حکم شرعی اسلام درخصوص ترمیم پرده بکارت
پرده بکارت در دهانه ورودی واژن بانوان قرار گرفته است و به اشکال مختلفی در افراد وجود دارد و به طرق مختلفی از هم باز می شود. برخی از دخترخانم ها به دلایلی مانند تجاوز، خود ارضایی، رابطه جنسی و ... پرده بکارت خود را از دست میدهند و به دلیلی که هنوز ازدواج نکردند به دنبال ترمیم پرده بکارت هستند. د
به گزارش اینتیتر به نقل از بیتوته، در مورد مسأله ترمیم پرده بکارت معمولاً یک نگاه کلی در جامعه حکم رانی می کند. اکثر خانواده ها با فهمیدن رابطه جنسی قبل از ازدواج دخترشان عکس العمل مثبتی نشان نمی دهند. دختران هم بخاطر ترس از نحوه برخورد خانواده، این مسئله را مخفی می کنند. ترس این دختران در زمان ازدواج هم بیشتر شده و به دنبال راهی برای برملا نشدن رازشان هستند. عمل ترمیم پرده بکارت یکی از روش هایی است که با وجود خطرات زیاد، دختران از آن برای حفظ آبروی خود استفاده می کنند. ترمیم پرده بکارت نوعی عمل جراحی است که به منظور بازسازی پرده بکارت انجام میشود.
علل فقها برای جواز ترمیم پرده بکارت:
فقها بنا به دلایل زیر مجوز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.
قاعده تسلیط: جواز انسان بر تصرف بر بدنش
اصل اباحه: ترمیم بکارت مباح است و انجام دادنش واجب نیست اما حرام نیز نمی باشد.
قاعده لاضرر: هرچه سبب آسیب گردد حرام است پس اگر این کار سبب ضرر نشود حرام نیست.
قاعده عسر و حرج: عسر و حرج فرد برای حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی
علل فقها برای عدم مجوز ترمیم پرده بکارت:
بعضی از فقها بنا بر دلایل زیر، عدم جواز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.
حفظ فروج: در اسلام لمس عورت و نگاه به آن حرام است بنابراین حکم ترمیم پرده بکارت حرام است.
قاعده حرمت اعانت بر اثم: همکاری در گناه همچون خود گناه حرام می باشد. با توجه به اینکه ترمیم پرده بکارت میتواند زمینه ارتکاب جرایمی مانند روابط نامشروع را در جامعه فراهم نموده بنابراین عمل حرامی است زیرا باعث تدلیس شریک آینده اش می شود.
نظر مراجع تقلید در مورد ترمیم پرده بکارت:
آیت الله مکارم شیرازی:
درصورتی که دختری به هر دلیل بکارت خویش را از دست داده باشد و باخبر شدن آشنایان جان وی را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون ریزی شود، برای حفظ جان مسلمان ترمیم پرده بکارت جایز است.
آیت الله خامنه ای:
در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی:
درصورتی که مستلزم لمس و یا نظر به عورت وی باشد جایز نیست.
آیت الله سیستانی:
این عمل جراحی حرام است زیرا مستلزم نظاره به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار بعنوان باکره جایز نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی:
در صورتیکه برای آبرو و حیثیت خویش احتیاج به ترمیم بکارت دارد اشکال ندارد و درصورت امکان باید حتماً به پزشک زن برای ترمیم بکارت مراجعه کند.
آیت الله نوری همدانی:
در فرض سؤال نگاه به عورت یا لمس ان برای ترمیم بکارت حرام است.
آیت الله موسوی اردبیلی:
اصل عمل اشکالی ندارد، در مقام اجرا باید قوانین شرعی رعایت شود.
درصورتیکه دختری به هر دلیلی بکارت خویش را از دست داده باشد آیا باید موقع خواستگاری، این مورد را بگوید؟ و یا اگر خواستگار در مورد بکارت سؤال نپرسید باز هم لازم است این مورد را بیان کند ؟
آیت الله خامنه ای:
درصورتی که مورد سوال واقع نشده گفتن آن لازم نیست.
آیت الله سیستانی:
فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی:
بر دختر اجباری نیست وضعیت خود را به شوهر بگوید، ولی درصورتی که بعدا بر شوهر ثابت گردید که دختر باکره نیست، حق فسخ نکاح را دارد.
آیت الله وحید خراسانی:
در صورتیکه می خواهند بعنوان دختر باکره با وی ازدواج نمایند باید اطلاع دهد که باکره نیست.
آیت الله نوری همدانی:
در صورت پرسش لازم است واقعیت را بگوید. و اگر بکارت در عقد شرط شود و بعداً خلاف ان ثابت شود مرد حق فسخ عقد را دارد.
آیة الله موسوی اردبیلی:
در شرایطی که کسی سؤال کرد دروغ نباید بگوید و اصل گفتن هم اجباری نیست.
کمک کردن به زن زناکار که بتواند با ترمیم بکارت، باکره بودنش را برگرداند چه حکمی دارد؟
زنا از گناهان کبیره و از نظر فقهی عمل حرام و زنا کار مستحق جهنم است؛ مگر آن که توبه کند.
انجام جراحی ترمیم بکارت درصورتی که برای یک غرض عقلائی مشروع نباشد، جایز نیست و دریافت دستمزد برای آن حرام است و درصورتی که برای غرض عقلائی مشروع مثل حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی باشد و مفسده ای مثل ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد و دریافت دستمزد در این فرض اشکالی ندارد.