ثبت سفارش آیفون در سامانه جامع تجارت ممنوع شد

فعالین بازار موبایل در هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون برای دریافت ارز با خطایی مواجه می‌شوند که در آن تاکید شده امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه جاری امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، برخی شایعات حکایت از این دارند که این عدم امکان ثبت واردات گوشی آیفون ممکن است به دلایل مختلف ادامه پیدا کند و دائمی شود. این موضوع باعث گران شدن گوشی‌های این برند از صبح امروز در بازار شده و فعالین بازار هشدار می‌دهند که ممنوعیت واردات آیفون موجب ازدیاد واردات گوشی‌های مسافری و خرید و فروش پاسپورت برای رجیستری این مدل‌های موبایل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

 

بحث ممنوعیت واردات گوشی آیفون از مدت‌ها پیش مطرح شده و هر از گاهی دوباره در برخی محافل مطرح می‌شود و سپس دوباره فراموش می‌شود. چندی پیش نمایندگان مجلس اما تاکید کردند که عزم خود را برای ممنوع شدن واردات آیفون جزم کرده‌اند و تاکید داشتند که این موضوع تا پایان تابستان ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.

حالا چندین ماه مانده به زمان وعده محقق شدن این موضوع، فعالین بازار موبایل خبر از عدم امکان ثبت سفارش آیفون به صورت قانونی می‌دهند. با اینکه این عدم امکان ثبت سفارش به صورت موقت بوده و فعلا تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام شده اما برخی شایعات حکایت از این دارند که این موضوع قرار است ادامه دار باشد و ارزش تخصیص داده شده به آیفون به واردات کالاهای دیگری اختصاص یابد.

ثبت سفارش آیفون

چندی پیش نامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که خطاب به ریاست جمهوری است و در آن تاکید شده بود که بیش از یک چهارم ارز تخصیص یافته برای واردات موبایل به واردات گوشی آیفون منجر شده است. در این نامه ذکر شده که واردات کالایی همچون خودرو بسیار ضروری‌تر از واردات گوشی اپل است.

اگرچه ارز اختصاص یافته به این گوشی‌ها که معمولا در دسته «پرچمدار» قرار می‌گیرند به نسبت سهمشان از کل واردات بیشتر بوده اما این حق مصرف کننده است که بتواند با خرید گوشی پرچمدار از گارانتی و خدمات پس از فروش رسمی آن نیز بهره‌مند شود. این اجحاف حق مصرف کننده بوده و هنوز معلوم نیست که برای حل این چالش چه باید کرد و آیا ممکن است سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان وارد بحث شود یا خیر.

ثبت سفارش آیفون

تصویری که بورس نیوز منتشر کرده بود و بند پایانی آن می‌تواند شایعه ممنوعیت دایمی گوشی آیفون را تقویت کند.

بخشنامه وزیر صمت وقت در سال ۱۳۹۴ مبنی بر لزوم ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی در پی تاکید رهبر انقلاب و گلایه‌های مطرح شده از سوی رهبری در سال ۱۳۹۹ از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی از دیگر مواردی است که برخی فعالین بازار موبایل با استناد به آنها این شائبه را مطرح می‌کنند که امکان ممنوعیت دائمی واردات آیفون در روزهای آینده وجود دارد.

این اولین و آخرین بار نیست که بحث ممنوعیت واردات گوشی آیفون مطرح شده اما آنچه که مشخص است اینست که این اخبار در وهله اول باعث گران شدن این کالاها در بازار خواهند شد و در پیامدهای بعدی نیز باعث ازدیاد واردات گوشی آیفون به صورت مسافری و خرید و فروش پاسپورت برای ثبت این گوشی‌ها خواهد شد.

در حال حاضر بر اساس شنیده‌های دیجیاتو قیمت آیفون که طی چند روز گذشته روندی کاهشی به خود گرفته بود، از صبح امروز با درز این اخبار دچار نوسانات شدیدی شده و شیب رو به بالای تندی را تجربه می‌کند.

خاطرنشان می‌شود طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل طی یک سال گذشته، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار سهم ۵ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.