوکراین را به مرگ گرفته است تا به تب راضی شود

وی ادامه داد: تحلیل اول در خصوص تصوری است که روس ها از این جنگ دارند؛ در واقع در این تحلیل، روسیه می گوید ما اوکراینی ها به مرگ گرفته ایم تا به تب راضی شوند. یعنی روس ها آمده اند، بخش عمده ای از اوکراین را گرفته اند و حالا با عقب نشینی، در نظر دارند که دونباس و بخشی از ماریوپل را حفظ کنند. و اگر بتوانند این بخش ها را به اودسا وصل کنند، به نفعشان است و در نهایت به خواسته هایشان خواهند رسید.

این جنگ، ویتنام روسیه می شود

جلیلوند درباره تحلیل دوم اظهار داشت: اما تحلیل دیگری از طرف غربی ها وجود دارد که می گوید این جنگ، ویتنام روسیه می شود. یعنی غربی ها آنقدر روسیه را با استفاده از جنگ های نامتقارن در این باتلاق نگه می دارند تا در آخر روسیه دچار مشکل شود. این دو تحلیل در رابطه با آینده جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد.

روسیه در صورت تندروی، هزینه های بیشتری را می پردازد

وی افزود: اما اگر بخواهیم با نگاهی منطقی این موضوع را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که روس ها بر روی یک سری حداکثرها عمل کرده اند و به دنبال راضی کردن اوکراینی ها بر روی حداقل هایی هستند. اینکه زلنسکی راضی شود تا شروط را بپذیرد یا نه، در حرف یک چیز است در عمل چیز دیگری. زیرا اکنون زلنسکی احساس می کند، روسیه در شرایطی قرار گرفته است که نمی تواند خواسته هایش را تامین کند. اگر هم روس ها بخواهند تندروی بیشتری کنند و درگیری ها را افزایش دهند، هزینه ی بیشتری پرداخت خواهند کرد. مانند شهر بوچا که مسئله کشتار جمعی را در آن شاهد هستیم و به این شکل روسیه در انزوا قرار می گیرد.

درآمدن روسیه از انزوا، حداقل چهار تا پنج سال زمان می برد

جلیلوند در خصوص میزان ماندگاری تحریم های روسیه گفت: درست است که ظرف این یک ماه روسیه در انزوا رفته است اما برای درآمدن از این انزوا حداقل به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد. تحریم مانند خانه ای است که شما دو هفته ای خراب می کنید اما ساخت آن تا دو سال طول می کشد و این اتفاق برای روسیه می افتد.

دنیای غرب به دنبال جابجایی اقتصاد سیاسی است

جلیلوند در پایان درباره اهداف دنیای غرب و استفاده آنها از این جنگ اظهار داشت: پشت این جنگ جریانات کلان تری وجود دارد. دنیای غرب به دنبال این است که اقتصاد سیاسی جهان را جابجا کند. درست است که روسیه فقط سه درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد اما در بخش های تاثیرگذاری مانند نفت و گاز حضور دارد. به هر صورت دنیای غرب به دنبال جا به جایی این موارد است. در واقع دنیای غرب، پوتین را در شرایطی قرار داد که اگر عقب نشینی می کرد، حیثیتش از بین میرفت و حالا هم که حمله کرده است، او را دچار مشکل کرده اند. پوتین میدانست دچار مشکل می شود اما راه حل دیگری نداشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.