بازار کار رشته مشاوره چگونه است؟

خواندن رشته مشاوره چقدر باعث موفقیت ما می شود؟ بازار کار رشته مشاوره چگونه است؟ چالش های انتخاب شغل مشاوره کدامند؟ در مطلب پیش رو می توانید پاسخ این سوالات را بخوانید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ رشته مشاوره یکی از رشته های پرطرفدار در میان دانش آموزان و دانشجویان به حساب می آید و در سالهای اخیر تعداد داوطلبین این رشته افزایش داشته است. بعضی از افراد در دوران دبیرستان تصمیم می گیرند که در دانشگاه مشاوره و روانشناسی بخوانند و بعضی دیگر در مقطع کارشناسی انتخاب می کنند تا برای کارشناسی ارشد تغییر رشته بدهند و در کنکور ارشد مشاوره شرکت کنند.

مشاوره

در مطلب “بازار کار رشته مشاوره چگونه هست؟” با یکی از فارغ التحصیلان رشته مشاوره گفت و گویی داشتیم تا اطلاعاتی را در زمینه تحصیل و کار به دوستداران این رشته ارائه دهیم.

مشاوره فارکس

خودتان را برای ما معرفی کنید

مریم کرمی هستم. بیست و شش سال دارم و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده از دانشگاه خوارزمی هستم. در مقطع لیسانس در رشته مشاوره و راهنمایی و در همین دانشگاه تحصیل می کردم. در حال حاضر در زمینه های مشاوره فردی، پیش از ازدواج، ازدواج و زوج درمانی کار می کنم. در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی تدریس می کنم. با توجه به ایام کرونا در حال حاضر بیشتر تمرکزم بر روی نوشتن مقاله های تخصصی و ترجمه کتاب و مشاوره غیرحضوری است.

هدفتان از تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مشاوره چه بوده است و آیا به این هدف دست یافته اید؟

انتخاب رشته مشاوره برای من یک ریشه چندین و چند ساله دارد. من از دوران راهنمایی در مورد این رشته مطالعاتی داشتم، چون به روانشناسی و مشاوره علاقه مند بودم. از این رو که کمک بسیار بزرگی به انسان ها برای خوب زندگی کردن است و به آن ها یاد می دهد که چگونه حال خودشان را خوب کنند که نتیجه این حال خوب باعث می شود حال اطرافیانشان هم خوب شود.

لبخند مراجع بعد از تمام شدن جلساتش و حال خوبی که تجربه می کند، برای من انگیزه ای شد تا این رشته را انتخاب کنم. به نظر من همه ی انسان ها نیاز به مشاور دارند تا مهارت خوب زندگی کردن را بیاموزند. مشاوره مختص افراد دارای اختلال نیست. همه ی ما در زندگی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم که ما را نیازمند به کمک گرفتن از یک فرد متخصص می کند. همین امر موجب شد تا من این رشته را در مقاطع مختلف ادامه بدهم و هم اکنون نیز داوطلب مقطع دکتری هستم.

از تجربه تحصیل در دانشگاه برایمان بگویید

در خصوص تحصیل در دانشگاه باید بگویم که با توجه به سیستمی که در نظام آموزشی وجود دارد، دانشگاه به تنهایی چیزی به دانش افراد اضافه نمی کند. در واقع تجربه و پیگیری های دانشجویان در به دست آوردن دانش عنصری موثرتر در یادگیری است. دانشگاه ها بیشتر برای کرفتن مدرک اهمیت دارند تا اندوختن به آموخته ها. من با دیدن مراجعانم و کار کردن در این رشته بیشتر آموختم و به هدفی که در سر داشتم نزدیک تر شدم.

مشاوره

البته شایان ذکر است که نمی توان منکر یک سری از اساتید خوب، فهمیده و توانمند نیز شد. مسلما وجود اساتید خوب در یک دانشگاه دلیلی برای انتخاب آن دانشگاه می شود تا از دانسته های آنها استفاده کنیم و در کنار آنها خیلی چیزها را یاد بگیریم.

برای پیدا کردن کار و گرفتن مجوز ما نیازمند به مدرک دانشگاهی هستیم. در رشته مشاوره اگر بخواهید وارد حیطه کار بشوید باید حداقل دو مدرک مرتبط داشته باشید و همینطور از سازمان نظام روانشناسی مجوز و پروانه کار را باید دریافت کنید.

مدرک دکتری چه کمکی به شما برای رسیدن به هدفتان می کند؟

مدرک دکتری هم ازلحاظ جایگاه شغلی اهمیت بالایی دارد و هم دانش و سواد شما را بیشتر می کند. زیرا تفاوتی که مقطع دکتری با لیسانس و ارشد دارد در وسیع کردن مطالعات است و شما باید خارج از کتب درسی و دانشگاهی به دنبال مطالعات مفهومی تر باشید. در این مقطع باید نگاهتان را تحلیلی و مقایسه ای بکنید. در دوران دکتری تنها سواد علمی شما بررسی نمی شود بلکه سواد تحلیلی و تجربی شما نیز در نظر گرفته می شود.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مشاوره مشغول فعالیت هستند، با مدرک دکتری فرصت های شغلی بهتری نیز برای شما فراهم می شود.

چگونه وارد بازار کار شدید؟

من مراحل مختلفی را طی کردم تا وارد بازار کار بشوم. در مقطع کارشناسی به عنوان کارورز مشاوره در مدارس مشغول کار بودم و پس از آن مدارسی پیشنهاد دادند تا به عنوان مشاور فعالیت داشته باشم. در زمینه های فردی، انگیزشی، تحصیلی و خانواده به دانش آموزان مشاوره می دادم. بعد از گذشت مدتی نقشم وسیعتر شد و درس مهارت های زندگی را در مدارس تدریس می کردم. پس از این دوره مدتی به عنوان منشی و مسئول برگزاری کارگاه ها در کلینک های مشاوره فعالیت داشتم و بعد از آن با جذب مراجعه و کار کردن به عنوان مشاور در کلینیک های مختلف به کارم ادامه دادم.

در بازار کار چه چالش هایی را تجربه کرده اید؟

در بازار کار رشته مشاوره چالشهای زیادی وجود دارد که با بازارهای کار دیگر نیز مشترک است. یکی از اصلی ترین چالش ها تقدم روابط بر ضوابط است. به عنوان مثال شما حتی اگر یک رزومه خیلی خوبی هم داشته باشید تا زمانی که کسی شما را معرفی نکرده باشد در بازار کار شانس کمی خواهید داشت و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به اهدافتان برسید.

نگاه های جنسیتی هم یکی دیگر از چالش های بازار کار در رشته مشاوره است که هم برای مردان و هم برای زنان مشکل آفرین است و ممکن است خیلی از موقعیت های کاری را برای شما منع بکند.

سن شما هم یک فاکتور بسیار مهم محسوب می شود. شاید با توجه به سنتان یک سری تجربه های خیلی خوب داشته باشید و  مراجعان هم از شما راضی باشند. اما چون ممکن است سن مورد نظر برخی از متخصصین را نداشته باشید آنها شما را برای یکسری کارها در نظر نمی گیرند.

مشاوره

همینطور یکسری رویکردها وجود دارد که با رشته مشاوره و روانشناسی مشکل داردند و گاهی اوقات اصلا آن را به رسمیت نمی شناسن. این چالش ها به خصوص در مدارس وجود دارد. آنها فقط مشاوره را مشاوره تحصیلی می بینند و نمی دانند که گرایش های بسیاری در رشته مشاوره وجود دارد و که در ایران فقط چهاز گرایش آن تدریس می شود.

فرهنگ کمک گرفتن از مشاور تا چه حدی جا افتاده است؟

خب مسلما نگاهی که در حال حاضر نسبت به رشته مشاوره وجود دارد با چند سال پیش بسیار متفاوت است. افراد بیشتر از این رشته استقبال می کنند و نگاهشان وسیع تر شده است. برای حل مشکلاتشان مانند نحوه فرزندپروری، مشکلات فردی، طلاق و … به مشاوران مراجعه می کنند و دیگر مانند گذشته ترسی ندارند، اطرافیانشان متوجه شوند که از خدمات مشاوره استفاده می کنند.

بازار کار رشته مشاوره چگونه هست؟

در جواب سوال بازار کار رشته مشاوره چگونه هست؟ باید گفت که فرصت های شغلی بسیاری برای مشاوران وجود دارد و اگر بسترش فراهم باشد خیلی کارها می توان انجام داد. مانند برگزاری کارگاه ها و گروه درمانی ها و آموزش جدیدترین متدهای درمانی. در حال حاضر رویکردهای درمانی جدیدی وارد این رشته شده است که هر کدام زمینه های شغلی بسیاری را برای مشاوران فراهم می آورد.

مشاوران تا چه حد تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کردند؟

در دوران کرونا با توجه به  قرنطینه خانگی، چالش ها در میان خانواده ها بیشتر شد. همچنین افراد زیادی ناکامی های شغلی را تجربه کردند و خلق افسرده بر جامعه غالب شد. در این دوره سامانه های مختلفی برای ارائه خدمات مشاوره ای راه اندازی شد. مشاوران به صورت داوطلبانه و رایگان از هیچ نوع فعالیتی دریغ نکردند و در زمینه های آموزش،پیشگیری، کنترل و درمان وقت و انرژی گذاشتند.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری در پرورش روانشناسی زرد داشتند؟ آیا این شبکه ها کمکی به علم روانشناسی می کنند؟

به صورت کلی افراد زرد و مطالب زرد در همه حرفه ها وجود دارند. روانشناسان زرد در رشته ما در دسته روانشناسانی قرار می گیرند که بدون داشتن دانش و تجربه کافی فقط صحبت می کنند و راهکار ارائه می دهند. ما به مشاور مراجعه می کنیم تا با دانش و تجربه ای که دارد مشکل ما را حل کند نه اینکه با دانش نداشته اش شروع به نصیحت کردن ما کند. اگر پیج های روانشناسان زرد را دیده باشید معمولا دست روی موضوعاتی می گذارند که اصلا در حیطه مشاوره و روانشناسی نمی گنجد. به عنوان مثال تیتر می زنند چطور همسر خود را جذب کنیم و شروع به ارائه راهکارهای غیر علمی و عوامانه می کنند و مطالبشان هیچ منبع علمی ندارد.

مشاوره

صفحات اینستاگرامی و اساسا فضای مجازی هم فرصت دارند و هم خطر. خوب است که از خطر ها برای فرصت سازی استفاده شود. اگر افراد متخصص با دانش و تجربه کافی صفحاتی را راه اندازی کنند و در آن از مطالب روز علمی حرف بزنند، فرصت بسیار خوبی را برای  ارائه دانش و آگاهی به مردم فراهم می آورند.

سازمان نظام روانشناسی چقدر از مشاوران حمایت می کند؟

سازمان نظام روانشناسی متاسفانه به دلیل اختلافات ما بین وزارت علوم و وزارت بهداشت وضعیت با ثباتی ندارد. بودجه به خصوصی نیز برای این سازمان در نظر گرفته نمی شود. از این رو با توجه به محدودیت هایی که دارد نمی تواند به خوبی خدمت رسانی کند و فرصت هایی برای مشاوران فراهم کند.

چه چشم اندازی برای رشته مشاوره ترسیم می کنید؟

در صورتی که به رشته مشاوره توجه بیشتری شود و فرصت های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان این رشته در خارج از کشور فراهم شود تا برای خدمت رسانی از منابع جدید و به روز دنیا استفاده شود، این رشته می تواند در جایگاه ارزشمندتری قرار گیرد و در حیطه های مختلف شغلی و تحصیلی از آن استفاده شود. به گونه ای که دانش مشاوران در طراحی سیستم های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

رشته مشاوره می تواند در مشاغل و سازمان های مختلف نفوذ کند و متخصصان این رشته می توانند راهنمای افراد و سازمان ها باشند و مسیر مه آلود چالش ها را برایشان روشن کنند.

مشاوران می توانند زیر ساخت هایی را به وجود بیاورند تا بستر مناسب را ابتدا برای رشد یک فرد، سپس یک جامعه و در نهایت رشد جامعه جهانی فراهم آورند.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
24 نظر
  1. پیمان می گوید

    واقعا من خودم به شخصه تو این دوران کرونا خیلی از خدمات مشاورا، چه به صورت مستقیم با جلسات آنلاین و تلفنی و چه به صورت غیر مستقیم با استفاده از پیج های خوب روانشناسی و شرکت در لایوها. خسته نباشن و دستمریزاد در این دوران کمک بزرگی بودن

  2. علی می گوید

    سلام چقدر جالب بود من یه چندا سوال برام پیش اومد میخواستم ببینیم وضعیت بقیه گرایش های این رشته چطوریه
    مثل بازار کار روانشناسی بالینی
    بازار کار روانشناسی تربیتی
    بازار کار روانشناسی عمومی
    و … ممنون میشم اینا رو هم جواب بدین

  3. ناشناس می گوید

    در حال حاضر که نون تو این رشته هاست، به خاطر همینم تعداد داوطلبینش زیاد شده و خیلی ها ارشد این رشته رو میخونن

    1. الناز علی وردی می گوید

      به نظر من انتخاب مشاور خیلی نکته مهمیه،من خیلی از دوستامو دیدم که رفتن پیش مشاور و خیلی هاشون راضی نبودن. مشاور بودن و مشاوره دادن صرفا به داشتن مدرک نیست. خود مشاور هم باید سالها رو خودش کار کرده بود و درمانگر خودشو داشته باشه تا بتونه به بقیه کمک کنه

  4. ناشناس می گوید

    فقط همه تو ایران ناله می کنن که کار نیست خانم شما اگه کار بلد باشی و تخصص داشته باشی نه کسی کاری به تفکرت داره نه پارتی میخوای اینا همش حرفه یادگرفتیم کم کاری ها و بی سوادیای خودمونو بندازیم گردنه شرایط مملکت

    1. ناشناس می گوید

      نمیشه شرایط جامعه رو کلا نادیده گرفت خواه نا خواه تاثیر گذارن کسی که ی گرافیسته باید سیستم خوب داشته باشه ولی تو این گرانی جامعه نمیتونه به هدفش برسه به موقع باید کلی کارهای مختلف بکنه پول جمع کنه بعد بره سمت هدفش بعضی وقتام این زمان طولانی میشه و فرد ناامید میشه و بیخیال رویاهاش میشه

  5. علیزاده می گوید

    والا الان مردم پول نون خریدن رو ندارن. چه برسه به ویزیت سرسام آور مشاوره. من خودم تا دو سه سال پیش به مشاور مراجعه میکردم اما الان باید از کلی خرج بزنم تا بتونم همچین هزینه هایی بکنم.

  6. پندار حسینی می گوید

    سلام من خیلی دلم میخواد روانشناسی بخونم البته یه لیسانس گرافیک هم دارم ولی به نظر من بازار کار نیست که فقط مهمه علاقه هم خیلی فاکتور پر اهمیتیه من همش به درآمد و کار فکر میکردم ولی وقتی وارد بازار کار شدم دیدم که پول فقط نیست که مهمه البته اینم بگم الان همه چهارتا نرم افزار یاد میگیرن میشن گرافیست

  7. آیسان ملکی می گوید

    خیلی مطلب کامل و کمک کننده ای بود، من امسال کنکور دارم و میخام رشته مشاوره بخونم، ممنون میشم راهنمایی کنید کدوم تو دانشگاه برای این رشته بهتره؟

    1. ناشناس می گوید

      دانشگاه علامه، خوارزمی، شهید بهشتی، تهران دانشگاه های خوبی هستن برای رشته مشاوره

  8. ناشناس می گوید

    ای کاش هزینه های مشاوره کمتر بود تا ما هم بتونیم از خدماتشون استفاده کنیم. خیلی مواقع تو زندگی احساس نیاز میکنم که از یک مشاور کمک بگیرم

  9. ناشناس می گوید

    بعضی از این مشاورا واقعا خانه خراب کنن، من پیش چند نفرشون رفتم زندگیم بهتر نشد که هیچ بدترم شد

  10. ناشناس می گوید

    این روانشناسای زرد که میگین انقد زیاد شدن که آدم نمیتونه تشخیص بده کدومشون غیر علمی صحبت میکنن کدومشون علمی. ای کاش بیشتر راجع بهشونتوضیح می دادین

  11. ناشناس می گوید

    الان که هر کی از مامانش قهر میکنه میره روانشناسی میخونه.دست زیاد شده تو این رشته دیگه به درد نمیخوره بازار کارش

    1. ناشناس می گوید

      اگر اینطوری که شما میگین باشه کلا باید دور همه چیو خط کشید و دست روی دست گذاشتو کاری نکرد

  12. سوفیا صبوری می گوید

    الان که بازار کار همه رشته ها خرابه به نظرم آدم خوب درس بخونه و دنبال علاقش بره از همه چیز مهم تره من خودم بالینی خوندم

  13. ناشناس می گوید

    اون عکس وسطیه دقیقا حال و روز خانواده ما رو نشون میده

  14. ناشناس می گوید

    روانشناسی بالینی و مشاوره خیلی با هم تفاوت دارن؟؟ من میخام مشاوره بخونم ولی همه میگن برو بالینی کلاسش بیشتره

    1. ناشناس می گوید

      نه بابا اصن تفاوت چندانی نداره بعدشم همشون یه کارو انجام میدن. هر رشته ای که دوست داری رو بخون

  15. ناشناس می گوید

    بازار کار مشاوره شغلی بهتره یا تحصیلی؟

    1. ناشناس می گوید

      مشاوره تحصیلی تو کشور ما خیلی جوابه

  16. ناشناس می گوید

    ای بابا منم فارغ التحصیل مشاوره ام ولی کو کار؟؟؟؟

    1. :/ می گوید

      تاچه مقطعی خوندید ودرچه دوره ایی؟

  17. خسرو می گوید

    باسلام راستش رشته مشاوره یه حقیقت تلخ داره تو ایران اونم اینه که برای خانم ها امکان کار بیشتره…واینکه اصلا پیام‌نور ارشدش نخونید اگه کارمستقل دیگه ای ندارید کاری به سیستم آموزشی پیام نور ندارم کلا به سبب نیمه حضوری بودن و سرسری گرفتن استادان اصلا رسیدگی نمیشه بهوضعیت کار روی انگیزش شغلی مشاوران …من شش سال خوندم ولی هنوز بیکارم سازمان نظام روانشناسی هم متاسفانه خودتون با سرچ ساده تو گوگل از وضعیتش خبر دار می تونید بشید که خودش دامن می زنند به سرگردانی بچه ها هفت هزار نفر. هنوز پشت در سازمان منتظر پروانه اند و سلیقه ای صادر میشه و تو بدون منبع درآمد باید هزینه عضویتشون بدی حتی بد رد شدن تو مصاحبه های فرمایش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.