مدیران فرهنگی با تأثیر بازی آشنا نیستند

کد خبر : ۳۶۶۲۰۱
مدیران فرهنگی با تأثیر بازی آشنا نیستند

امین انصاری، از طراحان و ایده‌پردازان حوزۀ تولید بازی‌های فکری، در گفتگو با «اینتیتر»، با بیان این که امروز، بازی‌های رومیزی، یکی از مهم‌ترین رویدادهای متأخر در جهان است، گفت: «مدیران فرهنگی با آن‌گونه که باید با تأثیر مدیای بازی بر روی ذهن کودک و نوجوان آشنا نیستند.»

به گزارش اینتیتر، امین انصاری، از طراحان و ایده‌پردازان حوزۀ تولید بازی‌های فکری، در گفتگو با «اینتیتر»، با بیان این که امروز، بازی‌های رومیزی، یکی از مهم‌ترین رویدادهای متأخر در جهان است، گفت: «مدیران فرهنگی با آن‌گونه که باید با تأثیر مدیای بازی بر روی ذهن کودک و نوجوان آشنا نیستند.»

امین انصاری، از طراحان و ایده‌پردازان حوزۀ تولید بازی‌های فکری، در حاشیۀ پنجمین رویداد «چرخ‌فلک»، که در راستای «مصرف کالای فرهنگی و شناخت تجربۀ زیستۀ نوجوانان»، با محور دورهمی نوجوانان با موضوع بازی رومیزی، در محل کارستان بهارستان و به همت اندیشکده امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) برگزار شد، در گفتگو با «اینتیتر»، با بیان این که ترویج بازی رومیزی و بُردگیم برای مخاطبان 8 تا 18 سال از جملۀ مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد است، گفت: «این رویداد، صرفاً فقط برگزاری یک «ایونت» که در آن چند بازی انجام شود، نیست؛ بلکه رویکرد مجموعه به این صورت است که ما، ببینیم در این بازی‌ها چه عواملی را می‌توان به عنوان رویکردهای علمی، فرهنگی، روانشناسی و تربیتی در یک بازی شناخت و دریافت کرد و یا این که کودکان و نوجوانان چه بازی‌هایی را انجام می‌دهند و مربیان تربیتی، فعالان فرهنگی و روانشناسان نیز با کمک بازی، چه دریافت‌هایی می‌توانند داشته باشند.»

رویدادهای «بُردگیم» را می‌توان از جملۀ مهم‌ترین رویدادهای متأخر در جهان دانست/ مدیران فرهنگی با تأثیر بازی آشنا نیستند

وی در ادامه، با اشاره به این که این قشر از فعالان فرهنگی حوزۀ بازی، با بازی‌کنندگان محصولات دست‌وپنجه نرم می‌‎کنند تا بتوانند چنین واقعیاتی را بر اساس داده‌های موجود به دست آورند، افزود: «این رویداد و رویدادهای از این دست، از جملۀ نخستین تجربه‌های موفق، نه تنها در ایران، بلکه در تمامی نقاط جهان است و رویدادهای «بُردگیم» را می‌توان از جملۀ مهم‌ترین رویدادهای متأخر در جهان دانست.»

انصاری، با تأکید بر این امر که برگزاری چنین رویدادهایی بر روی ذهن کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی خواهد داشت و ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، مدیران فرهنگی ما، آن‌گونه که باید با تأثیر مدیای بازی بر روی ذهن کودک و نوجوان آشنا نیستند، ادامه داد: «تا به امروز رفتار به این صورت بوده است که سیاست‌گذاری‌ها، متعلق به خود مدیران فرهنگی نیست و این سیاست‌گذاری‌ها، از دستۀ سیاست‌گذاری‌هایی است که معمولاً به مدیران فرهنگی ما تحمیل می‌شود و مخصوصاً می‌توان دید که مدیران فرهنگی در حوزۀ بازی‌های دیجیتال، رویکرد منفعلانه‌ای دارند.»

این فعال عرصۀ بازی، در بخشی دیگر از این گفتگو با ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، مدیران فرهنگی برای تحلیل محتوایی و کاربردی و حتی پیش از آن، در حوزۀ تولید بازی نیز هیچ گونه‌ای برنامه‌ای ندارند و در این میان با هر سبک و روشی کنار می‌‌آیند، اضافه کرد: «بازی‌های رومیزی و به اصطلاح انگلیسی (Board Games) بر عکس به دلیل قابلیت‌هایی خوبی که در ترویج دارند و مخصوصاً صنعت و بازار این بازی‌ها بسیار ارزان‌تر است، بسیار سریع‌تر توزیع می‌شوند و محصولات در روند تولید هزینۀ کمتری را می‌برند و به همین دلیل می‌توان گفت که بازی‌های رومیزی، بستر مناسبی برای روی آوردن مدیران فرهنگی به مدیای جدید هستند.»

مدیای بازی رومیزی می‌تواند برای مدیران فرهنگی بسیار جذاب باشد، به شرطی که زودتر آن را بشناسند

انصاری، در بخشی دیگر از این گفتگو، با بیان این نکته که همان‌گونه که از نام بازی‌های فکری پیداست، یک محتوای فکری خاص دارند و به همین دلیل، می‌توان گفت درگیری مخاطب با این نوع از بازی بیشتر است که این محتوا و در بازی‌های دیجیتالی، این روند محدود به کنسول و «جوی استیک» بازی است، اظهار داشت: «بازی‌های رومیزی، چند  قابلیت بسیار خوب دارند که از جملۀ مهم‌ترین آن‌ها این است که بازی‌کنندگان، یکدیگر را به صورت رودررو می‌بینند و بستری عالی برای تعامل اجتماعی است.»

وی با بیان این نکته که پروش تخیل در بازی‌های دیجیتالی بسیار بالاتر است و زمانی که یک فرد، در حال یک بازی دیجیتال است، داستان بازی با تصویرسازی و گرافیک به فرد بازی‌کننده تحمیل می‌شود، تصریح کرد: «در بازی‌های رومیزی و فکری، فرد باید خودش تخیل کند و به همین دلیل، پرورش فکر و تخیل در این جنس از بازی‌ها بسیار زیاد است؛ بنابراین‌، می‌توان گفت که این مدیا، می‌تواند برای فعالان فرهنگی بسیار جذاب باشد، به شرطی که بهتر و زودتر آن را بشناسند.»

گفتنی است پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «چرخ‌فلک» به همت و میزبانی مرکز امید (حوزه هنری کودک و نوجوان)، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، 25 و 26 شهریورماه در کارستان بهارستان میزبان دختران و پسران دانش‌آموز بازۀ سنی 12 تا 18 سال است.

نظرات بینندگان