هشدار پزشکان؛ تنها یک لقمه از این غذا باعث سرطان می‌شود!

کد خبر : ۳۷۰۵۱۳
هشدار پزشکان؛ تنها یک لقمه از این غذا باعث سرطان می‌شود!

کوی پلا از ماهی خام آسیاب‌شده با ادویه و آهک درست می‌شود و فقط خوردن یک لقمه از آن برای ابتلا به سرطان کافی است.

به گزارش اینتیتر به نقل از زی سان، پزشکان به یک میلیون آمریکایی که هر ساله به تایلند سفر می‌کنند هشدار دادند که از خوردن این غذای محلی که «کشنده‌ترین وعده غذایی جهان» است، اجتناب کنند.

کوی پلا از ماهی خام آسیاب‌شده با ادویه و آهک درست می‌شود و فقط خوردن یک لقمه از آن برای ابتلا به سرطان کافی است.

ماهی‌های آب شیرینی که از آن تهیه می‌شود در معرض خطر بالایی برای آلوده شدن به کرم‌های انگلی معروف به فلوک کبدی هستند.

هنگامی که این انگل‌های میکروسکوپی وارد بدن می‌شوند، التهاب ایجاد می‌کنند که به سلول‌ها آسیب می‌رساند و منجر به سرطان مجرای صفراوی کلانژیوکارسینوما (CCA) می‌شود.

دکتر دارین دتویلر، کارشناس سیاست غذایی مستقر در بوستون و استاد دانشگاه نورث ایسترن، به DailyMail.com گفت: «اگر ماهی دارای انگل باشد، هرگونه مصرف گوشت خام می‌تواند انگل را وارد بدن کند و منجر به عفونت شود. فقط به اندازه خوردن یک لقمه طول می‌کشد.»

در دهه‌های گذشته، تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد آگاهی در مورد استفاده از ماهی خام برای کاهش نرخ‌ها صورت گرفته است.

سایر وعده‌های غذایی تهیه شده از ماهی خام، مانند pla som، pla jom و plara نیز می‌توانند باعث سرطان شوند، زیرا حاوی گونه‌های ماهی مشابه کوی پلا هستند.

اما علیرغم هشدارها، یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داد که این غذا‌ها همچنان در قسمت شمال شرقی تایلند محبوب هستند، که خوشبختانه نسبت به جنوب توریست کمتری دارد.

این تحقیق که توسط یی-چن وانگ از دانشگاه ملی سنگاپور رهبری شد، در سه منطقه فرعی Ban Kaengt، Na Tan و Non Phayom در سه استان این منطقه بررسی شد.

در مجموع ۸۲۰ پرسشنامه به دست آمد که ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان تأیید کردند که علیرغم آگاهی از خطرات، ماهی خام می‌خورند.

نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان درک درستی داشتند که خوردن ماهی خام می‌تواند منجر به عفونت انگلی شود.

بیش از یک چهارم از شرکت‌کنندگان (۲۸.۳ درصد) به اشتباه معتقد بودند که سایر غذا‌های خام مانند میگو خام، گوشت گاو خام، سبزیجات و میوه نیز منبع عفونت کبد هستند.

هنگامی که در مورد بهترین روش‌های کشتن انگل سؤال شد، ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به اشتباه معتقد بودند که می‌توان آن را با افزودن مواد دیگری مانند سرکه، آب لیموترش، الکل یا مورچه‌های قرمز از بین برد.

بهترین راه برای از بین بردن بیماری کبد این است که ماهی را قبل از مصرف کاملا بپزید.

فلوک‌های کبد ماهی در دمای داخلی حداقل ۱۴۵ درجه فارنهایت کشته می‌شوند یا می‌توانید ماهی را در دمای منفی ۴ درجه فارنهایت به مدت حداقل هفت روز منجمد کنید.

برای مصرف‌کنندگان در مناطق خارج از تایلند، جایی که ماهی خام آب شیرین کمتر رایج است، این خطر بسیار کمتر است، اما دکتر Detwiler به DailyMail.com گفت که هنوز هم استفاده از مواد غذایی نادرست وجود دارد.

وی در این باره گفت: این انگل خاص (opisthorchis viverrini) در آمریکا رایج نیست.

با این حال، انگل‌های موجود در مواد غذایی از ماهی‌های خام یا نیم‌پز از جمله کرم‌های نواری و سایر انگل‌ها هنوز هم خطرآفرین هستند. 

انگلی که در تایلند منجر به سرطان کبد می‌شود، عمدتاً در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود، به‌ویژه در مناطقی که غذا‌های خام ماهی آب شیرین محبوب هستند.

مواردی از عفونت opisthorchis viverrini در ایالات متحده گزارش شده است، اما آنها بسیار نادر هستند.

عفونت‌ها در ایالات متحده معمولاً «موارد وارداتی» هستند، به این معنی که افراد عفونت را در خارج از کشور به دست آورده‌اند و بعداً علائم را نشان می‌دهند.

موارد به طور کلی مربوط به افرادی است که از مناطقی که این انگل بومی است، مانند جنوب شرقی آسیا، مهاجرت کرده یا به آن سفر کرده‌اند.

به طور خاص، اکثر این موارد در میان پناهندگان از ویتنام، لائوس، کامبوج، و تایلند مشاهده شده است، به ویژه در جوامعی که مصرف ماهی‌های آب شیرین خام یا نیم‌پز رایج است.

در خارج از تایلند، کوی پلا یک غذای محبوب نیست و به ندرت در منوی رستوران‌ها یافت می‌شود.

مطالعه اخیر خواستار آموزش بیشتر در مورد فلوک کبد و شیوع آن در ماهی خام است.

همچنین نیاز به برنامه‌های موثر کنترل بیماری را برجسته می‌کند و محققان متوجه شدند که پس از توقف برنامه، تجدید حیات عفونت رایج بود.

آنها می‌افزایند: موفقیت یک برنامه ملی کنترل سلامت در تایلند تا حد زیادی به حمایت جامعه برای اجرای کمپین‌های آموزشی، ارتقاء آگاهی عمومی و تسهیل تغییر رفتار فردی بستگی دارد.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد